Projekta ID
24-TA-340Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu, lai nodrošinātu atbilstību Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturtajā daļā noteiktajam, paredzot atmaksātā publiskā finansējuma apmēru. Gadījumā, ja nav iespējams noteikt konkrētu atmaksu summu, lūdzam noteikt līdz kādai summai ir iespējams izmantot atmaksas, piemēram, kā tas ir noteikts Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumu Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" 5.2.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 888 “Kārtība, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iekļauj gadskārtējā valsts budžeta likumprojektā valsts aizdevumu pieprasījumus, un valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtība” 52. punkta nosacījumiem papildus norādīt valsts aizdevuma izsniegšanas nosacījumus - valsts aizdevuma apmēru, valsts aizdevuma atmaksas termiņu, kā arī terminu “pieprasījuma tiesības” aizstāt ar terminu “prasījuma tiesības”. Vienlaikus aicinām papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto valsts aizdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11.punkta redakciju, ņemot vērā, ka no esošās redakcijas nav saprotams, kādās konkrēti valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros Altum plāno pieprasīt informāciju, kāds ir plānotais apstrādājamo datu apjoms, un vai iestādes, kuru atbildībā un pārraudzībā ir minētās sistēmas, datubāzes un reģistri ir par to informētas, piemēram, saskaņojot šo noteikumu projektu TAP portālā. Vienlaikus lūdzam papildināt ar skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā par informācijas pieprasīšanu, tostarp aizpildot arī anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu, kā arī saskaņot noteikumu projektu ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punktu tādā redakcijā, lai nodrošinātu, ka atbalsts netiek piešķirts darbībām uzskaitītajās nozarēs, nevis komersantam, kas darbojas kādā no šīm nozarēm, jo pretējā gadījumā atbalstu nevarēs saņemt komersanti, kas darbojas kādā no šīm nozarēm, bet uz atbalstu darbībām uzskaitītajās nozarēs nepretendē, veicot ,tai skaitā, nozaru darbību nošķiršanu. Vienlaikus lūdzam novērst pretrunas starp noteikumu projekta 14.punktu un 15.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā nosacījumus un pasākumā plānoto, šobrīd Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minētie izņēmumi vairs nav piemērojami. Attiecīgi lūdzam svītrot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai viennozīmīgi skaidrs, ka noteikumu projekta 16.5. un 16.4. apakšpunkti ir attiecināmi tikai gadījumā, ja tiek piešķirts de minimis atbalsts, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projekta 16.5. un 16.4. apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai viennozīmīgi būtu skaidri atbalsta piešķiršanas nosacījumi saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 36.b) pantu, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar nosacījumu, ka atbalsts tiek piešķirts tīro transportlīdzekļu vai bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 102.f) un 102.g) apakšpunktos minētajām definīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar kumulācijas nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 8.panta, vai arī ja kumulācija nav pieļauta, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar šo normu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas regulas 651/2014 41.pantu, atbalsts ir ieguldījumu atbalsts, turklāt ir jāievēro atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījums. Ņemot vērā minēto, noteikumu 24.1.apakšpunktā minētās tehniskā dokumentācija, tajā skaitā projektēšanas izmaksas nebūs saskaņā Komisijas regulas 651/2014 nosacījumiem. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu. Vienlaikus lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 26.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kas minēti Komisijas regulas 651/2014 41. panta 5.punktā, attiecībā uz jaudām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu 25.3.apakšpunktu, ņemot vērā, ka pirmšķietami, ieguldījumu atbalsts ūdeņraža ražošanai un augstas efektivitātes koģenerācijai nav paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu papildināt ar informāciju, lai būtu skaidrs, ka pasākumā plānotais ieguldījumu atbalsts energoinfrastruktūrai atbilst nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 48. panta 4. punkta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz biometāna attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu iegādi un uzstādīšanu, lūdzam paredzēt nosacījumus īpašumtiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu strukturēt tā, lai skaidrs, kuru atbalsta veidu ar kuru regulu piešķir. Piemēram, šobrīd noteikumu projekta VI sadaļā ir iekļauti Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumi, un nav skaidrs, vai šim atbalsta veidam ir piemērojama arī Komisijas regula Nr. 651/2014. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā notiks izvēle, kuru no regulām piemērot konkrētā gadījumā un konkrētām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 53.punktu lai būtu skaidrs, uz kuru komercdarbības atbalsta regulējumu tas attiecas, jo uz de minimis atbalstu nav attiecināma pieļaujamā atbalsta intensitāte, kā arī nav skaidrs, kā tiks ievērots Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā minētais limits iepriekšējo triju gadu periodā, ņemot vērā noteikumu projekta 53.punkta apakšpunktā minētās summas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka, ka de minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka atbalsta saņēmēja pienākumu pirms lēmuma pieņemšanas atbalsta sniedzējam iesniegt de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās veidlapas izdruku vai norādīt sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka datumu, līdz kuram var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu, un tas nepārsniedz Komisijas Regulas Nr.651/2014 un de minimis regulas darbības termiņu.
Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu kas paredz, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, kas noteiktas Komisijas regulu Nr.651/2014 4.pantā.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka datumu, līdz kuram var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu, un tas nepārsniedz Komisijas Regulas Nr.651/2014 un de minimis regulas darbības termiņu.
Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu kas paredz, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, kas noteiktas Komisijas regulu Nr.651/2014 4.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu arī ar dokumentu glabāšanas nosacījumiem attiecībā uz atbalsta sniedzēju - Altum, t.sk. de minimis atbalsta piešķiršanas gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1. tabulu ar informāciju, ka Klimata un enerģētikas ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darba dienu laikā no atbalsta programmas stāšanās spēkā, izmantojot SANI2 sistēmu, nosūta kopsavilkuma informāciju regulas Nr. 651/2014 II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru normu piemērošanu un izvairītos no interpretācijas iespējām, aicinām izvērtēt noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā iekļauto terminu "atbalsta projekts", ņemot vērā, ka projekts pēc būtības būtu apstiprināts projekta pieteikums, nevis par kuru iesniegts projekta pieteikums, un attiecīgi precizēt šī termina skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka prasība par Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta nosacījumu vērtēšanu uzņēmuma grupas līmenī ir iekļauta jau pie noteikumu projekta 16.4.1. apakšpunkta, lūdzam svītrot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu. Savukārt no noteikumu projekta 16.4.1. apakšpunkta lūdzam svītrot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu vai sniegt anotācijā skaidrojumu par horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā ietverto informāciju, ka komersantiem tiks izteikts aicinājums viņu ražošanas tehnoloģijās nodrošināt atkritumu rašanās novēršanas programmu, kā arī maksimāli ievērot materiālu aprites nosacījumus savā ražošanas tehnoloģijā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ka atbalstu nepiešķir Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta e) un f) apakšpunktā minētajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju par izdevumu attiecināmības sākuma datumu un izdevumu attiecināmības beigu termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai šāda nosacījuma izvirzīšana ir samērīga, ņemot vērā, ka, īstenojot finanšu instrumentus, iepirkumu veikšana nav obligāta (izņemot gadījumus, kad galasaņēmējs ir Publisko iepirkumu likuma subjekts). Ja šāds nosacījums tiek saglabāts pašreizējā noteikumu projekta redakcijā, lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētu skaidrojumu par prasības piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 64. punkta redakciju aiz vārdiem: "piešķirto de minimis atbalstu" papildinot ar vārdiem: "viena vienota uzņēmuma līmenī".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. pantā noteikto kumulācijas prasību izpildi, lūdzam noteikumu projekta 67. punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%.
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta14.punktā minēto nosacījumu, ka atbalstu nepiešķir komersantam, kas darbojas kādā no tālāk uzskaitījām nozarēm, lūdzam noteikumu projekta 71.2.apakšpunktā minēto izteikt kā noteikumu projekta 14.punkta apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 37.2. apakšpunktā, 41.punktā, 46.2.apakšpunktā, 50., 52.punktā paredzēts, ka akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - sabiedrība "Altum") lēmums par atbalsta piešķiršanu nav uzskatāms par lēmumu, kas ir pieņemts publisko tiesību jomā un ka tiks noslēgts civiltiesisks līgums ar gala saņēmēju, izsekojamības un noteiktības nolūkā aicinām anotācijā iekļaut informāciju par sabiedrības "Altum" lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, tādējādi informējot gala saņēmējus par tālākām sabiedrības "Altum" lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas tiesībām un strīdu risināšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt informāciju par to, ka finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesamību, ņemot vērā, ka noteikumu projekts nenosaka normas par finansējuma saņēmēju, bet atbalsta sniedzēju. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509). Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Lūdzam atbilstoši precizēt atsauci anotācijā uz aktuālo Regulu 2024/2509. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto regulu uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā.
Lūdzam atbilstoši precizēt atsauci anotācijā uz aktuālo Regulu 2024/2509. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto regulu uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vērtējumu pēc satura un būtības par plānoto investīciju pienesumu tautsaimniecībai, lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar investīciju plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļas 6.punktā ir sniegta informācija par 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa finansējuma sadalījumu, sākot ar 2028.gadu, savukārt sadaļas 5.ailē ir atspoguļota ietekme uz valsts budžetu jau no 2025.gada. Lūdzam izvērtēt un novērst minēto neprecizitāti, turklāt 6.punktā informāciju par finansējuma sadalījumu pa gadiem lūdzam sniegt tikai par izdevumiem, svītrojot šobrīd norādītos ieņēmumus. Vienlaikus lūdzam 5.1.apakšpunktā norādīt precizēto finansiālo ietekmi un punktā “Cita informācija” norādīt ministriju, kura pieprasīs finansējuma pārdali no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa ietvaros mērķa grupa un gala labuma guvējs ir Latvijas Republikā reģistrēti uzņēmumi, biometāna ražotāji un biometāna pārvadātāji, lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” sniegt pamatojumu valsts budžeta finansējuma plānošanai.
Piedāvātā redakcija
-
33.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstošu Ministru kabineta sēdes protokollēmumā dotā uzdevuma izpildi, nepieciešams norādīt skaidru termiņu, kurā Klimata un enerģētikas ministrijai jāiesniedz Ministru kabinetā attiecīgais rādītāju novērtējums. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu un norādīt termiņu,ņemot vērā, ka no pašreizējās punkta redakcijas nolasāms, ka mēneša termiņš attiecas uz pienākumu akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" izstrādāt rādītāju novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
