Projekta ID
25-TA-348Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Lauku forums"
Atzinums iesniegts
26.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Kopā ar Providus un citām organizācijām, kuras aktīvi iesaistās Eiropas Savienības fondu uzraudzībā, balstoties praktiskā pieredzē, rosinām administratīvā sloga samazināšanu neveikt uz caurskatāmības, efektīvas ieguldīšanas un ES fondu lietderīgas īstenošanas rēķina.
Lai mazinātu risku, ka sabiedrībai ir ierobežotas iespējas iegūt informāciju par ierobežotas projektu konkursu atlases vajadzību un izvēlētajiem īstenotājiem, piedāvātos MKN grozījumus atbalstām tikai ar nosacījumu, ka tiek izpildīti divi papildu kritēriji. Darbā uzraudzības komisijās esam novērojuši gadījumus, kad ierobežotas atlases vietā konkurss būtu bijis objektīvāks un pamatotāks risinājums.
Izstrādātie Ministru kabineta noteikumu grozījumi paredz iespēju atbildīgajai iestādei noteikt investīciju projektus bez specifiskiem kritērijiem un atbilstības rādītājiem, izvairoties no projekta virzīšanas caur ES fondu Uzraudzības komiteju un apakškomitejām. Šāda pieeja varētu būt pamatota tikai tad, ja tiek nodrošināta:
- Uzraudzības komitejas un apakškomiteju savlaicīga iespēja iepazīties ar pilnu investīciju sarakstu, kurā atbildīgā iestāde plāno noteikt ierobežotu projektu atlasi. Šim sarakstam būtu nepieciešams Uzraudzības komitejas apstiprinājums. Par katru investīciju būtu jāsniedz īss skaidrojums par ierobežotas atlases pamatotību, projektu īstenotāju izvēles principiem un iespējamiem alternatīvām.
- Atbildīgās iestādes pienākums saskaņot ar Uzraudzības komiteju un apakškomitejām investīciju sarakstu (kas var būt tas pats iepriekš minētais saraksts) gadījumos, kad iestāde plāno piemērot vienotus kritērijus un nevirzīt katru atsevišķu investīciju apstiprināšanai Uzraudzības komitejā un apakškomitejās. Šādu izņemumu drīkstētu piemērot tikai ar pozitīvu Uzraudzības komitejas lēmumu.
Šāds mehānisms nodrošinātu vienkāršāku pieeju, jo nebūtu nepieciešams katru ierobežotas atlases projektu atsevišķi virzīt caur Uzraudzības komiteju un apakškomitejām, vienlaikus saglabājot caurskatāmību, tāpat uzraudzības komitejas un apakškomiteju locekļi savlaicīgi varētu izteikt iebildumus par plānotās ierobežotās atlases pamatotību un kritēriju nepiemērošanu.
Lai mazinātu risku, ka sabiedrībai ir ierobežotas iespējas iegūt informāciju par ierobežotas projektu konkursu atlases vajadzību un izvēlētajiem īstenotājiem, piedāvātos MKN grozījumus atbalstām tikai ar nosacījumu, ka tiek izpildīti divi papildu kritēriji. Darbā uzraudzības komisijās esam novērojuši gadījumus, kad ierobežotas atlases vietā konkurss būtu bijis objektīvāks un pamatotāks risinājums.
Izstrādātie Ministru kabineta noteikumu grozījumi paredz iespēju atbildīgajai iestādei noteikt investīciju projektus bez specifiskiem kritērijiem un atbilstības rādītājiem, izvairoties no projekta virzīšanas caur ES fondu Uzraudzības komiteju un apakškomitejām. Šāda pieeja varētu būt pamatota tikai tad, ja tiek nodrošināta:
- Uzraudzības komitejas un apakškomiteju savlaicīga iespēja iepazīties ar pilnu investīciju sarakstu, kurā atbildīgā iestāde plāno noteikt ierobežotu projektu atlasi. Šim sarakstam būtu nepieciešams Uzraudzības komitejas apstiprinājums. Par katru investīciju būtu jāsniedz īss skaidrojums par ierobežotas atlases pamatotību, projektu īstenotāju izvēles principiem un iespējamiem alternatīvām.
- Atbildīgās iestādes pienākums saskaņot ar Uzraudzības komiteju un apakškomitejām investīciju sarakstu (kas var būt tas pats iepriekš minētais saraksts) gadījumos, kad iestāde plāno piemērot vienotus kritērijus un nevirzīt katru atsevišķu investīciju apstiprināšanai Uzraudzības komitejā un apakškomitejās. Šādu izņemumu drīkstētu piemērot tikai ar pozitīvu Uzraudzības komitejas lēmumu.
Šāds mehānisms nodrošinātu vienkāršāku pieeju, jo nebūtu nepieciešams katru ierobežotas atlases projektu atsevišķi virzīt caur Uzraudzības komiteju un apakškomitejām, vienlaikus saglabājot caurskatāmību, tāpat uzraudzības komitejas un apakškomiteju locekļi savlaicīgi varētu izteikt iebildumus par plānotās ierobežotās atlases pamatotību un kritēriju nepiemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
