Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2871
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši Imigrācijas likuma 4. panta 12. daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punktā noteikto.
Kā arī ierosinām precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši deleģējošai normai. Imigrācijas likuma 4. panta 12. daļa noteic, ka Ministru kabinets var izdot noteikumus, kuros paredz, kuras trešās valsts piederīgajiem un uz kādu termiņu tiek noteikti vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumi Latvijas Republikā. Esošā noteikumu projekta 1. punkta redakcija var būt maldinoša, jo šobrīd tā attiecas uz visām trešajām valstīm.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 4. punktu papildināt ar izņēmumu: "personas, kuras ir vienkāršota tranzīta dokumenta (FTD) vai vienkāršota dzelzceļa tranzīta dokumenta (FRTD) turētāji un kuras dodas no Krievijas Federācijas uz Krievijas Federācijas Kaļiņingradas apgabalu un atpakaļ", līdzīgi, kā tas noteikts Ministru kabineta 2022. gada 9. septembra rīkojumā Nr. 599 "Par Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu Latvijas Republikā", par ko šī rīkojuma anotācijā minēts, ka ceļošana tranzītā uz Kaļiņingradas apgabalu atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 6. punktu, nedublējot noteikumu projekta 5.6. apakšpunktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija regulas Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss) prasību ieviešanu ar noteikumu projektu. Kā arī lūdzam šajā anotācijas sadaļā skaidrot noteikumu projektā ietvertā regulējuma atbilstību minēto regulu attiecīgi 21. panta 3. punkta "d" apakšpunktā un 6. panta 1. punkta "e" apakšpunktā noteiktajam. Jo īpaši vēršam uzmanību, ka pirmšķietami 21. panta 3. punkta "d" apakšpunkts neparedz, ka vīzu pieteikumu izskatīšanu būtu pieļaujams ierobežot, bet gan  minētās normas paredz apdraudējumu kādas dalībvalsts sabiedriskajai kārtībai, iekšējai drošībai vai sabiedrības veselībai, kā definēts Šengenas Robežu kodeksa 2. panta 19. punktā, vai kādas dalībvalsts starptautiskajām attiecībām kā iemeslu atteikumam ieceļot, kas tiek pārbaudīts, izskatot vienotu vīzu pieteikumu.
Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļu, konsekventi un pamatoti norādot iemeslu (-us) noteikumu projektā paredzēto ierobežojumu noteikšanai. Vēršam uzmanību, ka šobrīd kā iemesli norādīti gan Latvijas Republikas iekšējā drošība, gan sabiedriskā kārtība, gan starptautiskās attiecības, sabiedrības intereses un veselība, turklāt daļai no minētā, piemēram, veselībai vispār nav sniegts pamatojums. Tieslietu ministrijas ieskatā no anotācijā ietvertā skaidrojuma izriet, ka iemesls varētu būt vienīgi iekšējā drošība un starptautiskās attiecības, savukārt, lai kā iemeslu minētu pārējos minētos leģitīmos mērķus, nepieciešams anotāciju papildināt ar atbilstošu detalizētu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.12.apakšpunktu, jo noteikumu projektam ir ietekme uz cilvēktiesībām, nosakot noteiktus ieceļošanas ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta nosaukumu, ievērojot noteikumu Nr. 108 90. un 91. punktā noteikto. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām noteikumu projekta nosaukumā vārdus “kārtība”, “noteikumi” v.tml. raksta kā nosaukuma pēdējo vārdu un nosaukumu ar vārdiem “Noteikumi par” iesāk tikai retos izņēmuma gadījumos. Šajā gadījumā redzams, ka noteikumu projekta nosaukumu var izveidot atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, nepiemērojot izņēmuma gadījumu. 
Piedāvātā redakcija
Trešo valstu pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumu noteikumi
7.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kāpēc sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk