Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2661
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
06.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 37.-41. lpp., 42.-50. lpp., 52.-58. lpp., 58.-63. lpp., 63.-63. lpp., 65.-66. lpp.

Lūdzam tabulās iekļaut norādes uz kādu un kādā apmērā rezultatīvo rādītāju konkrētais pasākums attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 28.lpp. […] «atelpas brīža» pakalpojums bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem

Aprakstošā daļā aktualizētais nav iekļauts rīcības sadaļā. Lūdzam iekļaut konkrētus pasākumus attiecībā uz šāda tipa pakalpojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 51.lpp.

Iebildums.
Lūdzam skaidrot, kāpēc nav sasniedzamā rādītāja attiecībā uz izglītojamo skaitu, kuri darbojas STEM jomu interešu izglītības programmās.
Priekšlikums.
Sasniedzamais rādītājs: Izglītojamo skaits, kuri darbojas STEM jomu interešu izglītības programmā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 41.lpp. Bērnu uzraudzības pakalpojumu pilnveide:

Lūdzam skaidrot, kuras darbības plānots finansēt no valsts budžeta un kuras darbības plānots piedāvāt ar nosacījumu, ka finansē vecāks/likumiskais pārstāvis. Lūdzam rast risinājumu, kā novērst projekta “Bērnu pieskatīšanas pakalpojumi”[1] īstenošanā konstatēto – netiek sniegts finansiāls atbalsts vecākam/likumiskajam pārstāvim gadījumos, kad bērnam ir izsniegta ārsta zīme par nespēju apmeklēt pirmsskolu (kā rezultātā tiek izmantots bērnu uzraudzības pakalpojums) psiholoģiskās sagatavotības vai veselības stāvokļa dēļ.

[1] https://likumi.lv/ta/id/346323-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-4-3-6-specifiska-atbalsta-merka-veicinat-nabadzibas

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 41.lpp. Paplašinātas grupas, kuru uzņemšana PII nosakāma prioritārā kārtībā, piemēram, bērni, kuru vecākiem ir funkcionālie traucējumi, bērni no daudzbērnu ģimenēm un bērni, kurus audzina viens pieaugušais.

Lūdzam detalizētāk skaidrot, kādā secībā iepretim citām prioritārām grupām tiek plānots šo noteikt. Šāda informācija ir būtiska, lai nodrošinātu skaidrību par prioritāšu noteikšanas principiem un to ietekmi. Vēršam uzmanību, ka jau šobrīd pašvaldību saistošie noteikumi paredz ārpuskārtas vietu piešķiršanu citos gadījumos, kuros ietilpst arī šādu apstākļu izvērtēšana.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 40.lpp. PII pieejamība no bērna viena gada vecuma.

Lūdzam detalizētāk skaidrot par plānotajām atbalstāmajām darbībām. Uzsveram, ka, lai efektīvi īstenotu šo darbību nepieciešams paredzēt samazinātu bērnu skaitu grupā (līdz 14), noteikt vismaz 2 (divu) pedagogu un 1 (viena) skolotāja palīga esamību vienlaicīgi grupā, specifiskus mācību līdzekļus, inventāru, pamatlīdzekļus (mīkstais segums, gultas), ēdienu specifiku (blenderēšanas pieaugums). Aicinām iegūt datus par tiem bērniem, kas uzsāk pirmo mācību gadu pirmsskolā un korelāciju ar slimošanas epizodēm. Ja agrāka pieejamības nodrošināšana saistīta ar ātrāku vecāku atgriešanos darba vidē, nepieciešams vispirms izvērtēt minētās korelācijas ietekmi uz spēju pilnvērtīgi atgriezties darba vidē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 40.lpp. PII pakalpojuma pieejamība personām, kuru dzīvesvieta nav deklarēta attiecīgajā pašvaldībā gadījumos, ja minētās pašvaldības teritorijā atrodas darba devējs, kurā persona faktiski veic savu darbu.

Lai gan pašvaldību saistošos noteikumos jau ir paredzētas šādas atbalsta iespējas, šīs iespējas praksē bieži vien nav īstenojamas. Tas saistīts ar to, ka vietas pirmsskolas izglītības iestādēs primāri tiek piešķirtas pirmās un otrās prioritātes grupām, kas ir saistīts ar deklarēšanos attiecīgajā pašvaldībā. Tā kā pat šīm grupām bieži vien pietrūkst vietu, trešās pakāpes prioritātes grupas pārstāvjiem (nav deklarēti attiecīgajā pašvaldībā) pakalpojuma pieejamību faktiski nereti nemaz nevar nodrošināt. Lūdzam detalizētāk skaidrot, kādā secībā iepretim citām prioritārām grupām tiek plānots šo noteikt.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 32.lpp. Vienlaikus aktualizējami ir jautājumi par vietu un pakalpojumu piekļūstamību gan cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, gan, piemēram, ģimenēm ar bērnu ratiņiem.
Lai nodrošinātu ģimeņu ar bērniem iespējas brīvi un ērti pārvietoties gan savas dzīvesvietas pašvaldības teritorijā, gan arī ārpus tās, ir jāīsteno pasākumi, kas vērsti uz infrastruktūras sakārtošanu […].

Aprakstošā daļā aktualizētais nav iekļauts rīcības sadaļā.
Priekšlikums.
Pieaugot izglītojamo skaitam ar funkcionāliem traucējumiem, kuri tiek iekļauti vispārējā izglītībā (pirmsskolās, skolās), pieaug arī nepieciešamība pēc investīcijām vides pieejamības nodrošināšanā izglītības iestādēs. Vides pieejamības infrastruktūra pamatlīmenī ikkatrā izglītības iestādē ļautu novērst situācijas, kad izglītojamam faktiski nav iespējas izvēlēties. Lūdzam rīcības sadaļā iekļaut informāciju par aprakstošajā daļā aktualizētajiem izaicinājumiem un kādas būs atbalstāmās darbības to risināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 32.lpp., 58. lpp

Lūdzam akcentēt ne vien kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” nozīmīgumu, bet arī tās norises, kas saistītas ar eksakto zinātņu nozarēm (STEM).    
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 27. lpp. 38. lpp.

Aicinām konsekventi lietot jēdzienu “medicīniskā apaugļošana” visā ziņojumā, saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta izmantoto terminoloģiju, aizstājot vietām lietoto jēdzienu “mākslīgā apaugļošana.”
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut konkrētus pasākumus, kas saistīti ar atbalstu NEET situācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 41. lpp., 61. lpp. 1.2.3. Bezmaksas ēdināšana PII
4.1.11. Valsts apmaksāta ēdināšana pirmsskolā un līdz 9. klasei


Lūdzam precizēt, kāda ir atšķirība starp šīm darbībām pirmsskolas izglītības posma kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 33.lpp. Vēl viens no kvalitatīvas dzīves vides stūrakmeņiem ir drošības jautājumi. Pasākumu, kas vērsti gan uz Latvijas ārējo drošību, gan iekšējo drošību, stiprinās iedzīvotāju pārliecību, ka pēcnācēju radīšana un bērna ienākšana ģimenē ir droša un bērna dzīvība, veselība un attīstība ir pasargāta no jebkāda iespējama apdraudējuma.

Lūdzam rīcības daļā attiecināt arī tādus iekšējās drošības aspektus, kas saistāmi ar izglītības vidi – video novērošana, drošības sistēmas risinājumi (piemēram, turniketi, viedkartes) nepiederošu personu iekļūšanas novēršanai, gaisa kvalitāte mācību telpās.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk