Atzinums

Projekta ID
24-TA-831
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2023. gada 8. augusta noteikumu Nr. 443 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t. sk. vēsturiskajās ēkās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.443) 30.4. apakšpunkts paredz, ka investīcijas ietvaros projekta attiecināmās izmaksas ir projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, rīkojuma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot 5 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Vēršam uzmanību, ka kvalitatīvu projektu vadības un koordinācijas procesu nodrošināšanai nepieciešama atbilstoša cilvēkresursu un administratīvā kapacitāte, kā rezultātā papildus projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām rodas papildus projekta īstenošanas izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai. Piemēram, finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – izmaksas, kuras nepieciešamas, lai organizācija varētu darboties un kuras nav tieši saistītas ar projekta īstenošanu, piemēram, telpu uzturēšanas un iekārtu izmantošanas izmaksas, kancelejas preces, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību (IT, lietvedība, personālvadība, auditori, komunikācijas vadītāji, u.c.) izmaksas.
Attiecīgi, MK Noteikumu Nr.443 30.4.punktā noteiktās projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, rīkojuma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot 5 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, nav pietiekamas kvalitatīvai projekta vadības nodrošināšanai.
Ņemot vērā minēto, ierosinām:
1) pēc līdzības ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 54.pantā noteikto, MK Noteikumu Nr.443 30.punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu, paredzot, ka projekta īstenošanas attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 7 procentu apmērā no šo noteikumu 30. punktā minētajām izmaksām, vai 
2) MK noteikumu Nr.443 30.punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu, paredzot, ka projekta īstenošanas attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 50 procentu apmērā no šo noteikumu 30.4 apakšpunktā minētajām izmaksām.
Investīciju projekta īstenošanas izmaksas noteiktas 50 procentu apmērā no 30.4. apakšpunktā norādītajām personāla atlīdzības izmaksām un attiecināmās izmaksas, piemēram projektā “Energoefektivitātes paaugstināšana ēkā Bezdelīgu ielā 1a, Rīgā” aprēķinātas šādā apmērā: telpu uzturēšanas un iekārtu izmantošanas izmaksas, kancelejas preces, komunālie un sakaru maksājumi izmaksas – 12 143 euro, biroja tehnikas, sakaru līdzekļu, datoru un nemateriālo ieguldījumu nolietojums – 5 669 euro, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību personāla izmaksas – 43 115 euro, t.i., kopā 60 927 euro jeb, lai vienkāršotu projekta īstenošanas izmaksu vienotās likmes piemērošanu un izmaksu uzskaiti, tā tiek noapaļota no 48,65 procentiem līdz veseliem 50 procentiem no projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām.
Ņemot vērā augstāk minēto, ierosinām MK Noteikumus Nr.443 papildināt ar nosacījumu, ka gadījumā ja projekta īstenošanas laikā veidojas finansējuma ietaupījums no projekta īstenošanas izmaksām, kurām piemērota vienotā likme, finansējuma saņēmējs to novirza ar projekta rezultātu sasniegšanu saistīto darbību īstenošanai un uzturēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju projektu izdevumu veikšanas termiņš un investīciju ieviešanas termiņš ir līdz 2026. gada 31. augustam. Attiecīgi līdz 2026. gada 31. augustam ir nepieciešams nodrošināt noteikto rādītāju sasniegšanu, investīcijas darbību veikšanu, maksājumu veikšanu, kā arī nodrošināt visu nepieciešamo pārbaužu veikšanu, lai pārliecinātos par rādītāju sasniegšanu un izdevumu attiecināmību. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot ierosināto grozījumu MK noteikumu Nr. 443 5.3.2. apakšpunktā attiecībā uz investīcijas ietvaros sasniedzamā mērķa izpildes termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Izsakām iebildumu par 45.punktu, un lūdzam salāgot to ar 42.punktu, jo starp 42.punktu un 45.punktu ir pretruna.
42.punkts nosaka, ka pēc tehniskās dokumentācijas saņemšanas, EM un KM mēneša laikā sniedz atzinumu par iespēju turpināt projekta īstenošanu, atzinumā norādot kopējo projekta finansējumu un sasniedzamos rādītājus.
Savukārt, 45.punkts atļauj turpināt projekta īstenošanu tikai tiem projektiem kuriem ir lielāks ietaupījums, ja visu apstiprināto projektu kopējās izmaksas pārsniedz šo noteikumu ietvaros investīcijai pieejamo finansējumu.

Papildus 45.punktā tiek norādīts, ka aģentūra atļauj turpināt projekta īstenošanu tiem pozitīvu EM un KM atzinumu saņēmušajiem projektiem, kuriem ir visaugstākais kopējās primārās enerģijas ietaupījums attiecībā pret finansējumu.
Lūdzam veikt labojumus, jo CFLA nepieņem šāda veida lēmumus. Šim lēmumam ir jābūt pieņemtam tajā brīdī, kad EM un KM piešķir finansējumu otrai kārtai, un kad atbilstoši progresam finansējuma saņēmējs ir iesniedzis tehnisko dokumentāciju vadības informācijas sistēmā.
Finansējuma saņēmēji, kas iesniegs tehnisko dokumentāciju vēlāk, un kuriem pietrūks finansējums, tie attiecīgi nesaņems finansējumu būvniecības daļai šīs investīcijas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, vai plānotie grozījumi tiek uzskatīti par būtiskiem un ietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt ierosinātos grozījumus MK noteikumu Nr. 443 42. punktā, lai no jaunās punkta redakcijas būtu nepārprotami skaidrs normas mērķis un būtība. Papildus lūdzam izvērtēt, vai plānotais grozījums MK noteikumu Nr. 443 42. punktā nepieciešams, ņemot vērā, ka arī iepriekšējā redakcija noteica, ka dokumentācija tiek izvērtēta mēneša laikā no tās iesniegšanas. 
Piedāvātā redakcija
-