Atzinums

Projekta ID
25-TA-738
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
14.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Neskaidrību rada noteikumu projektā un anotācijā norādītā atlīdzības apmēra aprēķināšanai piemērojamā metode, t.i. vēlamā tirgus atdeve no nepieciešamajām investīcijām nekustamā īpašuma iegādei. No anotācijas secināms, ka minētā metodika vēl nav izstrādāta, bet pēc izstrādāšanas ar to varēs iepazīties vertetaji.lv tīmekļvietnē. Ņemot vērā, ka minētā metodika vēl nav izstrādāta, raisa bažas tās piemērošanas apstiprināšana, pirms ir radusies iespēja ar to iepazīties un saprast tās piemērošanas iespējas.
Šobrīd rodas neskaidrība par to, kādi dati būs jāiesniedz sertificētam vērtētājam darba uzdevumā (iespējams papildu laiks to sagatavošanā un saņemšanā), lai tiktu noteikta atlīdzība par servitūtu, jo šāda servitūta atlīdzības aprēķināšanas kārtībā ir novitāte. Biedrības Latvijas Īpašumu Vērtētāju Asociācija sagatavotā metodika parasti nosaka kārtību, kādā rekomendē un skaidro, kā sertificētiem vērtētājiem būtu jāveic novērtējums. Praksē redzam, ka sertificēti nekustamā īpašuma vērtētāji arī metodiku piemēro atšķirīgi.
Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs vērš uzmanību, ka objekti, kurus atsavina Aizsardzības ministrija ir atšķirīgi, no Satiksmes ministrijas atsavināmajiem un anotācijā uzskaitītajiem objektiem. Kā arī, ne visi Aizsardzības ministrijas vajadzībām atsavināmie objekti atrodas aizsargjoslās. Saskaņā ar 10.09.2020. MK rīkojumu Nr. 504 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu militārajiem objektiem” atsevišķiem Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajiem objektiem ir noteikts nacionālo interešu objektu statuss. No kā ir secināmi īpašuma veidi, kam Aizsardzības ministrija nosaka nacionālo interešu objekta statusu. Saskaņā ar Militārā objekta “Sēlija” izveides likuma 3. panta pirmo daļu Nacionālo interešu objekta statuss ir noteikts arī Militārajam poligonam “Sēlija”. Kā arī likumprojekta “Pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras izveides likums” 2. pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka pretmobilitātes un mobilitātes infrastruktūras izveidei nepieciešamajā teritorijā ietilpstošos nekustamos īpašumus vai to daļas, kā arī tos nekustamos īpašumus, uz kuriem tiek nodibināts servitūts un kuri tiks atsavināti sabiedrības vajadzībām. Pretmobilitātes un mobilitātes infrastruktūras izveidei nepieciešamajai teritorijai tiks noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Lūdzam izskatīt iespēju un paredzēt, Aizsardzības ministrijas tiesības, atlīdzību par Aizsardzības ministrijai nepieciešamajiem objektiem maksāt apmērā, ko noteicis sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs atbilstoši nomas maksai tirgū, kā tas šobrīd ir noteikts Militārā poligona "Sēlija" izveides likumā.
Un papildus tam, noteikumu projektā tiek lietots termins "servitūtu tiesību lietošanas periods", kas tiek izmantots atlīdzības maksas apmēra noteikšanā. Uzsākot atsavināšanas procesu nevar noteikt precīzu periodu līdz īpašuma atsavināšanas realizēšanai, tādēļ noteikumos būtu nosakāms arī regulējums, kā jārīkojas, ja atsavināšanas process ir ilgāks, kā sākotnēji plānotais "servitūta tiesību lietošanas periods".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav skaidrs kā noteikt periodu, ja nav paredzams atsavināšanas ilgums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tehnisks precizējums - aiz vārdiem "8.1 pantā" trūkst vārds "noteiktajai".
 
Piedāvātā redakcija
-