Atzinums

Projekta ID
24-TA-317
Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
Atzinums iesniegts
10.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projektā tiek lietoti 2 termini “augstskola” un  “augstākā izglītības iestāde”. Lūdzam precizēt, lai Projektā tiktu lietota vienāda terminoloģija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projektu papildināt ar to, kam Metodiskās vadības institūcijā būs tiesības izstrādāt un izvērtēt klīniskās vadlīnijas, algoritmus un klīniskos ceļus.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Slimnīcas ieskatā Metodiskās vadības institūcijas izstrādātiem dokumentiem (piemēram, klīniskajām vadlīnijām, algoritmiem un ceļiem) būtu jābūt saistošiem visām ārstniecības iestādēm, nosakot pienākumu tos ievērot. Pretējā gadījumā minētajam ir deklaratīvs raksturs.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projektu papildināt ar to, kam Metodiskās vadības institūcijā būs tiesības izstrādāt un izvērtēt klīniskās vadlīnijas, algoritmus un klīniskos ceļus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Slimnīca sniedz priekšlikumu precizēt, vai klīnisko auditu veikšanas nodrošināšana tiek paredzēta universitāšu slimnīcu vai valsts līmenī. Vienlaikus lūdz precizēt, vai audita veikšanai tiks piešķirts papildu finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijā noteikts: “Paredzot, ka var būt situācija, kad uz vienu metodiskās vadības institūciju pretendē vairākas ārstniecības iestādes, papildus iepriekš minētajam būtiski ņemt vērā:
1) pētījumu īpatsvaru no Projekta 2. punktā minētajiem pētījumiem, kuros iestādes speciālisti bijuši/ir vadošie pētnieki;
2) pētījumu īpatsvaru no Projekta 2.punktā minētajiem pētījumiem, kuriem ir publikācijas/ publikācijas starptautiski citējamos žurnālos;
3) ārstniecības iestādes speciālistu publikāciju skaitu starptautiski citējamos žurnālos;
4) Latvijas Zinātnes padomes ekspertu skaits, kuri ir daba tiesiskajās attiecībās ar ārstniecības iestādi;
5) sertificētu veselības aprūpes vadības ārstu skaits (kas apliecina organizatorisko kvalitāti - attiecīgo sertificēto personu zināšanas, kompetences un prasmes veselības aprūpes vadībā).”
Slimnīcas ieskatā anotācijā minētais būtu jāpapildina ar papildu punktiem:
“6) ārstniecības iestādē ārstēto attiecīgā profila pirmreizējo / unikālo pacientu skaits stacionārā, dienas stacionārā un ambulatori;
7) ārstniecības rezultātu sasniegumu punkti.”
Slimnīca vērš uzmanību, ka ierosinājums būtu saistāms ar tādiem starptautiskajiem ārstniecības rādītājiem, kurus var izmērīt arī Latvijā, analizējot ārstniecības iestāžu datus. Procesa kvalitātes gala rezultātus mēra arī citas valstis gan valsts līmenī, gan ārstniecības iestāžu līmenī. Piemēram, kardioloģijā: 30 dienu mirstība pēc akūta miokarda infarkta ( https://kardiologija.lv/wp-content/uploads/2020/01/p13_4f3fc.pdf ;  https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/20479700.2019.1693710 )


 
Piedāvātā redakcija
Paredzot, ka var būt situācija, kad uz vienu metodiskās vadības institūciju pretendē vairākas ārstniecības iestādes, papildus iepriekš minētajam būtiski ņemt vērā:
1) pētījumu īpatsvaru no Projekta 2. punktā minētajiem pētījumiem, kuros iestādes speciālisti bijuši/ir vadošie pētnieki;
2) pētījumu īpatsvaru no Projekta 2.punktā minētajiem pētījumiem, kuriem ir publikācijas/ publikācijas starptautiski citējamos žurnālos;
3) ārstniecības iestādes speciālistu publikāciju skaitu starptautiski citējamos žurnālos;
4) Latvijas Zinātnes padomes ekspertu skaits, kuri ir daba tiesiskajās attiecībās ar ārstniecības iestādi;
5) sertificētu veselības aprūpes vadības ārstu skaits (kas apliecina organizatorisko kvalitāti - attiecīgo sertificēto personu zināšanas, kompetences un prasmes veselības aprūpes vadībā);
6) ārstniecības iestādē ārstēto attiecīgā profila pirmreizējo / unikālo pacientu skaits stacionārā, dienas stacionārā un ambulatori;
7) ārstniecības rezultātu sasniegumu punkti.
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijā noteikts: “Attiecībā uz metodiskās vadības institūciju sasaisti ar zinātnisko darbību medicīnā, būtiski izvērtēt publikācijas starptautiski citējamos žurnālos. Taču publikācijas ir autoriem nevis iestādēm, un autoriem var nebūt norādīta attiecīgās ārstniecības iestādes afilācija, īpaši, ja autora pamata darba vieta ir augstākās izglītības iestāde, bet ārstniecības iestādē strādā vien blakusdarbā. Līdz ar to izvirzīta prasība ārstniecības iestādei, kura pretendē uz metodiskās vadības institūcijas statusu, būt darba tiesiskajās attiecībās ar Latvijas Zinātnes padomes ekspertu (ekspertiem), atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 9.jūija noteikumiem Nr. 320 „Latvijas Zinātnes padomes ekspertu tiesību piešķiršanas un ekspertu komisiju izveides kārtība””.
Slimnīca rosina no anotācijas dzēst minēto, jo pašreizējā redakcijā šīs rindkopas formulējums realitātē ir deklaratīvs un rezultātā būs formāli līgumi ar ekspertiem. Vienlaikus pašreizējā redakcija palēninātu jauno talantu piesaisti Metodiskās vadības institūcijā, jo paiet gadi kamēr jaunie talanti iegūst eksperta statusu.
Slimnīca ierosina, ka publikāciju autors, ja ir nodarbināts citā iestādē un vienlaikus ir darba attiecībās ar Metodiskās vadības institūciju, un ir uzrakstījis publikācijas, kur afilācijā nav Metodiskās vadības institūcija, iesniedz ikgadēju pārskatu par savu zinātnisko darbību Metodiskās vadības institūcijai. Tādā veidā šo uzskaiti varētu veikt un pierādīt, ka Metodiskās vadības institūcijā nodarbinātie veic zinātnisko darbību.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijā nav iekļautas tādas jomas kā ķirurģija, neiroloģija, neiroķirurģija, radioloģija, pneimonoloģija, nefroloģija un nieru aizstājterapija, infektoloģija, tajā skaitā tuberkuloze un HIV/AIDS. Slimnīca sniedz priekšlikumu anotācijā uzskaitīt visas ārstniecības jomas, kurās tiks veidotas metodiskās vadības institūcijas, paredzot noteiktu laika grafiku un secību, kādā tās tiks veidotas.
Vienlaikus Slimnīca lūdz precizēt anotācijā minēto, nosakot, ka: “Metodiskās vadības institūcijas sākotnēji plānots izveidot prioritārajās veselības aprūpes jomās – onkoloģijā un hematoloģijā, […]”.
Papildus Slimnīca lūdz precizēt, vai minētajā ietilpst arī bērnu onkoloģija un hematoloģija, norādot to anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
Metodiskās vadības institūcijas sākotnēji plānots izveidot prioritārajās veselības aprūpes jomās – onkoloģijā un hematoloģija, kardioloģijā, psihiatrijā, atsevišķi izdalot bērnu psihiatriju, pediatrijā, traumatoloģijā un ģimenes medicīnā. Attīstot pakalpojumu, atbilstoši pieejamajam finansējumam, metodiskās vadības institūcijas tiks izveidotas arī rehabilitācijā, dzemdniecībā - ginekoloģijā un radioloģijā.