Atzinums

Projekta ID
24-TA-2839
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt Centra dibinātājus un kādas kapitāla daļas pieder katram dibinātajam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Saskaņā ar MI akta 28.pantu 7.punktu ir pienākums nodrošināt, ka paziņojošo iestāžu rīcībā to uzdevumu pienācīgai izpildei, ir pietiekams skaits kompetentu darbinieku. Kompetentajam personālam attiecīgā gadījumā ir to funkcijai nepieciešamās speciālās zināšanas tādās jomās kā informācijas tehnoloģijas, MI un tiesības, tostarp pamattiesību uzraudzība. Līdz ar to, pieņemot, ka NMIC rīcībā būs eksperti ar speciālām zināšanām tādās jomās kā informācijas tehnoloģijas, MI un tiesības, tostarp pamattiesību uzraudzība, tad iepriekš minēto apsvērumu par konsolidētu ekspertīzes, zināšanu un resursu koncentrēšanos un efektīvāku valsts budžeta finansējuma izlietojumu ietvaros, būtu lietderīgi apsvērt, ka NMIC nodrošina arī paziņojošās iestādes funkcijas MI akta izpratnē.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ja NMIC tiks noteikts par kompetento iestādi MI akta izpratnē, tad atbilstoši MI akta 70.panta NMIC ir jābūt vai nu paziņojošajai iestādei vai tirgus uzraudzības iestādei. Līdz ar to, lai izpildītu MI akta prasību, nepieciešams uzticēt NMIC vismaz kādu no šiem funkcijām.
Ekonomikas ministrijas jau ir paudusi, ka šobrīd tirgus uzraudzības iestādes savas kompetences ietvaros nevarēs nosegt visus MI produktus. Tirgus uzraudzībā uzrauga tikai fiziskus/materiālus produktus un tirgus uzraudzība ir vērsta uz patērētāja (t.s. aizsardzību). Līdz ar to attiecībā uz MI produktiem, kas būs programmatūra, vai MI produktiem, kas domāti valsts pārvaldes vajadzībām, nebūs nevienas tirgus uzraudzības iestādes, kas šādus produktus uzraudzīs.
Ekonomikas ministrija atkārtoti pauž, lai nodrošinātu konsekventu MI akta piemērošanu, kā arī konsolidētu ekspertīzes, zināšanu un resursu koncentrēšanos un efektīvāku valsts budžeta finansējuma izlietojumu NMIC būtu jānosaka par tirgus uzraudzības iestādi MI jomā par visiem MI produktiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam pievienot papildus Centra uzdevumus:
14) "Izstrādāt darbības stratēģiju."
15) "Izstrādāt un apstiprināt budžeta plānu."
16) "Nodrošināt dalību starptautiskajās organizācijās."
17) "Piedalīties normatīvo aktu izstrādē."
18) "Nodrošināt dalību starptautiskajās organizācijās."
 
Piedāvātā redakcija
Centra uzdevumi ir šādi:
14) "Izstrādāt darbības stratēģiju."
15) "Izstrādāt un apstiprināt budžeta plānu."
16) "Nodrošināt dalību starptautiskajās organizācijās."
17) "Piedalīties normatīvo aktu izstrādē."
18) "Nodrošināt dalību starptautiskajās organizācijās."
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktam Centrs kā nodibinājums atbilst pasūtītāja statusam. Ņemot vērā, ka Centrs izsludina un organizē gan publiskā, gan privātā sektora projekta konkursus, lūdzam norādīt likumprojektā un anotācijā, kādos gadījumos un kādā apjomā piemērojams publisko iepirkumu tiesiskais regulējums Centra darbībā.
Piedāvātā redakcija
6) izsludināt un organizēt publiskā un privātā sektora projektu konkursus, tai skaitā projektu konkursus par sabiedrības drošību un noturību, ievērojot publisko iepirkumu reglamentējošos normatīvos aktus; 
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Precizēt 10.apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
nodrošināt ekspertu atbalstu tirgus uzraudzības iestādēm Eiropas Parlamenta un Padomes regulas  (ES) 2024/1689 (ES) 2024/1689 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā un groza Regulas (EK) Nr. 300/2008, (ES) Nr. 167/2013, (ES) Nr. 168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 (Mākslīgā intelekta akts)  (turpmāk - Regula Nr. 2024/1689) mākslīgā intelekta jomas uzraudzības nodrošināšanai un risku pārvaldības pasākumu īstenošanai;
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūgums anotācijā skaidrot vārda “koordinēt” nozīmi, nosaucot konkrētus NMIC uzdevumus vai veicamās darbības, vai arī precizēt likumprojektu nosaucot konkrētus NMIC uzdevumus, kas ir domāti ar procesu koordinēšanu. Lūgums anotācijā aprakstīt, kurus no MI aktā paredzētajiem uzdevumiem pildīs NMIC.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Anotācijā un likumprojektā ir pieminēts, ka NMIC būs iesaistīta regulatīvās smilškastes darbības nodrošināšanā un koordinēšanā. Vienlaikus no Likumprojekta un anotācijas neizriet, ka NMIC tiek noteikt jebkāds statuss vai funkcija MI akta ietvaros.
Norādām, ka MI akta 3.panta 55) punkts paredz, ka “MI “regulatīvā smilškaste”” ir kontrolēts satvars, ko izveido valsts kompetentā iestāde. MI akta 70.pants paredz, ka katra dalībvalsts šīs regulas nolūkos kā valsts kompetentās iestādes izveido vai izraugās vismaz vienu paziņojošo iestādi un vismaz vienu tirgus uzraudzības iestādi.
Atbilstoši informatīvā ziņojuma projektam “Par Mākslīgā intelekta akta prasību ieviešanu” (TAP ID 24-TA-2633) šobrīd kā paziņojošā iestāde un kompetentā iestāde tiek noteikta Ekonomikas ministrija, kuras uzdevums attiecīgi būs izveidot “MI “regulatīvā smilškasti”” un uzraudzīt tās darbību.
Ekonomikas ministrija atkārtoti vērš uzmanību, ja NMIC būs iestāde, kas izveidos un īstenot MI smilškastes darbību Latvijā atbilstoši MI aktā noteiktajam, tad NMIC ir jānosaka par kompetento iestādi MI akta izpratnē ar visām attiecīgajām funkcijām, uzdevumiem un pilnvarām. Ja MI centrs netiek noteikts par kompetento iestādi MI akta, tad faktiski Latvijā tiks īstenoti divi paralēli un savstarpēji dublējoši procesi – MI centrs veidos un uzraudzīs MI smilškasti (-es) un kāda cita iestāde, kas tiks noteikta par kompetento iestādi, arī veidos un uzraudzīs (citu) MI smilškasti. Kā arī veidojas pretruna ar informatīvo ziņojumu projektam “Par Mākslīgā intelekta akta prasību ieviešanu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 5.pantu ar 4.daļu:
Centram ir tiesības noteikt šādus maksas pakalpojumus:
1) Biznesa kontaktu dibināšana Latvijas komersantiem Latvijā ar starptautiskajiem sadarbības partneriem; 
2) Tikšanās programmu sagatavošana;
3) Mākslīgā intelekta semināru organizēšana Latvijā.

Publiskajam sektoram šie pakalpojumi tiek noteikti bezmaksas.
Piedāvātā redakcija
5. pants Centra līdzekļi un to izlietošana

(4) Centram ir tiesības noteikt šādus maksas pakalpojumus:
1) Biznesa kontaktu dibināšana Latvijas komersantiem Latvijā ar starptautiskajiem sadarbības partneriem; 
2) Tikšanās programmu sagatavošana;
3) Mākslīgā intelekta semināru organizēšana Latvijā.

Publiskajam sektoram šie pakalpojumi tiek noteikti bezmaksas.
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut 6.panta 1) daļu:
1) Centrs ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas pakļautībā.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam likumprojektā iekļaut:  
1) Padomes un valdes sastāvu (iestādes), to iecelšanas kārtību;
2) Padomes un valdes pilnvaras un uzdevumus
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
EM ieskatā centra mērķim būtu jābūt ambiciozākam, nevis tikai efektivizētas funkcijas publiskajā pārvaldē, bet efektivizētas tādā veidā, lai stratēģiskos projektus vēlāk ar salīdzinoši nelielu adaptāciju varētu pārnest uz citām valsts iestādēm, privāto sektoru un eksportēt uz citas valsts publisko vai privāto sektoru.


Attiecīgi lūdzam pievienot sekojošu redakciju:  

"Centram, izstrādājot stratēģiskos projektus un veicot saimniecisko darbību, jānodrošina stratēģiskā projekta rezultātu komercializācijas iespēju. Centrs, pildot 3. panta pirmajā daļā noteikto mērķi, efektivizē funkcijas publiskajā pārvaldē tādā veidā, lai šos risinājumus (stratēģiskos projektus) vēlāk ar salīdzinoši nelielu adaptāciju varētu pārnest uz citām valsts iestādēm, privāto sektoru un eksportēt uz citas valsts publisko vai privāto sektoru." 

Ievērojot EM priekšlikumā 4.panta 4.punktā minēto par tiesībām iegūt nemantisku īpašumu, likumprojektā nepieciešams atrunāt, kam pieder “stratēģisko projektu” intelektuālais īpašums un tiesības to multiplicēt.

Ar šādu risinājumu Latvija varētu parādīt labu piemēru, ka ir spēcīga MI vidē un šie stratēģiskie projekti būtu reāls piemērs potenciālajiem investoriem.
 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā, ka Centra dibinātāji būs valsts (VARAM) un citas privātā sektora organizācijas, tai skaitā starptautiskās organizācijas. Kā arī norādīt dibinātājus.
Piedāvātā redakcija
"Ņemot vērā plānoto Centra kompetenci un finansējuma modeli (nav peļņas gūšanas rakstura), kā atbilstošākā juridiskā forma ir izraudzīta nodibinājuma veidošana. Izvērtējot iespējamos variantus Centra juridiskam ietvaram, secināts, ka izveidojot Centru kā nodibinājumu. Tāpēc dibinātāju sastāvā būs ne tikai valsti (VARAM personā), bet arī privātā sektora un nozares organizācijas, tai skaitā starptautiskās organizācijas."
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju un noteikt likumprojektā, ka Centra sākotnējā izveides stadijā tiek iesaistīt starptautiskās organizācijas. Centram stratēģiski svarīgi piesaistīt tādus pasaulē pazīstamus mākslīgā intelekta jomas attīstītājus kā "Meta AI" un "Google". Šādu partneru piesaistīšana Centra darbībā veicinās Centra kompetenci uzdevumu izpildē un nodrošinās starptautiska līmeņa pakalpojumu izstrādi un zināšanu pārņemšanu Latvijā.

Lūdzam papildināt anotācijas rindkopu:

"Ņemot vērā plānoto Centra kompetenci un finansējuma modeli (nav peļņas gūšanas rakstura), kā atbilstošākā juridiskā forma ir izraudzīta nodibinājuma veidošana. Izvērtējot iespējamos variantus Centra juridiskam ietvaram, secināts, ka izveidojot Centru kā nodibinājumu, ir iespējams dibinātāju sastāvā iekļaut ne tikai valsti (VARAM personā), bet arī privātā sektora un nozares organizācijas. Papildus tam nodibinājuma darbības virzieni nav tikai pārvaldes uzdevumu veikšana, bet daudz plašāks kompetences loks, piemēram, Centram ir svarīga iespēja veidot, pielāgot partnerības ar vietējiem un ārvalstu partneriem, dalībniekiem, citām pētniecības organizācijām."
Piedāvātā redakcija
"Ņemot vērā plānoto Centra kompetenci un finansējuma modeli (nav peļņas gūšanas rakstura), kā atbilstošākā juridiskā forma ir izraudzīta nodibinājuma veidošana. Izvērtējot iespējamos variantus Centra juridiskam ietvaram, secināts, ka izveidojot Centru kā nodibinājumu, dibinātāju sastāvā ir jāiekļauj ne tikai valsti (VARAM personā), bet arī privātā sektora un nozares organizācijas. Papildus tam nodibinājuma darbības virzieni nav tikai pārvaldes uzdevumu veikšana, bet daudz plašāks kompetences loks, piemēram, Centram ir svarīga iespēja veidot, pielāgot partnerības ar vietējiem un ārvalstu partneriem, dalībniekiem, citām pētniecības organizācijām. Līdz ar to stratēģiski svarīgi Centra izveides sākuma stadijā piesaistīt Centra darbībai ārvalstu sadarbības partnerus, kas līdz šim ir parādījuši spēju attīstīt mākslīgā intelekta jomu pasaulē. Šādu partneru piesaistīšana nodrošinās efektīvāku Centra uzdevumu izpildi un mākslīgā intelekta jomas attīstību Latvijā."
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk