Atzinums

Projekta ID
23-TA-325
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nepiekrītam anotācijā sniegtajam skaidrojumam, ka "Lai arī 2023. gada 9. martā Eiropas Komisija ir apstiprinājusi Komisijas Regulas Nr. 651/2014 grozījumus, kas paredz arī minētā regulējuma 27. panta 2. daļas precizējumus par finansējuma piešķiršanu inovācijas kopām, līdz to spēkā stāšanās brīdim tie nemaina šī brīža redakcijas būtību [..]", kā arī skaidrojumam, ka "[..] 2023. gada 9. martā apstiprinātie grozījumi Komisijas Regulā Nr. 651/2014, kas stāsies spēkā apmēram divu mēnešu laikā, šī brīža redakcijas būtību nemaina [..]". Skaidrojam, ka minētais neatbilst patiesībai, jo Komisijas Regulas Nr. 651/2014 27. panta 2. punkts šī brīža redakcijā neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu kopas dalībniekiem, bet gan vienīgi juridiskajai personai, kas pārvalda inovācijas kopu (kopas organizācija). Attiecīgi lūdzam precizēt sniegto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka gala labuma guvēju atbilstība ir jāvērtē arī atbilstoši noteikumu 71. un 72.punktam, lūdzam šajā punktā iekļaut atsauci arī uz noteikumu 71. un 72.punktu. Vienlaikus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā, kā arī aicinām noteikumos lietot vienotu terminoloģiju, t.i., saskaņā ar noteikumu 56. punktu gala labuma guvējam tiek piešķirts komercdarbības atbalsts. 


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, ja komersants (vai ikviens cits subjekts) ir patstāvīgi izpildījis digitālā brieduma testu ikvienam publiski pieejamā platformā bez maksas, tad visdrīzāk neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta 3.pazīme par selektivitāti, un attiecīgi pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Ja savukārt, digitālā brieduma tests nav bez maksas pieejams ikvienam, tad izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā un atbalsts būs kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Lūdzam vai nu dzēst, vai precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 49. punktu, nodrošinot, ka:
1) reģistrācija Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrē netiek traktēta kā atsevišķs juridiskais statuss,
2) nodokļu parādu pārbaude tiek veikta visiem subjektiem neatkarīgi no juridiskā statusa,
3) izslēgšanas noteikumu uzskaitījumā tiek korekti noteikts subjekts, t.i., gala labuma guvējs,
4) izslēgšanas noteikumu apakšpunkti ir izteikti korektā formā, t.i., kā pārkāpumi (piemēram, ir pasludināts maksātnespējas process nevis nav pasludināts),
5) ir iekļauts izslēgšanas noteikums attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu,
6) ir korekti atspoguļots, uz kuru juridisko statusu (publiskām iestādēm) nav attiecināma izslēgšanas nosacījumu pārbaude, kā arī dzēsta atsauce uz regulas Nr.2018/1046 136. pantu, ņemot vērā, ka izslēgšanas noteikumu neattiecināšana uz publiskām personām izriet no nacionālajiem izslēgšanas noteikumiem nevis regulas,
7) ir skaidrs, ka 49. punktā iekļautie izslēgšanas kritēriji (kā viss minētais punkts) ir pārbaudāmi tieši gala labuma guvējiem nevis EDIC, kā to pašlaik paredz 49. prim punkts.
Lūdzam 49. punktam izmantot piedāvāto redakciju un dzēst 49. prim punktu, kā arī atbilstoši precizēt anotāciju, t.sk. to papildinot ar skaidrojumu, ka izslēgšanas noteikumi netiek attiecināti uz publiskām iestādēm, jo izslēgšanas noteikumu piemērošanas prakse tiek pārņemta no pieejas struktūrfondos – Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma – un, ņemot vērā objektīvi pamatotu risku neesamību šajā jomā, nepieciešams mērķtiecīgi īstenot izslēgšanas noteikumu pārbaudes tikai attiecībā uz tiem subjektiem, kur šie riski ir padziļināti pārbaudāmi (privātais sektors).
Piedāvātā redakcija
49. Šo noteikumu izpratnē Eiropas digitālās inovācijas centra pakalpojumus var saņemt gala labuma guvējs, ja tas atbilst šādiem nosacījumiem:
49.1. tas atbilst vienai no šādām juridiskajām formām:
49.1.1. tas ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā, tam ir juridiskas personas statuss;
49.1.2.tas ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā;
49.1.3.tas ir reģistrēts publisko personu un iestāžu sarakstā;
49.2. tas ir reģistrēts Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā;
49.3. atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā komersanta statusam saskaņā ar šo noteikumu 2.11. apakšpunktā vai lielā komersanta statusam saskaņā ar šo noteikumu 2.6. apakšpunktā noteikto. Kritērijs neattiecas uz šo noteikumu 49.1.2. un 49.1.3. apakšpunktā noteiktajiem gala labuma guvējiem;
49.4. tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku publiskajā datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
49.5. uz gala labuma guvēju, izņemot šo noteikumu 49.1.3. apakšpunktā noteikto, nav attiecināmi šādi izslēgšanas kritēriji:
49.5.1. gala labuma guvējs vai persona, kura ir gala labuma guvēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt gala labuma guvēju ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
49.5.1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
49.5.1.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labumu pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labumu pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
49.5.1.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
49.5.1.4. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas;
49.5.1.5. terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam;
49.5.1.6. cilvēku tirdzniecība;
49.5.2. gala labuma guvējs ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu, prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī vai kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
49.5.3. gala labuma guvējs ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi;
49.5.4. ir pasludināts gala labuma guvēja maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, apturēta vai pārtraukta gala labuma guvēja saimnieciskā darbība vai gala labuma guvējs tiek likvidēts;
49.5.5. tas veic preču un vielu, kuru aprite ir aizliegta vai speciāli reglamentēta, pārvietošanu pāri Latvijas Republikas valsts robežai;
49.5.6. tas veic neatļautu piedalīšanos mantiskos darījumos.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka visa de minimis atbalsta saņēmējs būs Eiropas digitālās inovācijas centrs kā inovāciju kopa, kas ir jāvērtē viena vienota komersanta līmenī atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem, proti, de minimis limits atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1407/2013 ir 200 000 EUR trīs fiskālo gadu periodā uz visu inovāciju kopu kopā, lūdzam šajā punktā dot atsauci uz noteikumu 61.1 apakšpunktu, un dzēst vai precizēt šī punktā pēdējo palīgteikumu tā, lai skaidrs, ka de minimis atbalsts ir jāuzskaita 200 000 EUR apmērā uz visu inovāciju kopu kopumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt šī punkta redakciju, jo komercdarbības atbalsta prasības ir jāpārbauda uz atbalsta piešķiršanas dienu, nevis uz projekta pieteikuma iesniegšanas dienu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu ar tajā ietverto skaidrojumu pie šo noteikumu 56.2 punkta un dzēst šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pēc vārdiem "Eiropas digitālās inovācijas" papildināt šo punktu ar vārdiem "centra inovācijas kopas koordinatoram "", pēc analoģijas ar šo noteikumu 67.punktu.
Vienlaikus lūdzam precizēt šo punktu aiz vārdiem "visu projekta ietvaros izmaksāto de minimis atbalstu" papildinot ar vārdiem "kopā ar procentiem".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumus papildināt arī ar kumulācijas normu gadījumā, ja CFLA piešķir atbalstu Eiropas digitālās inovācijas centram kā de minimis atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas 9.punktā norādīt arī atsauci uz Padomes īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (CID), kurā iekļautas prasības 2.2.1.1.i. investīcijai par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas 6.punktā pie Atveseļošanas un noturības mehānisma plana grozījumu apraksta ietvert atrunu - ja Eiropas Komisija tomēr neapstiprinās grozījumus, tiks meklēti citi risinājumi atskaites punktu un mērķu sasniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu tekstā lietoti termini "EDIC koordinators" un "inovācijas kopas koordinators". Lūdzam pārskatīt šo terminu lietošanu MK noteikumu tekstā un aicinām pievienot attiecīgu terminu MK noteikumu 2.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par MK noteikumu 15.punktā veiktajiem precizējumiem, tāpat aicinām anotācijā norādīt, ka tas ir tehnisks grozījums, lai neradītu interpretācijas iespējas un neietekmē veikto atlasi pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt MK noteikumu 33.5.apakšpunktu, ietverot tajā nosacījumu par pabeigtām darbībām saskaņā ar Vadlīniju informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu 31.punktu, t.i., atstājot spēkā esošo redakciju vai ietverot citas vadlīnijās norādītās iespējas - uz AF plāna apstiprināšanas brīdi - 2021.gada 13.jūliju, projektu iesniegumu atlases brīdi vai AF plānā identificēto konkrēto projektu līgumu vai vienošanās noslēgšanas brīdī.
Saskaņā ar vadlīnijām - Gadījumos, kad darbības uzsāktas pirms līguma vai vienošanās noslēgšanas, MK noteikumos vai informatīvajā ziņojumā norāda konkrētu izdevumu attiecināmības sākuma termiņu, kā arī iekļauj nosacījumu par brīdi, uz kuru nedrīkst būt pabeigtas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzu precizēt, kāds projekta iesniegums ir paredzēts. MKN 2.punktā nav skaidrots, kas ir projekta pieteikums un/vai projekta iesniegums. Papildus lūdzam precizēt arī attiecībā uz MKN 36.5.punktu, kādu projekta pieteikumu iesniegs gala labuma guvējs, jo MKN 2.punktā nav skaidrots, kas ir projekta pieteikums.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka MK noteikumu projekta ietvaros nav paredzēts piešķirt komercdarbības atbalstu ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu (reģionālais atbalsts) aicinām izvērtēt nepieciešamību paredzēt kā izslēgtās nozares noteikumu projekta ietvaros arī Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a", "b", "c", "d" apakšpunktā noteiktajās neatbalstāmajās nozares un darbības. Ja tomēr šāds nosacījums ir nepieciešams, lūdzam attiecīgi precizēt MK noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulas atbilstības izvērtējumu šim MK noteikumu projekta punktam, jo tas paredz stingrākas prasības, nekā to nosaka Komisijas regula Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Precizēt, kas ir gala labuma guvēja projekta pieteikums, jo MKN 2.punktā nav skaidrots, kas ir projekta pieteikumsun/vai projekta iesniegums
Piedāvātā redakcija
-