Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-2562
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sakaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 121. punktu svītrot noteikumu projekta 2.4. apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā.
Norādām, ka termins "ļoti augstas veiktspējas tīkls" ir skaidrots Elektronisko sakaru likuma 1. panta pirmās daļas 33. punktā.  
Atbilstoši minētajam lūdzam svītrot arī noteikumu projekta 2.6. apakšpunktu, ņemot vērā, ka termins "piekļuve" skaidrots Elektronisko sakaru likuma 1. panta pirmās daļas 44. punktā.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 6. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka tajā šobrīd aprakstīts 2.4.1.2.i. investīcijas atskaites dokumenta vēlamais saturs. Vēršam uzmanību, ka šāda rakstura informāciju lietderīgāk norādīt noteikumu projekta anotācijā. Ja tomēr noteikumu projektā nepieciešams iekļaut tiesisku regulējumu par atskaites dokumenta saturu, lūdzam noteikumu projekta 6. punktu precizēt, noformējot to kā tiesību normu, piemēram, nosakot atbildīgās ministrijas pienākumu noteiktā termiņā pēc investīcijas īstenošanas sagatavot un iesniegt attiecīgā institūcijā atskaites dokumentus. 

Minētais attiecas arī uz noteikumu projekta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 8. punktu un attiecīgo informāciju norādīt noteikumu projekta anotācijā. Vēršam uzmanību, ka šobrīd 8.punktā sniegts skaidrojums par 2.4.1.2.i. investīcijas sinerģiju, nevis iekļauts tiesiskais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 12.punktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.punkta prasībām, lai no tiesību normas būtu skaidri un nepārprotami saprotams atbalstāmo darbību saturs. Tai skaitā lūdzam izvairīties no liekvārdības ("proti"), pārprotamiem jēdzieniem ("pēdējā jūdze"), kā arī nodrošināt, ka punkta apakšpunkti atbilst šā punkta ievaddaļai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt notiekumu projekta 13.punktu, jo šobrīd tajā noteiktais izmaksu ierobežojums nav viennozīmīgi saprotams. Tostarp, nav skaidra atsauce "atbilstoši šo noteikumu 12.punktā minētajam", t.i., nav skaidra 12. un 13. punta savstarpējā sakarība, kā arī nav skaidrs, kāpēc 13.punktā lietots vārds "papildu" (papildus kam?).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.2. - 2.4.apakšpunkta prasībām iersoinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 14. punktu, t.sk. nelietot škērssvītru "/" un izvēlēties attiecīgi kumulatīvu saikli "un" vai alternatīvu saikli "vai", piemēram: "14. Lai apliecinātu atskaites punkta vai investīcijas mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību, finansējuma saņēmējs var piesaistīt neatkarīgu revidentu vai iekšējo auditoru."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, ko nozīmē "projekta ietvaros ir iespēja iekļaut", proti, vai attiecīgās izmaksas pie attiecīgo nosacījumu izpildīšanās tiks uzskatītas par attiecināmām. Lūdzam redakcionāli precizēt 19.punktu, lai izmaksu attiecināmizas nosacījumi būtu skaidri.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nolūkos lūdzam precizēt 23.3.apakšpunktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2. punkta un 137.punkta prasībām, tai skaitā lūdzam precizēt jēdzienu "normatīvie tiesību akti", aizstājot to ar vārdiem "normatīvie akti", kā arī norādot piemērojamo normatīvo aktu jomu.

Minētais attiecas arī uz noteikumu projekta 23.4.apakšpunktu, kā arī uz citām noteikumu projekta vienībām, kur norādīti nekonkretizēti "normatīvie akti".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz regulu, norādot korektu tās nosaukumu un vienību, piemēram, "Padomes 2015. gada 13. jūlija regulas (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 26. pants".
Tāpat aicinām svītrot vārdus "atbilstoši normatīvajiem aktiem".

Vēršam uzmanību arī uz to, ka saskaņā ar noteikumu projekta 49.punktu atbalsta sniedzējam ir pienākums sākot ar projektā izveidotās infrastruktūras izmantošanas sākuma dienu visā tās izmantošanas termiņā reizi divos gados sniegt Eiropas Komisijai informāciju par projektu. Lūdzam izvērtēt, vai 23.6.apakšpunktā un 49.punktā noteiktais informācijas iesniegšanas pienākums daļēji nedublējas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 25.15.apakšpunktu, svītrojot tā pirmo teikumu, jo tas nesatur tiesību normu vai finansējuma saņēmēja pienākumus. Tāpat norādām, ka šā apakšpunkta otrajā teikumā ir minēts "projekta īstenotājs", un noteikumu projekta kontekstā nav skaidrs, kas ir šī persona.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "un piemērojamais regulējums", jo tie ir lieki un nav saprotama to nepieciešamība.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 30.punktu, svītrojot tiesisko regulējumu, kas dublē noteikumu projekta 9.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot nosacījumu "ne vēlāk kā vienu gadu" un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 33.punktu, jo šobrīd sabiedriskās apspriešanas nosacījumi un termiņš nav skaidri.
Tāpat aicinām svītrot vārdus "Stimulējošās ietekmes nosacījumu nodrošināšanai", jo tie ir lieki. Šādu informāciju ierosinām norādīt noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā papildus skaidrot Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas (turpmāk - komiteja) nepieciešamību, tai noteikumu projektā noteiktās kompetences samērīgumu, kā arī komitejas lēmumu pieņemšanas kritērijus.

Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 39.punkts un turpmākās normas pēc būtības paredz pakalpojuma sniegšanas regulēšanu. Tai skaitā paredzēts, ka 20 gadus pēc projekta īstenošanas komiteja apstiprina un pārskata vairumtirdzniecības piekļuves pakalpojumu tarifu projekta īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai un tā aprēķināšanas metodiku, kā arī apstiprina vairumtirdzniecības piekļuves pakalpojumu nosacījumus 2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai. Ir saprotams, ka investīcijas korektai īstenošanai nepieciešams uzraudzīt valsts atbalsta sniegšanas nosacījumu izpildi, kā arī novērst nepamatota tirgus kropļojuma un pārkompensācijas riskus. Tomēr nepieciešams izvērtēt, vai komersanta pakalpojumu tarifu un piekļuves pakalpojumu nosacījumu pakļaušana valsts kontrolei 20 gadu periodā ir samērīgs instruments, kā arī, vai šāds regulējums ir saskanīgs ar Elektronisko sakaru likuma un tajā pārņemto Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām. Salīdzinājumam vēršam uzmanību, ka saskaņā ar minēto likumu, tarifu un piekļuves saistību regulēšana noteiktā apmērā var tikt veikta tikai attiecībā uz elektronisko sakaru komersantu ar būtisku ietekmi tirgū.
Tāpat vēršam uzmanību arī uz to, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet nekādas prasības vai kritēriji, saskaņā ar kuriem komiteja vērtēs un apstiprinās iepriekš minētos tarifus, metodiku un piekļuves nosacījumus. 

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu.

Papildus vēršam uzmanību uz to, ka, ņemot vērā Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otrajā daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabineta noteikumu izdošanai un to, ka ar noteikumu projekta 39. - 46.punktu tiek izveidots elektronisko pakalpojumu sniegšanu regulējošs instruments, nepieciešams arī izvērtēt minēto noteikumu projekta normu atbilstību likumā ietvertajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam nepieciešamības gadījumā precizēt, paredzot, ka vienošanos slēdz par 2.4.1.2.i. investīcijas, nevis visa ANM plāna īstenošanu un uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt, ievērojot noteikumu projekta 2.5.apakšpunktā definēto terminu, piemēram:  "slēdz līgumu  par projekta īstenošanu, tajā paredzot noteikumus par 2.4.1.2.i. investīcijas mērķu un rādītāju sasniegšanu un šo noteikumu ​9. punktā minētā finansējuma ieguldīšanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt, norādot, kas var izmantot noteikumu projekta 24.punktā minētās tiesības.
Tāpat ierosinām 24.punkta ievadteikumu veidot lakoniskāku, piemēram, nosakot, ka attiecīgais subjekts "var vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu, ja: (..)"
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt, ņemot vērā, ka 25.13.apakšpunkts neatbilsts 25.punkta ievaddaļai, kā arī kopumā 25.13.apakšpunkts precizējams atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2. punkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-