Projekta ID
24-TA-3170Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par nekustamā īpašuma "Cīrulīši" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas atsavināšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai
Priekšlikums
Ņemot vērā MK rīkojuma projektam norādīto steidzamības pamatojumu par nepieciešamību nodrošināt Nekustamā īpašuma atsavināšanas procesa pabeigšanu atbilstoši finansējuma avota (2020. gada 13. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru noslēgtais finansēšanas līgums) attiecināmības periodam 2024. gada 31. decembrī, kā arī to, ka 17. un 18.decembrī plānotas š. g. pēdējās MK sēdes, lūdzam nodrošināt, ka MK rīkojuma projekts tiek iesniegts izskatīšanai MK sēdē vēl 2024.gada ietvaros, kā arī pēc MK rīkojuma pieņemšanas MK sēdē nodrošināt ar nekustamā īpašuma atsavināšanas aktivitāšu veikšanu saistīto izdevumu segšanu finansēšanas līgumu izdevumu attiecināmības termiņa ietvaros, tas ir līdz 2024.gada 31.decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa nenosaka nekustamā īpašuma piederību pašvaldībai. Līdz ar to anotācijā norādītā informācija būtu precizējama, tajā (anotācijā) skaidrojot sīkāk par problemātiku.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa nenosaka nekustamā īpašuma piederību pašvaldībai. Līdz ar to anotācijā norādītā informācija būtu precizējama, tajā (anotācijā) skaidrojot sīkāk par problemātiku.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rīkojuma projekta mērķis ir no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Cīrulīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010012) daļu, kā arī atļaut Satiksmes ministrijai atsavināt rīkojuma projektā 2.punktā norādīto valstij piekritīgo rezerves zemes fondā ieskaitīto un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemi, izmantojot to kā daļēju kompensāciju par privātpersonai piederošās nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka paskaidrojošiem dokumentiem pievienots SIA Interbaltija 2024.gada 21.oktobra veiktais tirgus vērtības novērtējums NĪ "Vārpatas" ( valstij piekritīgais NĪ), kurā norādīts, ka NĪ "Cīrulīši" un NĪ "Vārpatas" vērtību starpība ir 24,88 %, kas pārsniedz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta trešā daļā noteiktos 20 procentus.
Ņemot vērā minēto un to, ka rīkojuma projekts 2.punkts paredz atļaut Satiksmes ministrijai saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 2. punktu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta pirmo un trešo daļu atsavināt rīkojuma projekta 2.punktā minēto nekustamo īpašumu, izmantojot kā daļēju kompensāciju par šā rīkojuma 1. punktā minētā nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, vēršam uzmanību, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 38.panta trešā daļa nosaka, ka maināmo nekustamo īpašumu nosacīto cenu starpība nedrīkst pārsniegt 20 procentus, un šo starpību sedz naudā, t.i., Atsavināšanas likumā ir noteikts konkrēts procentu slieksnis, kas nevar tik pārsniegt, to ierobežojot ar konkrētu procentu lielumu. Līdz ar to, atkārtoti aicinām izvērtēt, vai šajā gadījumā netiek pārkāpts Atsavināšanas likuma 38.pantā noteiktais regulējums.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka paskaidrojošiem dokumentiem pievienots SIA Interbaltija 2024.gada 21.oktobra veiktais tirgus vērtības novērtējums NĪ "Vārpatas" ( valstij piekritīgais NĪ), kurā norādīts, ka NĪ "Cīrulīši" un NĪ "Vārpatas" vērtību starpība ir 24,88 %, kas pārsniedz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta trešā daļā noteiktos 20 procentus.
Ņemot vērā minēto un to, ka rīkojuma projekts 2.punkts paredz atļaut Satiksmes ministrijai saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 2. punktu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta pirmo un trešo daļu atsavināt rīkojuma projekta 2.punktā minēto nekustamo īpašumu, izmantojot kā daļēju kompensāciju par šā rīkojuma 1. punktā minētā nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, vēršam uzmanību, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 38.panta trešā daļa nosaka, ka maināmo nekustamo īpašumu nosacīto cenu starpība nedrīkst pārsniegt 20 procentus, un šo starpību sedz naudā, t.i., Atsavināšanas likumā ir noteikts konkrēts procentu slieksnis, kas nevar tik pārsniegt, to ierobežojot ar konkrētu procentu lielumu. Līdz ar to, atkārtoti aicinām izvērtēt, vai šajā gadījumā netiek pārkāpts Atsavināšanas likuma 38.pantā noteiktais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
