Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2661
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
11.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 42.lpp. punktā 1.2.1.
-Sakārtota sabiedriskā transporta sistēma, nodrošinot bērnu nokļūšanu uz izglītības iestādi un dzīvesvietu.

LPS lūdz, kā atbildīgo ministriju noteikt arī Satiksmes ministriju
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 42.lpp.
1.2.1.punkts
Paplašināta pirmsskolas izglītības iestāžu (PII) pieejamība:
PII pieejamība no bērna viena gada vecuma.

LPS vērš uzmanību, ka nosakot normu PII piejamību mo 1.5 gadu vecuma tika ņemti vērā: bērna labbūtība (spēja adaptēties, fiziskā un emocionālā attīstība, bērna iespējamā biežā slimošana utt.), mātes psiholoģiskā un emocionālā labbūtība, secinot, ka 1 gadu vecam bērnam ir ļoti cieša sasaiste ar māti līdz ar to tika pieņemts lēmums par PII nodrošināšanu no 1.5 gadu vecuma.
Lai izpildītu pašvaldībām doto uzdevumu, Pašvaldības būvē jaunas PII, paplašina esošās PII, piesaista ES struktūrfondu finansējumu. Apkopotie pašvaldību dati par PII nodrošinājumu parāda, ka salīdzinot ar 2021.gadu bērnu skaits rindā ir samazinājies par 42% un salīdzinot ar 2023.gadu samazinājums ir 10%. Rindas saglabājas PieRīgas pašvaldībās, kur ir tehniskais bērnu pieaugums, piemēram, Mārupes novadā iedzīvotāju migrācijas rezultātā bērnu skaits pieaug vidēji par 250-300 bērniem, arī bērnu dzimstības līmenis  ir augstāks nekā reģionos.
Rīgā, PieRīgas un atseviškās valstspilsētās netiek atvērtas jaunas grupiņas, jo trūkst pedagogi un auklītes.
Bērniem no 1.gada vecuma PII ir jānodrošina:
atbilstoša vide- grupiņas iekārtojums, uzturs, uz 5 bērniem ir jānodrošina pedagogs un auklīte, kuru šobrīd trūkst. Šis pasākums ir finanšu ietilpīgs, pašvaldībām šādu līdzekļu nav.
LPS lūdz svītrot no Demogrāfijas plāna punktu:PII pieejamība no bērna viena gada vecuma.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pasākuma 2.3 punkta ar apakšpunktiem , jānorāda kārtība un finanšu resursi,  kādā tiks kompensētas paredzētās  "Ģimenei ar bērniem draudzīga nodokļu politika"  ienākuma un nekustamā īpašuma nodokļu atlaides  un atvieglojumi 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vērtējot šo informatīvo ziņojumu, LPS vēlas vērst uzmanību uz papildus finansējuma nepieciešamību no valsts budžeta, jo pirmkārt, demogrāfisko pārmaiņu, iedzīvotāju skaita samazināšanās un novecošanās dēļ pieaug slodze uz pašvaldību sociālajiem un veselības aprūpes pakalpojumiem, vienlaikus samazinoties darbspējas vecuma iedzīvotāju skaitam, tas ietekmē nodokļu ieņēmumus. Otrkārt, iedzīvotāju migrācija uz lielākām pilsētām vai ārvalstīm  negatīvi ietekmēt reģionu ekonomisko aktivitāti, padarot grūtākus vietējo pakalpojumu uzturēšanas un infrastruktūras attīstības plānus. Treškārt, ierobežotu finanšu resursu dēļ pašvaldībām kļūst arvien grūtāk nodrošināt ilgtspējīgu attīstību un atbilstošu dzīves kvalitāti saviem iedzīvotājiem.  Līdz ar to nebūs iespējams izpildīt, piemēram,   1.2.1 pasākumu paplašināta pirmsskolas izglītības iestāžu (PII) pieejamība: PII pieejamība no bērna viena gada vecuma un PII pakalpojuma pieejamība personām, kuru dzīvesvieta nav deklarēta attiecīgajā pašvaldībā gadījumos, ja minētās pašvaldības teritorijā atrodas darba devējs, kurā persona faktiski veic savu darbu.


Tāpat lūdzam pārskatīt  punktu 2.2.2., jo LPS un pašvaldības pašas nespēj īstenot šos atbalsta pasākumus mājokļa nodrošināšanai, jo nepieciešami būtiski papildu finanšu resursi un valsts mēroga atbalsta instrumenti. Šobrīd pastāvošie un potenciālie risinājumi, piemēram, subsīdija “Balsts” ģimenēm mājokļa iegādei vai būvniecībai, atbalsta programma ģimenes tipa privātmāju īres mājokļu būvniecībai un grantu piešķiršana mājokļa iegādei pie trešā bērna piedzimšanas, var būt realizējami tikai ar valsts finansiālo atbalstu. 

Lai īstenotu efektīvus atbalsta pasākumus mājokļa nodrošināšanai, nepieciešama cieša sadarbība Latvijas Bankai ar Komercbanku asociāciju un Ekonomikas ministriju. Šo institūciju iesaiste ir būtiska, lai izstrādātu un nodrošinātu finansiāli ilgtspējīgus risinājumus, kas sniegtu papildu atbalstu ģimenēm mājokļa iegādei vai būvniecībai, īres mājokļu attīstībai un grantu piešķiršanai pie katra nākamā bērna piedzimšanas. Aicinām LPS un pašvaldības aizstāt ar LB, jo viņas ekspertīze var nodrošināt koordinētu pieeju un veicināt pieejamu un ilgtspējīgu mājokļu risinājumu attīstību visā valstī, vienlaikus LB strādājot ciešā sadarbībā ar FM varētu mazināt finansiālo slogu uz pašvaldību budžetiem un nodrošinot atbilstošu atbalstu ģimenēm.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk