Atzinums

Projekta ID
23-TA-1368
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pašvaldību  aizņemšanās mērķi un nosacījumi, pamatojoties uz  Likumā par budžetu un finanšu vadību un likumā “Par pašvaldību budžetiem” doto deleģējumu, tiek  noteikti  tikai gadskārtējā valsts budžeta likumā. Līdz ar to, pašvaldībai piesakoties projekta īstenošanai, ir detalizēti jāizvērtē projekta kopējās plānotās izmaksas,  kā arī  sava finanšu situācija un iespējas īstenot projektu, attiecībā uz aizņemšanās iespējām stingri ievērojot  gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktos aizņemšanās mērķus un nosacījumus. Attiecīgi lūdzam izteikt noteikumu projekta 7.punktu piedāvātajā redakcijā un atbilstoši precizēt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
7. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanai, tai skaitā elastības finansējuma priekšfinansēšanai, var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt 10.punktā definētos sasniedzamos rādītājus un izvērtēt, vai šie ir nacionālie, vai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam (turpmāk- Programma) iekļautie rādītāji.
Ja rādītāji nav iekļauti Programmā lūgums tos definēt par "nacionālajiem rādītājiem", dzēšot vārdus "iznākuma" un "rezultāta", ņemot vērā to, ka Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā nav paredzēts nacionālos rādītājus iedalīt iznākuma un rezultāta rādītājos. Papildus lūgums izvērtēt, vai noteikumu projekta 25.2.apakšpunktā norādītie uzkrājamie dati nav jānorāda kā Programmas rādītājs pie 10.punkta. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar būvdarbu līgumcenas indeksācijas izmaksām, kas veidosies indeksācijas nosacījumu izpildes rezultātā, un atbilstoši anotācijai ir ietveramas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt vienkāršoto izmaksu iespējami plašāku piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas nav iespējams, lūdzam sniegt pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā 15.3.apakšpunktā ir noteikts, ka atbildīgā iestāde, izstrādājot MK noteikumus par specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk - SAM) īstenošanu, sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā) norāda pamatojumu noteikumu projekta 10.punktā ietverto izmaksu nepieciešamībai SAM ietvaros.
Ar atbilstošu pamatojumu lūdzam papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā 12.2.apakšpunktā noteikto katrā SAM procentuālais apmērs neparedzētajiem izdevumiem ir jāizvērtē individuāli, atkarībā no tā, cik apjomīgus un sarežģītus projektus paredzēts īstenot attiecīgajā SAM, taču tas kopumā nedrīkst pārsniegt 5 % no kopējo tiešo attiecināmo izmaksu summas. Līdz ar to lūdzam anotācijā iekļaut pamatojumu, kāpēc konkrētajā SAM procentuālais apmērs neparedzētajiem izdevumiem ir noteikts tieši 5% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā 10.2.apakšpunktā noteikto projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus).
Līdz ar to aicinām pārskatīt noteikumu projekta 19.punktā norādītās atsauces, aizstājot atsauci uz noteikumu projekta 18.4.apakšpunktu ar atsauci uz noteikumu projekta 18.14 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka attiecināmās izmaksās nav iekļaujamas arī tādas izmaksas, kas pārsniedz noteiktos izmaksu ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt kārtību, kādā plānots uzkrāt 25.2.apakšpunktā minētos datus un, vai atbildīgā iestāde plāno izstrādāt metodiku kā šos datus iegūt un uzskaitīt. Ja jā, tad lūdzam iekļaut anotācijā informāciju par metodiku un tās pieejamību (piem., norādot tīmekļvietni).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, ja noteikumu projekts ir attiecināms uz infrastruktūru, tad noteikumu projektā jāiekļauj nosacījumi par finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.), un finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.– 2027. gada plānošanas periodā" 10. punktam  maksimālais avansa apjoms nevar pārsniegt 30 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Īpaši pamatotos gadījumos uz Ministru kabinetu var virzīt priekšlikumu lemt par lielāka avansa apjoma piešķiršanu, tomēr tad anotācijā jāpamato šāda avansa apmēra nepieciešamība un lietderība.
Ņemot vērā noteikumu projekta 27. punktā noteikto avansa apmēru (līdz 50 procentiem), lūdzam sniegt pamatojumu anotācijā šāda avansa apmēra nepieciešamībai
Vienlaikus lūdzam precizēt noteikumu projekta 27.punkta redakciju, nosakot, ka avanss ir piešķirams, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu un spēju to apgūt 6 mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.2.apakšpunktu ar informāciju par tiesību akta nozīmi un pienesumu Latvijas kopējai izaugsmei un tautsaimniecības attīstībai, ņemot vērā Finanšu ministrijas 2023.gada vēstulē Nr. 5.1-24/21/ 1076 “Par Eiropas Savienības fondu un Atveseļošanas fonda investīciju pienesumu tautsaimniecībai” ietverto aicinājumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar MK 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 14.punktā noteikto, izstrādājot sākotnējās ietekmes novērtējumu (anotāciju), ir jāizvērtē arī normatīvā akta ietekme uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus/uzlabojumus. Pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plānā noteiktajiem mērķiem, u.c. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikumu projekta 4.punktā noteikt lielāku minimālo pašvaldības līdzfinansējuma likmi par 15%, un gadījumā, ja šāda līdzfinansējuma intensitāte ir objektīvi nepieciešama un pamatota, lūdzam to norādīt anotācijā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projektā nav ievērota konsekventa pieeja, jo līdzfinansējuma likme ir atšķirīga pieejamajam un elastības finansējumam.
Tāpat, šobrīd anotācijā norādīta vēl lielāka pašvaldības līdzfinansējuma daļa projektā un attiecīgi lielāka kopējā projekta īstenošanai nepieciešamā attiecināmo izmaksu summa (indikatīvi 138 820 000 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 71 483 894 euro un nacionālais finansējums (pašvaldības līdzfinansējums) indikatīvi 67 336 106 euro apmērā). Lai nodrošinātu informācijas izsekojamību, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai projektu pilnā apmērā paredzēts īstenot kā ES fondu projektu, vai arī pašvaldības finansējums papildus noteikumu projektā paredzētajam plānots ārpus projekta.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 8. punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 4. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram, nepārsniedzot šo noteikumu 5. punktā noteikto maksimālo Kohēzijas fonda finansējuma apmēru.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā pasākuma sasaisti ar 6.1.3.1.pasākumu, lūdzam izvērtēt, vai nav nosakāms transportbūvju un ielu kompleksam piegulošo inženiertīklu būvniecības izmaksu procentuālais ierobežojums vai sniegt skaidrojumu anotācijā, kāpēc tas netiek noteikts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Eiropas Savienības fondu praksē un normatīvajos aktos lietoto terminoloģiju, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 18.15. un 25.10. apakšpunktā vārdus "informācijas un publicitātes pasākumu" ar vārdiem "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas".
Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 18.15. apakšpunktā atsauci uz normatīvo aktu, ņemot vērā, ka attiecīgajā normatīvajā aktā nav iekļautas minēto prasību izmaksas, bet gan to saturs. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju. 
Piedāvātā redakcija
18.15. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas;
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta 20. punktu aiz vārdiem "ir attiecināmās izmaksas" ar vārdiem uz skaitļiem "atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkta nosacījumiem".
Papildus rosinām izvērtēt nepieciešamību noteikumu projekta 20. punktā atrunāt minētās regulas saīsinājumu, kuru lietot arī noteikumu projekta 25.10. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, jo 10.punktā minēti vairāki rādītāji, vai arī papildināt, norādot, par kuru rādītāju finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj dati.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 25.3.apakšpunktu ar jaunu apakšpunktu, norādot finansējuma saņēmēja pienākumu ievērot principu: energoefektivitāte pirmajā vietā. 
Vienlaikus lūdzam papildināt anotācijas tekstu, norādot, vai investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālo principu “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 25.5. apakšpunktu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos.
Vienlaikus lūdzam svītrot vārdus "plānotais atbalsts un", nodrošinot vienotas un korektas terminoloģijas lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 25.7. apakšpunktu vai anotāciju, norādot, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta finansējuma piešķiršana projekta īstenošanas rezultātā radīto vērtību uzturēšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka publicitātes vadlīnijas neparedz informācijas publicitātes biežumu, ierosinām apvienot 25.9. un 25.10.apakšpunktus, paredzot informācijas aktualizēšanu tīmekļvietnē tiklīdz pieejama aktuālākā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka finansējuma saņēmēja pienākumu projekta īstenošanas laikā nodrošināt interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta un normatīvo aktu publisko iepirkumu jomā prasībām, un parakstīt interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotāciju, tostarp anotācijas 5. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektā iekļaut informāciju par inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu, vai arī anotācijā norādīt, kāpēc šādus nosacījumus nav iespējams piemērot. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saprotamībai, lūdzam pievienot abreviatūras GRT skaidrojumu - garīga rakstura traucējumi.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2. sadaļu ar norādi uz Satiksmes ministriju, kura pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 6.1.apakšpunktā iekļaut informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē. Vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”.
Piedāvātā redakcija
-