Atzinums

Projekta ID
23-TA-139
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
27.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktajam “likumīguma, godprātības un pārredzamības" principam, datu subjektam būtu jābūt iespējai  pārliecināties un saprast, kā un kādi personas dati tiks apstrādāti. Noteikumu projekts šobrīd paredz, ka jaunieša atbilstības pārbaude projekta mērķa grupai notiks, izmantojot informāciju no pieejamajām datu bāzēm un reģistriem, tomēr nav noteikts skaidri kādas datu bāzes un reģistri tiks izmantoti, un kādi personas dati tiks pieprasīti. Arī Anotācija nesniedz viennozīmīgu informāciju.
Ņemot vērā minēto, Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) lūdz papildināt Noteikumu projektu un atbilstoši arī Anotāciju, norādot, kādas datu bāzes un reģistri tiks izmantoti un kādi personas dati tiks apstrādāti jaunieša atbilstības pārbaudei. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 25.1.2.1. punkts paredz mērķa grupas jaunieša profilēšanu, tomēr no Noteikumu projekta nav skaidri saprotams, kādi tieši dati tiks vākti un kā tiks veikta jauniešu profilēšana. Inspekcija norāda, ka atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktajam “likumīguma, godprātības un pārredzamības" principam, datu subjektam būtu jābūt iespējai  pārliecināties un saprast, kā un kādi personas dati tiks apstrādāti. Papildus Datu regulas 6. panta 3. punkts nosaka, ka ir nepieciešams noteikt Noteikumu projektā konkrētus apstrādājamos personas datus. Ņemot vērā to, ka no tā, kādi personas dati tiek apstrādāti, ir tieši atkarīgs pamattiesību ierobežojuma dziļums, apstrādāto datu apjoms ir būtisks aspekts samērīguma vērtēšanā. Noteikumu projektā ir nepieciešams skaidri norādīt, kādus konkrētus personas datus apstrādās jauniešu profilēšanai, ņemot vērā arī Noteikuma projekta 2.7. punktu, kurā ir skaidrots jaunieša profilēšanas termins.
Ņemot vērā minēto, lūgums papildināt Noteikumu projektu ar konkrētiem apstrādājamiem personas datu veidiem un papildināt Anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 48.5. punkts cita starpā paredz, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri par projekta ietvaros atbalstu saņēmušajiem mērķa grupas jauniešiem uzkrāj informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Inspekcija norāda, ka tiesību normā ietvertā atsauce uz nekonkrētiem normatīvajiem aktiem nav pieļaujama. Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā iekļautajam godprātības principam, datu subjektam ir tiesības zināt, ka viņa personas dati tiks apstrādāti un kādam mērķim tas tiks darīts.
Lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar atbilstošajiem normatīvajiem aktiem un nepieciešamības gadījumā papildināt Anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Inspekcija sākotnēji norāda, ka nav nepieciešams Noteikumu projektā iekļaut tādu teikumu, kā: "Apstrādājot personas datus tiek ievērotas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula; turpmāk - Datu regula)", šādam teikumam nav pievienotās vērtības, jo Datu regula ir tieši piemērojama un jāievēro neatkarīgi no tā, kas ir noteikts šajā Noteikumu projektā. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot minēto teikumu.

2. Ievērojot Datu regulas 6. panta 3. punktu ir nepieciešams noteikt Noteikumu projektā konkrētus apstrādājamos personas datus. Ņemot vērā to, ka no tā, kādi personas dati tiek apstrādāti, ir tieši atkarīgs pamattiesību ierobežojuma dziļums, apstrādāto datu apjoms ir būtisks aspekts samērīguma vērtēšanā. Noteikumu projekts nenosaka, kādi personas dati tiks iegūti no citām informācijas sistēmām un kādus datus iesniegs pats jaunietis, kas vēlēsies pieteikties NEET programmai.

Noteikumu projekts arī paredz, ka "Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par NEET jauniešu atrašanos izglītībā vai nodarbinātībā vienu, sešus un divpadsmit mēnešus pēc mērķa grupas jaunieša individuālās pasākumu programmas izpildes", Inspekcija norāda, ka šī teikuma būtība nav uztverama un nav saprotams, pēc kādiem kritērijiem tiks noteikts datu glabāšanas termiņš.
Norādām, ka Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā noteikts “glabāšanas ierobežojuma" princips, atbilstoši kuram personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā. Noteikuma projektā jāparedz konkrēts personas datu glabāšanas termiņš. No noteikumu projekta nav viennozīmīgi saprotams, kādēļ dati par jauniešu atrašanos izglītībā vai nodarbinātā tiks glabāti dažādos termiņos, kā arī atbilstoši kādiem nosacījumiem tiks izvērtēts, kurš no glabāšanas termiņiem ir piemērojams.

Ņemot vērā minēto, lūgums papildināt Noteikumu projektu ar konkrētiem apstrādājamiem personas datu veidiem un to glabāšanas termiņiem, kā arī papildināt Anotāciju ar atbilstošu pamatojumu, kādēļ personas datiem tiek noteikts dažāds glabāšanas termiņš un pamatojumu, ka šie glabāšanas termiņi ir minimāli nepieciešami, lai sasniegtu likumdevēja noteikto personas datu apstrādes nolūku.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Anotācijas 8.1.13. punkts iekļauj informāciju, kurā tiek norādīts, ka pirms iesaistes projektā NEET jaunietis iesniegs iesniegumu, kas saturēs Anotācijā sekojošu informāciju, proti, tiek paredzēta personu datu apstrāde tajā skaitā īpašu kategoriju personas datu apstrāde pamatojoties uz Datu regulā iekļauto tiesisko pamatu - "piekrišana", jeb datu apstrādi pamatot ar Datu regulas 6. panta pirmā punkta "a" apakšpunktu un 9. panta otrā punkta "a" apakšpunktu.
Inspekcija norāda, ka tiesiskā pamata "piekrišana" izmantošana tiek pieļauta tikai tādā gadījumā, ja piekrišana, atbilstoši Datu regulas 32.apsvērumam, ir dota ar skaidri apstiprinošu darbību, kas nozīmē brīvi sniegtu, konkrētu, apzinātu un viennozīmīgu norādi par datu subjekta piekrišanu ar viņu saistīto personas datu apstrādi. Lai jaunieši varētu piedalīties projektā NEET, viņu personas datus ir nepieciešams obligāti apstrādāt, līdz ar to, šāda personas datu apstrāde nav brīvprātīgas izvēles iespēja. 
Inspekcija vērš uzmanību, ka personas datu apstrādes tiesiskais pamats, attiecīgajā situācijā, ir Datu regulas 6. panta 1. punkta "c" vai "e" apakšpunktā minētais pamatojums un attiecībā uz īpašu kategoriju personas datiem - Datu regulas 9. panta 2. punkta "b".
Ņemot vērā minēto, Inspekcija lūdz svītrot Anotācijas  8.1.13. un arī 1.3. punktā iekļauto informāciju par personas datu apstrādes tiesisko pamatu - piekrišana, iekļaut Anotācijā informāciju par korektu datu apstrādes tiesisko pamatu.
Piedāvātā redakcija
-