Atzinums

Projekta ID
24-TA-1834
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvas (ES) 2022/2555, ar ko paredz pasākumus nolūkā panākt vienādi augstu kiberdrošības līmeni visā Savienībā un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 910/2014 un Direktīvu (ES) 2018/1972 un atceļ Direktīvu (ES) 2016/1148 (turpmāk - direktīva Nr. 2022/2555), 6. panta 22. punkta prasības ir pārņemtas noteikumu projekta 1.3. apakšpunktā, tādēļ lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu.
Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta pretēji noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā noteiktajam neizriet regulējums, kas atbilstoši direktīvas Nr. 2022/2555 28. panta 3. punkta otrajam teikumam un 28. panta 5. punkta trešajam teikumam paredzētu, ka rīcībpolitikas un procedūras tiek publiskotas. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu, kā arī sniegt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā informāciju par minētajos teikumos ietverto prasību pārņemšanu ar noteikumu projektu.
Visbeidzot, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar izvērstu informāciju par pārējo (izņemot 28. pantā minēto) direktīvas Nr. 2022/2555 prasību, kuras ir dalībvalstīm jāpārņem, pārņemšanu nacionālajā tiesību sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.1. apakšpunktu, lūdzam izvērtēt un precizēt Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra noteikumu Nr. 553 "Augstākā līmeņa domēna ".lv" reģistra un elektroniskās numurēšanas sistēmas uzturētājam izvirzāmās prasības un tā atzīšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 553) 1. punktu, ievērojot izmaiņas šo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatā. Kā arī lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt arī noteikumu Nr. 553 nosaukumu, attiecīgā gadījumā atbilstoši papildinot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.2. apakšpunktu vai papildināt noteikumu projekta anotāciju ar direktīvā Nr. 2022/2555 balstītu pamatotu skaidrojumu, kādēļ reģistratūra var būt vienīgi juridiska persona.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.3. apakšpunktu, nedublējot tajā Nacionālās kiberdrošības likuma 1. panta 3. punktā ietverto regulējumu. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, ar ko domēnu vārdu reģistrācijas pakalpojumu sniedzējs atšķiras no domēnu nosaukumu reģistrācijas pakalpojumu sniedzēja.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.4. apakšpunkta otro teikumu. Norādām, ka atbilstoši Informācijas atklātības likuma 5. panta otrās daļas 1. punktam par ierobežotas pieejamības informāciju uzskatāma informācija, kurai tostarp šāds statuss noteikts ar likumu, attiecīgi secināms, ka nav pieļaujams minēto statusu noteikt ar Ministru kabineta noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgās datu regula) 5. panta 1. punkta ‘’a’’ apakšpunktā nostiprinātajam godprātības, pārredzamības un datu minimizēšanas principam, lūdzam noteikumu projektā skaidri un izsmeļoši norādīt apstrādājamo fizisko personu datu veidus vai kategorijas. Norādām, ka vārda “vismaz” lietojums rada iespaidu, ka netiek uzskaitīti visi fizisko personu datu veidi, kas tiks apstrādāti reģistrā. Ņemot vērā minēto, aicinām dzēst vārdu “vismaz” un nepieciešamības gadījumā papildināt attiecīgo noteikumu projekta normu ar apstrādājamiem fizisko personu datu veidiem vai kategorijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā Vispārīgās datu regulas 5. panta 1. punkta ‘’e’’ apakšpunktā nostiprināto glabāšanas ierobežojuma principu, aicinām noteikumu projektā noteikt  reģistrā glabājamo fizisko personu datu glabāšanas termiņu un noteikumu projekta anotācijā skaidrot tā pamatojumu. Ja datu glabāšanas termiņš ir noteikts citā normatīvajā aktā, lūdzam to norādīt anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nolūkā nodrošināt atbilstību direktīvai Nr. 2022/2555, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1.7. apakšpunktu (sk. piedāvāto redakciju). Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot minētajā apakšpunktā ietvertā regulējuma (attiecībā uz termiņa izbeigšanos sestdienā, svētdienā vai svētku dienā kā attaisnojošu apstākli kavējumam, subjektu loku, kam tiesības pieprasīt piekļuvi, un pienākumu sniegt piekļuvi nekavējoties) atbilstību minētās direktīvas 28. panta 5. punktam.
Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot pamatojumu noteikumu projekta 1.15. apakšpunktā ietvertajai norādei "ja vien tas ir tehniski iespējams", kas no direktīvas Nr. 2022/2555 28. panta 6. punkta pirmšķietami neizriet. Nepieciešamības gadījumā lūdzam minētajā apakšpunktā iekļauto norādi svītrot.
Piedāvātā redakcija
"7.5. ievērojot datu aizsardzības tiesību prasības sniegt pēc kompetento iestāžu, tostarp kiberincidentu novēršanas institūciju, iestāžu, kas ir kompetentas novērst, izmeklēt, atklāt noziedzīgus nodarījumus vai veikt par tiem kriminālvajāšanu, kā arī citiem likumīgiem piekļuves pieprasītāju, piemēram, kompetentu iestāžu, advokātu un patentpilnvaroto  likumīgiem un pienācīgi pamatotiem pieprasījumiem piekļuvi konkrēta domēna vārda reģistrācijas datiem, tostarp nepubliskajiem datiem, kas vajadzīgi prasītās piekļuves mērķim, kā arī bez nepamatotas kavēšanās, bet ne vēlāk kā 72 stundu laikā pēc piekļuves pieprasījumu saņemšanas atbildēt uz tiem."
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 162.1. apakšpunktu lūdzam papildināt noteikumus Nr. 553 ar informatīvo atsauci uz direktīvu Nr. 2022/2555, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek pārņemtas šīs direktīvas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktu, aizstājot skaitli "17" ar skaitli "18", ievērojot direktīvas Nr. 2022/2555 41. panta 1. punkta otrajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir ietverts tiesiskais regulējums, kas skar fizisko personu datu apstrādi, lūdzam noteikumu projektu saskaņot arī ar Datu valsts inspekciju. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam atzinumu (projekta saskaņojumu) nepieciešams saņemt no Datu valsts inspekcijas, ja projekts skar personas datu apstrādes jautājumus, tostarp personas datu apstrādi informācijas sistēmās.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām:
1) normatīvajā aktā nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā, tādēļ lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 1.4. apakšpunkta pirmajā teikumā svītrot vārdu "datubāzē" vai vārdu "reģistrā", kā arī sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Kā arī lūdzam noteikumu projekta 10. punktā izvērtēt un svītrot vārdu un iekavas "(pārbaudi)";
2) nepieciešams noteikumu projekta 1.10. apakšpunktā simbolu "/” aizstāt ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no noteikumu projekta neizriet, vai ar minēto simbolu tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai". 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt ("datu aizsardzības tiesību prasības"). Līdzīgi lūdzam redakcionāli precizēt citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
"7.5. ievērojot datu aizsardzības prasības, sniegt pēc kompetento iestāžu, tostarp kiberincidentu novēršanas institūciju, iestāžu, kas ir kompetentas novērst, izmeklēt, atklāt noziedzīgus nodarījumus vai veikt par tiem kriminālvajāšanu, kā arī citu kompetentu iestāžu, advokātu un patentpilnvaroto  likumīgiem un pienācīgi pamatotiem pieprasījumiem piekļuvi konkrēta domēna vārda reģistrācijas datiem, tostarp nepubliskajiem datiem, kas vajadzīgi prasītās piekļuves mērķim, kā arī 72 stundu laikā pēc piekļuves pieprasījumu saņemšanas atbildēt uz tiem. Ja termiņš izbeidzas sestdienā, svētdienā vai svētku dienā, par termiņa pēdējo dienu atzīstamas nākamās darbdienas beigas."
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un precizēt, norādot, vai runa ir par sadarbības līguma projektu vai cita veida līguma projektu. Līdzīgi lūdzam precizēt noteikumu Nr. 553 18.7. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu Nr. 553 9.18. apakšpunktā paredzēto regulējumu ietvert atsevišķā punktā, piemēram, 9.2 punktā, nodrošinot strukturāli pārskatāmu un skaidru regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai ar persondatiem saprotami vienīgi fizisko personu dati Fizisko personu datu apstrādes likuma izpratnē un sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-