Atzinums

Projekta ID
23-TA-2310
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam norādīt sistēmas pārzini. Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta 1.1daļas 3.punkts paredz, ka valsts informācijas sistēmu izmanto, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz valsts informācijas sistēmas pārzini.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam projektā skaidri noteikt apstrādājamos datus, kurus finansējuma saņēmējs apstrādā attiecīgajam nolūkam. Atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta "a" apakšpunktam personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tāpat atbilstoši minētā panta 1.punkta "c" apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Vēršam uzmanību, ka nav pietiekami ar atsauces veikšanu projektā uz datu minimizēšanas principu, bet nepieciešams to piemērot jau projekta izstrādes stadijā, proti, projektā, t.sk.sistēmā, nosakot konkrētus apstrādājamos personas datus, kas nepieciešami noteiktajam nolūkam, tādējādi arī nodrošinot, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam norādīt sistēmas ietvaros apstrādājamo personas datu mērķi. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulai (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta “a”un “b” apakšpunktam personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. Vēršam uzmanību, ka lai gan projekta 135.punktā un anotācijā tiek skaidrots, ka apstrādes nolūks un pamatojums “ir noteikts, ka elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā uzkrātie dati tiek iesniegti Eiropas Komisijai”, Tieslietu ministrijas ieskatā tas nebūtu atzīstams, kā skaidrs un saprotams datu apstrādes mērķis, proti, no minētā nav saprotams, kādam mērķim tiks apstrādāti personas dati, kā tie tiks izmantoti, vēl jo vairāk nav iespējams izsecināt, kādi personas dati nepieciešami mērķa sasniegšanai. Ņemot vērā minēto, lūdzam norādīt skaidru sistēmas ietvaros apstrādājamo personas datu mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā pamatot datu glabāšanas termiņu -  līdz 2039. gada 31. decembrim, kā arī sniegt pamatojumu datu nodošanai glabāšanai valsts arhīvam. Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Papildus vēršama uzmanība uz to, ka personas datu glabāšana arhīvā arī ir personas datu apstrāde ar noteiktu mērķi – saglabāt datus arhīviskām vajadzībām. Līdz ar to uz arhīvu ir pārvietojami tikai tie dati, kam ir arhīviska vērtība. Arī šos datus ir nepieciešams dzēst tiklīdz tiek konstatēts, ka tiem vairs nav arhīviskas vērtības. Vēršam uzmanību, ka projektā nav sniegts skaidrojums datu glabāšanas termiņam, kā arī pamatojums datu nodošanai valsts arhīvam.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām noteikumu projekta 56.2. apakšpunktā svītrot vārdus “ne agrāk kā”, tādējādi izvairoties no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
no 2021. gada 1. janvāra, ja tas ir apstiprināts ar fonda uzraudzības komitejas lēmumu;
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu projekta 130.5. apakšpunkts paredz, ka datus sistēmām nodod ''(..) normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai.” Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to noteikumu projekta 130.5. apakšpunktā nepieciešams ietvert norādi uz konkrētu normatīvo aktu (likumu) vai normatīvo aktu jomu, kuros šie jautājumi ir regulēti, atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.7. apakšnodaļai.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu projekta 131.3. apakšpunkts paredz, ka piekļuvi datiem nodrošina ''(..) normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai.” Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to noteikumu projekta 131.3. apakšpunktā nepieciešams ietvert norādi uz konkrētu normatīvo aktu (likumu) vai normatīvo aktu jomu, kuros šie jautājumi ir regulēti, atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.7. apakšnodaļai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu projekta 133. punkts paredz, ka apliecinājums parakstīts „ (..) atbilstoši normatīvo aktu prasībām.” Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to noteikumu projekta 133. punktā nepieciešams ietvert norādi uz konkrētu normatīvo aktu (likumu) vai normatīvo aktu jomu, kuros šie jautājumi ir regulēti, atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.7. apakšnodaļai.
 
Piedāvātā redakcija
-