Projekta ID
24-TA-541Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projektu īstenošanas termiņu, norādot 2026.gada 31.oktobri.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 27.punktu, izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
27. Pasākuma pirmās kārtas finansējuma saņēmējs īsteno projektu, kurā sniegtais atbalsts nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, ievērojot sekojošo:
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt 27.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
lai atbalsts pirmās kārtas projekta īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas rezultātā ieņēmumu un izdevumu attiecība atbalstītajā objektā ir mazāka par 50 procentiem no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta un projektam nav saimnieciska rakstura;
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 62.punktu, ņemot vērā to, ka pirmās kārtas ietvaros valsts atbalsta nosacījumu piemērošanā netiek izmantots papildinošās saimnieciskās darbības aprēķins, bet gan 50% aprēķins ieņēmumu/izdevumu uzskaitē (skatīt noteikumu projekta 27.punktu), attiecīgi, lai nodrošinātu vienotu pieeju visām augstākajām kultūrizglītības iestādēm, lūdzam precizēt komercdarbības atbalsta piemērošanas nosacījumus arī pārējām otrajā kārtā iekļautajām kultūrizglītības iestādēm pēc analoģijas ar pirmo kārtu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam nepiemērot 20% papildinošās saimnieciskās darbības kritēriju valsts atbalsts izvērtēšanā, tā kā anotācijā norādīts, ka otrās kārtas ietvaros tiks vērtēta arī 50% ieņēmumu/izdevumu proporcija atbalstītajā objektā.
Papildus informējam, ka pastāv divi atšķirīgi, savstarpēji nodalāmi koncepti kā noteikt, vai pasākumā tiek sniegts atbalsts saimnieciskai darbībai.
1) PSD pieļaušana ierobežotā apmērā (ar pamata nesaimniecisko infrastruktūru nesaraujami saistīta saimnieciskā darbība, kas nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas) vai
2) nosacījums, ka ieņēmumi nepārsniedz pusi no izdevumiem, kas ekskluzīvi attiecināms tikai uz kultūru un izglītību, lai darbības infrastruktūrā joprojām uzskatītu par tādām, kurām nav saimnieciska rakstura.
Eiropas Savienības komercdarbības atbalsta kontroles regulējums šajā pasākumā pieļauj izmantot abus variantus. Atbalsta sniedzējam, izstrādājot atbalsta pasākumus, ir rīcības brīvība, kuru no šiem konceptiem iekļaut atbalsta pasākuma tiesiskajā regulējumā, tomēr nosakot 20% PSD piemērošanu, finansējuma saņēmējiem tiek noteiktas stingrākas prasības. Ņemot vērā, ka šobrīd tiek meklēti risinājumi kā finansējuma saņēmējiem samazināt administratīvo slogu, nacionāli neparedzot stingrākas prasības un pienākumus, kā to paredz EK izstrādātie nosacījumi, lūdzam visām kultūras un kultūrizglītības iestādēm saimnieciskas darbības izvērtēšanai piemērot 50% saimnieciskās darbības kritēriju.
Papildus informējam, ka pastāv divi atšķirīgi, savstarpēji nodalāmi koncepti kā noteikt, vai pasākumā tiek sniegts atbalsts saimnieciskai darbībai.
1) PSD pieļaušana ierobežotā apmērā (ar pamata nesaimniecisko infrastruktūru nesaraujami saistīta saimnieciskā darbība, kas nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas) vai
2) nosacījums, ka ieņēmumi nepārsniedz pusi no izdevumiem, kas ekskluzīvi attiecināms tikai uz kultūru un izglītību, lai darbības infrastruktūrā joprojām uzskatītu par tādām, kurām nav saimnieciska rakstura.
Eiropas Savienības komercdarbības atbalsta kontroles regulējums šajā pasākumā pieļauj izmantot abus variantus. Atbalsta sniedzējam, izstrādājot atbalsta pasākumus, ir rīcības brīvība, kuru no šiem konceptiem iekļaut atbalsta pasākuma tiesiskajā regulējumā, tomēr nosakot 20% PSD piemērošanu, finansējuma saņēmējiem tiek noteiktas stingrākas prasības. Ņemot vērā, ka šobrīd tiek meklēti risinājumi kā finansējuma saņēmējiem samazināt administratīvo slogu, nacionāli neparedzot stingrākas prasības un pienākumus, kā to paredz EK izstrādātie nosacījumi, lūdzam visām kultūras un kultūrizglītības iestādēm saimnieciskas darbības izvērtēšanai piemērot 50% saimnieciskās darbības kritēriju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3 sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" daļā "Risinājuma apraksts" lūdzam informāciju par valsts atbalsta izvērtēšanu "Pasākuma otrās kārtas finansējuma saņēmēji īsteno projektus, kuriem atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ievērojot sekojošo": papildināt ar šādu teikumu:
Piedāvātā redakcija
"Lai atbalsts otrās kārtas projektu īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas rezultātā ieņēmumu un izdevumu attiecība atbalstītajā objektā ir mazāka par 50 procentiem no izglītības jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta un projektam nav saimnieciska rakstura".
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" daļā "Risinājuma apraksts" lūdzam aizstāt esošo teikumu "Vienlaikus, lai nodrošinātu investīciju nepārklāšanos, Latvijas Kultūras akadēmijai paredzēts finansējums pasākuma 4.2.1.8. pirmās kārtas ietvaros, tādējādi pasākumā 4.2.1.8. nodrošinot viena projekta iesnieguma iesniegšanu vienam projekta iesniedzējam." ar jaunu informāciju, kas izteikta šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Papildus Latvijas Kultūras akadēmijai paredzēts finansējums pasākuma 4.2.1.8. trešās kārtas ietvaros, lai pabeigtu ēkas modernizēšanu un pielāgošanu mūsdienīgas studiju vides prasībām.
8.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Tā kā Latvijas Kultūras akadēmija arī ir augstākā izglītības iestāde, lūdzam to atsevišķi neizdalīt juridisko personu uzskaitījumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst 3. punktu, ņemot vērā, ka finansējums jau ir piešķirts un izmaksāts "posmotā" projekta finansējuma saņēmējam 4.2.1.8. pasākuma pirmās kārtas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Problēmas apraksts" informācijas izklāstā pie pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas, pēdējo teikumu lūdzam izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
SAM 4.2.1.8. pasākuma pirmās kārtas ietvaros , ja pašu ieņēmumi atbalstītajā objektā ir 50 % vai mazāki par 50 % no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta, tad ir pieļauts veikt papildpakalpojumus, kuriem nav ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.