Atzinums

Projekta ID
24-TA-3235
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
08.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Esošā 12.2. apakšpunkta redakcija:
12.2. nodrošina mācības audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm atbilstoši ar inspekciju saskaņotajai mācību programmai;

Ņemot vērā plānotos grozījumus, lūgums skaidrot, kā plānots nodrošināt mācības audžuģimenēm, kuras nav potenciālās vai specializētās?
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pašvaldības norāda, ka jau tagad ir aktuāls jautājums, kurš maksā par psihologa konsultācijām. Ja vēlamies piesaistīt adoptētājus, tad šim būtu jābūt valsts atmaksātam. Sociālais dienests nodrošina sociālos pakalpojumus tikai pamatojoties uz sociālā darbinieka veiktu izvērtējumu, sociālajiem pakalpojumiem ir cits sniegšanas mērķis. Iemesls, ka izpēte vai atzinums nepieciešams Bāriņtiesai lēmuma pieņemšanai nav arguments. Būtiski arī saprast, vai tās būs psihologa konsultācijas vai klīniskā izpēte, kāda informācija nepieciešama lēmuma pieņemšanai.
Ņemot vērā, ka psihologa konsultāciju nodrošināšana ir atrunāta 12.13.apakšpunktā, bet tā nav potenciālajiem adoptētājiem, rosinām  šajā punktā ietvert arī šo mērķgrupu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Arī bērniem, kuri ir krīzes audžuģimenēs jānodrošina iespēja saņemt/iesaistīties atbalsta pasākumos bērnu veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, jo arī krīzes audžuģimenēs bērns var uzturēties laiku līdz vienam gadam, tādejādi pilnīgi nepamatoti būtu šādiem bērniem liegt viņiem nepieciešamo atbalstu (MK 26.06.2018. noteikumi Nr. 354 “Audžuģimenes noteikumi” 11.punkts -  Krīzes audžuģimenē bērnu ievieto uz laiku līdz 30 dienām. Ja tas ir bērna interesēs, bāriņtiesa var pagarināt bērna uzturēšanās termiņu krīzes audžuģimenē, bet ne ilgāk par 12 mēnešiem.)
Lūdzam skaidrot, kāpēc atbalsts tiek sadrumstalots un aizbildnībā esošie bez vecāku gādības palikušie bērni nevar saņemt atbalstu ārpusģimenes atbalsta centrā.
Priekšlikums, izteikt punktu šādā redakcijā:
“12.20. nodrošina atbalsta pasākumus audžuģimenēs vai specializētajās audžuģimenēs, krīzes audžuģimenēs, ja bērna uzturēšanās krīzes audžuģimenē pagarināta uz laiku līdz 12 mēnešiem, aizbildnībā ievietoto bērnu veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, pamatojoties uz ārstniecības personas vai atbalsta centra  sociālā darbinieka izvērtējumu un ierakstu bērnu individuālās attīstības plānā;".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Esošā 12.21. apakšpunkta redakcija:
12.2.1 nodrošina aizbildņiem mācības atbilstoši ar inspekciju saskaņotajai mācību programmai;

Esošā redakcija skaidri pasaka, ka mācības tiek nodrošinātas tikai tām personām, kuras uz attiecīgo brīdi ir aizbildņa statusā. Pēc jaunās redakcijas sanāk, ka mācības būs divām personu grupām:
1) personas , kuras bāriņtiesa ir atzinusi par atbilstošām aizbildņa pienākumu pildīšanai
vai
2) iecēlusi par aizbildni, 
Nav saprotams, kādēļ tiek izcelta 1.personu grupa. Bez atzīšanas par atbilstošu nevar iecelt aizbildni, tad kāpēc ir jāizdala, vai būs arī tādi, kuriem ir tikai  statuss-atzīts par atbilstošu - un nav iecelts? Atzīts par atbilstošu, šāds statuss var būt ilglaicīgs un tā arī netikt iecelts par aizbildni. Lūdzam skaidrot.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
"12.7. izstrādā un īsteno audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes atbalsta un tajā ievietotā bērna individuālās attīstības plānu;
12.20. nodrošina atbalsta pasākumus audžuģimenēs vai specializētajās audžuģimenēs, izņemot krīzes audžuģimenēs, ievietoto bērnu veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, pamatojoties uz ārstniecības personas vai atbalsta centra  sociālā darbinieka izvērtējumu un ierakstu bērnu individuālās attīstības plānā;"
.

Savukārt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (SPSPL) 12.pants  (6) Pašvaldības sociālajam dienestam pēc tam, kad ārpusģimenes aprūpē esošs bērns sasniedzis 16 gadu vecumu, ir pienākums sadarbībā ar ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru ne retāk kā reizi gadā izvērtēt bērna nākotnes vajadzības un resursus un pēc viņa patstāvīgas dzīves uzsākšanas nodrošināt tam nepieciešamos atbalsta pasākumus, kā arī vismaz divus gadus pēc patstāvīgas dzīves uzsākšanas novērtēt tā sociālās situācijas izmaiņas.

Nav saprotams, kādu atbalstu tad nodrošina krīzes ģimenēm? Kas domāts ar izņemot? Vai viss kas ir aiz "izņemot"?
Aicinām izvērtēt punkta redakciju, iespējams vārdu "izņemot" liekot teikuma noslēguma daļā, atrunājot konkrēti, ko izņemot.
Dublējas 12.7.punkts un 12.20.punkts, ja neskaita, ka 12.20.punkts ietver izņēmumu, kurš nav saprotams. To visu var izteikt vienā MK noteikumu punktā.
Kā šis viss mijiedarbojas? Vai nav nepieciešams arī 12.20.punktā iestrādāt šo sadarbības modeli? SPSPL uzliek pienākumu dienestam, bet neviens neuzliek pienākumu atbalsta centram (12.4.punkts ietver pienākumu sadarboties, bet tas ir kas cits).Protams, tas viens otru neizslēdz, jo atbalsta centra darbinieks ir tas, kurš sagatavo attīstības plānu, bet ne vienpersoniski, jo tomēr pēc 18 gadu vecuma atbalstu sniedz sociālais dienests, tāpēc ir jābūt vienotam redzējumam par nepieciešamo atbalstu un savlaicīgi jāstrādā abām institūcijām pie nepieciešamā atbalsta izvērtēšanas.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Priekšlikums izteikt punktu šādā redakcijā:
organizē audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē, aizbildnībā ievietotā bērna saskarsmi ar vecākiem, brāļiem (pusbrāļiem), māsām (pusmāsām), radiniekiem vai bērnam tuvām personām;”
paredzot, ka arī aizbildnībā esošajiem bērniem ir iespēja saņemt atbalsta centra palīdzību saskarsmes organizēšanā, jo praksē šādi gadījumi notiek.
 
Piedāvātā redakcija
-