Atzinums

Projekta ID
23-TA-2405
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris"
Atzinums iesniegts
12.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Informatīvā ziņojuma "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (pusgada ziņojums)" (22-TA-417) 9. punkts nosaka, ka:
“Nozaru ministrijas un Valsts kanceleja, izstrādājot Atveseļošanas fonda plāna Ministru kabineta noteikumus vai informatīvo ziņojumu par reformu vai investīciju ieviešanu (un nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar Valsts ieņēmumu dienestu), attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) finansēšanu, ievēro šādus nosacījumus:
9.1. valsts budžeta iestādes PVN sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
9.2. tādas atvasinātas publiskās personas un kapitālsabiedrības kā valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes (slimnīcas), plānošanas reģioni, augstskolas un zinātniskās institūcijas, ja PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
9.3. ja biedrības un nodibinājumi (NVO) veic valsts deleģētu funkciju un PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
9.4. pašvaldības, t.sk. pašvaldību kapitālsabiedrības finansējumu projekta ieviešanai, t.sk. PVN segšanai, var aizņemties Valsts kasē;
9.5. komersanti PVN sedz no saviem privātajiem finanšu līdzekļiem vai cita piesaistīta finansējuma, kas nav Atveseļošanas fonda finansējums”, kas attiecīgi nozīmē, ka gan EDIC koordinatori (biedrība “Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris” un biedrība “Latvijas Digitālais akselerators”), gan arī EDIC inovāciju kopas partneriem (atvasinātas publiskās personas, augstskolas un zinātniskās institūcijas, plānošanas reģioni, biedrības un nodibinājumi) ir deleģētas valsts funkcijas Eiropas Digitālās inovācijas centru īstenošanai, ir tiesīgi pieprasīt PVN ANM projektu īstenošanai no 80. programmas, saskaņā ar 2018. gada 17. jūlija MK noteikumiem Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Aicinām grozīt MK noteikumu attiecīgo punktu, ņemot vērā, ka 2.2.1.1.i investīcija paredz 100% atbalstu gala labuma guvējam, bet neattiecina PVN, kā piemēram, 30. punktā minēto eksperimentēšanas, pilotēšanas un testēšanas darbību īstenošanai EDIC var ārpakalpojumā iegādāties pakalpojumus, kuriem tiek piemērots PVN, kā arī lai nodrošinātu inovāciju kopas darbības tiek iegādāti pakalpojumi, kas tiek aplikti ar PVN, rezultējoties ar Atveseļošanās fonda finansējuma intensitāti mazāku kā 50% EDIC dalībniekiem, nodrošinot neplānotu privāto līdzfinansējumu. Ilgstoši neatrisināts jautājums par PVN segšanu EDIC dalībniekiem un gala labuma guvējiem rada projekta rādītāju nesasniegšanas riskus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam rast iespēju 31. punkta izmaksu segšanai inovāciju kopai segt cita atbalsta veidā nevis saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu ES Nr. 1407/2013, ņemot vērā, ka 2.2.1.1.i investīcija nav vienīgā plānotā investīcija Eiropas digitālās inovācijas centra (EDIC) inovācijas kopas dalībniekiem, kurā tiks piešķirts de minimis atbalsts projekta vadīšanas un administrēšanas izmaksas (piem., līdzīgs atbalsts tiek plānots 2.3.1.2.i investīcijā), kas attiecīgi būtiski ierobežo EDIC dalībnieku iespējas kvalitatīvi realizēt un administrēt gan 2.2.1.1.i investīciju, gan arī citas plānotās investīcijas vai projektus ar līdzīgu regulējumu.
Vēršam uzmanību, ka pretendējot uz atbalstu 2.2.1.1.i investīcijā un slēdzot līgumu par projekta īstenošanu inovācijas kopas dalībniekiem šāda informācija nebija pieejama, kas var radīt problēmas projekta īstenošanā, ņemot vērā, ka kādam dalībniekam de minimis limits var būt jau iztērēts vai inovācijas kopas dalībniekam vairs nav iespēja pretendēt citās, viņa mērķiem un darbībai atbilstošās komercdarbības atbalsta programmās. Attiecīgi – pastāv risks, ka projekta partneri no projekta īstenošanas izstājas, palielinot risku investīcijas rādītāju sasniegšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka digitālās attīstības ceļa karti EDIC eksperti izstrādā ne tikai pamatojoties uz gala labuma guvēja sākotnējā digitālā brieduma testa rezultātiem, bet arī no iesniegtās papildus informācijas par plānoto digitalizācijas projektu, kas ir atkarīga no plānotās investīcijas, aicinām iekļaut papildus nosacījumus par ceļa kartes izsniegšanas termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
Nodrošināt gala labuma guvējiem klātienes vai elektronisku piekļuvi sākotnējam un otrreizējam digitālā brieduma testam un 30 dienu laikā pēc gala labuma guvēja sākotnējā digitālā brieduma testa veikšanas, pilnas informācijas iesniegšanas un līguma par Eiropas digitālās inovācijas centra pakalpojumu sniegšanu noslēgšanas izstrādāt digitālās attīstības ceļa karti. Ja informācijas pieejamība ir atkarīga no valsts iestāžu sniegtā pakalpojuma, lai nodrošinātu izslēgšanas kritēriju pārbaudi, digitālās attīstības ceļa kartes izstrādes termiņu var pagarināt par 10 darba dienām;
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu vai norādīt anotācijā, lai viennozīmīgi būtu saprotama sasaiste norādītai darbībai “alkohola tirdzniecība” un norādītajiem NACE kodiem (46.34 un 47.25), ņemot vērā, ka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes publicēto Statistisko klasifikāciju katalogu ir iekļautas darbības, kas nav alkohola tirdzniecība (piem., 46.34 punktā ir iekļauta arī bezalkoholisko dzērienu vairumtirdzniecība), vai tieši pretēji, ir iekļauta alkoholisko dzērienu tirdzniecība, bet nav norādīts konkrēts NACE kods (piem., 47.11 “Mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kuros galvenokārt pārdod pārtikas preces, dzērienus vai tabaku”.)
Vienlaikus aicinām precizēt punktu vai norādīt anotācijā skaidrojumu, lai gan EDIC, gan gala labuma guvējam ir viennozīmīgi nepārprotams termins “alkohola tirdzniecība”, piem., bāru darbība, alkohola ražotājs pārdod mazumtirdzniecībā vai vairumtirdzniecībā?
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu vai norādīt anotācijā, lai viennozīmīgi būtu saprotama sasaiste norādītai darbībai “atkritumu savākšanā, apstrādē un izvietošanā, materiālu pārstrādē” un norādītajiem NACE kodiem (38.21 un 38.22), ņemot vērā, ka, piemēriem, NACE kods 38.11 nozīmē Atkritumu savākšana (izņemot bīstamos atkritumus), bet attiecīgais kods nav iekļauts 57.9. punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, lai viennozīmīgi būtu saprotams, kuras no Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a", "b", "c", "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām ir neatbalstāmas EDIC ietvaros, ņemot vērā, ka EDIC piešķir atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014, vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013 nevis Komisijas regulu Nr. 651/2014.
 
Piedāvātā redakcija
-