Atzinums

Projekta ID
23-TA-117
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
09.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt prasību Ministru kabineta noteikumu projektus pirms to virzības saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā un projektu iesniegumu vērtēšanas specifiskos atbilstības kritērijus un  kvalitātes kritērijus pirms to izskatīšanas Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā saskaņot ar VARAM. VARAM ir institūcija, kas piedalās gan projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju, gan Ministru kabineta noteikumu projekta saskaņošanas procedūrās, līdz ar to nav pamatojuma iepriekš saskaņot šos dokumentus ar VARAM. Prasība iepriekš saskaņot ar VARAM rada papildu administratīvo slogu, paildzinot kopējo saskaņošanas procesu, kas savukārt ietekmē projektu uzsākšanu un finansējuma apguvi. Tā vietā lūdzam VARAM izvērtēt iespēju izstrādāt vienotas metodoloģiskas vadlīnijas ministrijām, lai nodrošinātu teritoriālo pieeju, kur tas attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot informatīvā ziņojumā atsauci uz Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) plānotajiem  4.2.1., 4.2.2., 4.2.3.specifisko atbalsta mērķu (turpmāk – SAM) pasākumiem, jo saskaņā ar apstiprināto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam, kas tostarp saskaņota ar Eiropas Komisiju un sociālajiem partneriem, teritoriālā pieeja nav plānota nevienā no tiem, izņemot VARAM pārziņā esošo 4.2.1.7. pasākumu “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”.
Skaidrojam, ka tā kā pašvaldības ir vispārējās izglītības iestāžu un daļu profesionālās izglītības iestāžu dibinātājas, lai ES fondu atbalsts sasniegtu to dibinātās izglītības iestādes, pašvaldības ir plānotas kā finansējuma saņēmēji. Vienlaikus IZM nosakot ieguldījumu prioritātes atbilstoši nozares politikai, tiek apzinātas pašvaldību vajadzības, un gala rezultātā tas ir pašvaldības lēmums, kādus ieguldījumus tā veiks izglītības iestādēs un kādu atbalstu sniegs izglītojamajiem, salāgojot ar pašvaldības un reģiona attīstības tendencēm un vajadzībām. IZM pārziņā esošajos SAM un pasākumos, kas attiecas uz ieguldījumiem vispārējās izglītības attīstībā, un kur finansējuma saņēmēji ir pašvaldības, nav plānota reģionu iesaiste kā projektu partneriem. Nesaskatām reģionu lomu projektu īstenošanā, bet gan investīciju plānošanā. Pašvaldības izstrādājot attīstības stratēģijas un plānojot investīcijas, ir aicinātas salāgot tās ar reģiona prioritātēm, vienlaikus ņemot vērā nozares prioritātes. IZM atbalsta pašvaldību autonomiju plānot un īstenot ES fondu atbalstu atbilstoši savām vajadzībām, to papildinot ar pieejamo atbalstu no citiem finansēšanas avotiem, t.sk. pašvaldības, privātā un valsts budžeta, tādā veidā sasniedzot gan pašvaldības, gan reģiona un valsts prioritātes un mērķus.
Līdz ar to pēc būtības atbalstām investīciju plānošanu un īstenošanu atbilstoši pašvaldību un reģionu vajadzībām, bet neviens no VARAM piedāvātajiem teritoriālās pieejas rīkiem nav attiecināms uz IZM SAM un pasākumiem. Arī informatīvajā ziņojumā minētā atsauce uz nepieciešamību plānot finansējumu vispārējās izglītības pasākumos atbilstoši IKP rādītājiem nav attiecināms, jo investīcijas plānotas pilnveidotā mācību satura īstenošanas atbalstam (4.2.1.4., 4.2.1.5., 4.2.2.1., 4.2.2.2.pasākums). Pilnveidotais mācību saturs tiek īstenots saskaņā ar vienotu standartu visā Latvijā, un nav pamata uzskatīt, ka ES fondu atbalsts mācību satura īstenošanai jādiferencē atbilstoši IKP atšķirībām. Nav pamatojuma izmantot IKP rādītājus arī interešu izglītības pieejamības nodrošināšanai sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem (4.2.3.2.pasākums), jo izglītojamie, kuri varētu saņemt atbalstu šī pasākuma ietvaros, atrodas salīdzināmā situācijā visa valstī neatkarīgi no reģiona vai pašvaldības IKP atšķirībām. Arī speciālās izglītības iestāžu infrastruktūras modernizēšanas vajadzības nav atkarīgas no IKP. Speciālās izglītības iestādes atrodas visos reģionos, un ir plānota šo izglītības iestāžu tīkla sakārtošana, nodrošinot speciālās izglītības kvalitāti un pieejamību (4.2.1.3.pasākums).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz ieguldījumiem profesionālās izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošanā (pasākums 4.2.1.6.) nav plānota un nevar tikt piemērota diferencēta pieeja atbalsta intensitātes noteikšanai, jo atbalsts ir paredzēts nacionālas nozīmes pasākumu īstenošanai neatkarīgi no reģionu attīstības plānošanas dokumentos noteiktā, plānojot attiecīgās politikas īstenojošās valsts pārvaldes iestādes kā finansējuma saņēmējus, kuri īsteno līdzvērtīgas darbības visā Latvijas teritorijā, tostarp  arī profesionālās izglītības iestāžu nozares metodiskā darba virsvadību, kas tiek īstenota visā Latvijas teritorijā.
Vienlaikus 4.2.1.6.pasākumam atbalsts plānots saskaņā ar Nacionālā attīstības plāna 2021. -2027.gadam Izglītības un zinātnes ministrijas un Kultūras ministrijas profesionālās vidējās izglītības iestādēm 417.pasākuma ietvaros, Iekšlietu ministrijas koledžām 106.un 122.pasākuma ietvaros noteikto, cita starpā, piemēram, Kultūras ministrijai un Iekšlietu  ministrijai  jau indikatīvi nosakot arī potenciālos finansējuma saņēmējus.

Pamatojoties uz iepriekš minēto,lūdzam izslēgt 4.2.1.6.pasākumu no priekšlikuma teritoriālās pieejas izmantošanai ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda SAM un to pasākumos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt prasību Ministru kabineta noteikumu projektus pirms to virzības saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā un projektu iesniegumu vērtēšanas specifiskos atbilstības kritērijus un  kvalitātes kritērijus pirms to izskatīšanas Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā saskaņot ar VARAM. VARAM ir institūcija, kas piedalās gan projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju, gan Ministru kabineta noteikumu projekta saskaņošanas procedūrās, līdz ar to nav pamatojuma iepriekš saskaņot šos dokumentus ar VARAM. Prasība iepriekš saskaņot ar VARAM rada papildu administratīvo slogu, paildzinot kopējo saskaņošanas procesu, kas savukārt ietekmē projektu uzsākšanu un finansējuma apguvi. Tā vietā lūdzam VARAM izvērtēt iespēju izstrādāt vienotas metodoloģiskas vadlīnijas ministrijām, lai nodrošinātu teritoriālo pieeju, kur tas attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot Izglītības un zinātnes ministrijas plānotos  4.2.1., 4.2.2., 4.2.3.specifisko atbalsta mērķu pasākumus, jo saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam teritoriālā pieeja nav plānota nevienā no tiem, izņemot VARAM pārziņā esošo 4.2.1.7. pasākumu “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "Izglītības un zinātnes ministriju", jo saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam teritoriālā pieeja nav plānota nevienā no Izglītības un zinātnes ministrijas plānotajiem pasākumiem, izņemot VARAM pārziņā esošo 4.2.1.7. pasākumu “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "Izglītības un zinātnes ministriju", jo saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam teritoriālā pieeja nav plānota nevienā no Izglītības un zinātnes ministrijas plānotajiem pasākumiem, izņemot VARAM pārziņā esošo 4.2.1.7. pasākumu “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”.
Piedāvātā redakcija
-