Projekta ID
21-TA-1169Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Prasība pilnībā izslēgt saimniecisko darbību teritorijās, kurās pārsniegti grunts un gruntsūdeņu piesārņojuma robežlielumi, ir nesamērīga attiecībā pret uzņēmumiem, kuru darbība nav saistīta ar šāda veida piesārņojuma veicināšanu.
Uzņēmumiem, kuru emisijas nav saistītas ar grunts vai gruntsūdeņu piesārņošanu, šī prasība rada nevajadzīgus ierobežojumus, kas nepalīdz vides aizsardzībai, bet gan nepamatoti kavē ekonomisko darbību. Piemēram, uzņēmumi, kas rada tikai gaisa emisijas, nevarētu ietekmēt esošo piesārņojuma līmeni gruntī vai gruntsūdeņos.
Šādās teritorijās būtu daudz lietderīgāk atļaut šiem uzņēmumiem darboties, vienlaikus uzliekot tiem pienākumu veikt noteiktus un samērīgus pasākumus grunts un gruntsūdeņu kvalitātes uzlabošanai savas darbības laikā. Tādējādi būtu iespējams sasniegt līdzsvarotu pieeju, kas ņemtu vērā gan vides aizsardzību, gan ekonomisko attīstību, netraucējot uzņēmumiem, kas nepalielina esošo piesārņojuma līmeni.
Tāpat tiesību akta norma rada bažas, ka piesārņojošās darbības atļauju varētu nesaņemt, piemēram, uzņēmums, kas atrodas vēsturiski piesārņotā teritorijā un plāno uzsākt darbību.
Lūdzam precizēt likumprojekta 10. panta pirmās daļas 2. punktu un ieviest nosacījumus, kas nodrošinātu samērīgumu starp vides aizsardzības mērķiem un saimnieciskās darbības veicināšanu.
Uzņēmumiem, kuru emisijas nav saistītas ar grunts vai gruntsūdeņu piesārņošanu, šī prasība rada nevajadzīgus ierobežojumus, kas nepalīdz vides aizsardzībai, bet gan nepamatoti kavē ekonomisko darbību. Piemēram, uzņēmumi, kas rada tikai gaisa emisijas, nevarētu ietekmēt esošo piesārņojuma līmeni gruntī vai gruntsūdeņos.
Šādās teritorijās būtu daudz lietderīgāk atļaut šiem uzņēmumiem darboties, vienlaikus uzliekot tiem pienākumu veikt noteiktus un samērīgus pasākumus grunts un gruntsūdeņu kvalitātes uzlabošanai savas darbības laikā. Tādējādi būtu iespējams sasniegt līdzsvarotu pieeju, kas ņemtu vērā gan vides aizsardzību, gan ekonomisko attīstību, netraucējot uzņēmumiem, kas nepalielina esošo piesārņojuma līmeni.
Tāpat tiesību akta norma rada bažas, ka piesārņojošās darbības atļauju varētu nesaņemt, piemēram, uzņēmums, kas atrodas vēsturiski piesārņotā teritorijā un plāno uzsākt darbību.
Lūdzam precizēt likumprojekta 10. panta pirmās daļas 2. punktu un ieviest nosacījumus, kas nodrošinātu samērīgumu starp vides aizsardzības mērķiem un saimnieciskās darbības veicināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 16. panta otro daļu, papildinot to ar vārdiem "bet neuzliek par pienākumu to pārskatīt pirmā darbības gada laikā". Precizēta norma nodrošinātu līdzsvaru starp vides aizsardzību un uzņēmējdarbības stabilitāti, ļaujot operatoriem pielāgoties bez tūlītējas pārbaudes stresa un nodrošinot kvalitatīvāku datu uzkrāšanu precīzākam novērtējumam
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt likumprojekta 18. panta otro daļu vārdus "ir jāiesniedz pašvaldības izsniegta izziņa par plānotās piesārņojošās darbības atbilstību teritorijas plānojumam", jo nav garantijas, ka pašvaldību teritorijas plānojumos ir veiktas atzīmes par iespējamajām piesārņojošajām darbībām. Ja pašvaldībām šādas atzīmes nav veiktas un tās nevar izsniegt nepieciešamo izziņu, operatoriem nebūs iespējams saņemt atļauju.
Tādējādi, šī norma var radīt nevajadzīgus administratīvus šķēršļus un kavēt saimnieciskās darbības uzsākšanu. Prasība pēc pašvaldības izziņas var novest pie situācijas, kurā uzņēmumi, kas plāno piesārņojošās darbības, nevarēs saņemt nepieciešamās atļaujas tikai tādēļ, ka pašvaldības plānojums nav atbilstoši atjaunināts vai detalizēts.
Lai nodrošinātu efektīvu un taisnīgu piesārņojošo darbību atļauju izsniegšanas procesu, lūdzam apsvērt citus mehānismus, kā nodrošināt plānotās darbības atbilstību teritorijas plānojumam, kas būtu mazāk atkarīgi no pašvaldību izsniegtām izziņām.
Tādējādi, šī norma var radīt nevajadzīgus administratīvus šķēršļus un kavēt saimnieciskās darbības uzsākšanu. Prasība pēc pašvaldības izziņas var novest pie situācijas, kurā uzņēmumi, kas plāno piesārņojošās darbības, nevarēs saņemt nepieciešamās atļaujas tikai tādēļ, ka pašvaldības plānojums nav atbilstoši atjaunināts vai detalizēts.
Lai nodrošinātu efektīvu un taisnīgu piesārņojošo darbību atļauju izsniegšanas procesu, lūdzam apsvērt citus mehānismus, kā nodrošināt plānotās darbības atbilstību teritorijas plānojumam, kas būtu mazāk atkarīgi no pašvaldību izsniegtām izziņām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam būtiski saīsināt likumprojekta 18. panta sestajā daļā B kategorijas atļaujas izsniegšanas termiņu, īpaši to attiecinot uz grozījumu veikšanu. Kā arī lūdzam paredzēt arī vienreizējas darbības (īstermiņa) atļaujas neparedzamām īslaicīgām darbībām, piemēram, kuģa izkraušanai pie piestātnes, kurai nav atļauja, vai esošajā atļaujā neiekļautas kravas vienreizēja izkraušana.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Ostu darbība ir kompleksa un sarežģīta, ietverot dažādas kravas operācijas, kas bieži vien ir pakļautas stingrai vides regulācijai. Tā kā vides aizsardzības noteikumu ievērošana ostu teritorijā ir saistīta ar daudzveidīgiem un sarežģītiem procesiem, administratīvos sodus par pārkāpumiem ir iespējams saņemt salīdzinoši viegli.
Likumprojekta 21. panta trešās daļas 2. punktā paredzētie sodi - divu gadu laikā par diviem pārkāpumiem, potenciāli pārmērīgi ierobežos komersantu darbību, neskatoties uz to, ka pārkāpumi var būt nenozīmīgi vai tehniska rakstura. Šāda pieeja var negatīvi ietekmēt ostu operāciju nepārtrauktību un tādējādi arī ekonomisko situāciju valstī ilgtermiņā.
Lūdzam mīkstināt likumprojekta 21. panta trešās daļas 2. punktā paredzētos sodus, ņemot vērā ostu darbības specifiku un mazinātu administratīvās sodu piemērošanas negatīvo ietekmi uz kravas operācijām un komersantu darbību kopumā.
Likumprojekta 21. panta trešās daļas 2. punktā paredzētie sodi - divu gadu laikā par diviem pārkāpumiem, potenciāli pārmērīgi ierobežos komersantu darbību, neskatoties uz to, ka pārkāpumi var būt nenozīmīgi vai tehniska rakstura. Šāda pieeja var negatīvi ietekmēt ostu operāciju nepārtrauktību un tādējādi arī ekonomisko situāciju valstī ilgtermiņā.
Lūdzam mīkstināt likumprojekta 21. panta trešās daļas 2. punktā paredzētos sodus, ņemot vērā ostu darbības specifiku un mazinātu administratīvās sodu piemērošanas negatīvo ietekmi uz kravas operācijām un komersantu darbību kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 26. panta otrās daļas nosacījumus, paredzot piemērot arī B kategorijas uzņēmumiem, kas ievieš inovatīvas tehnoloģijas vai iepriekš nozarē neizmantotus tehnoloģiskos procesus.
Piedāvātā redakcija
-
