Atzinums

Projekta ID
25-TA-759
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu papildināt, norādot, ka noteikumu projekta 2.1.apakšpunktā minētie projekta iesniedzēji, kuri ir klasificēti vispārējā valdības sektorā, saņemto atbalstu izlieto līdz 2025.gada beigām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
No 6.1.apakšpunktā noteiktā ir secināms, ka Aģentūras sniegto atbalstu saņems ne tikai 2.1.apakšpunktā minētie atbalsta saņēmēji, bet arī 6.1.apakšpunktā minētie komersanti, lūdzam precizēt noteikumu projektu tā, lai komercdarbības atbalsta normas, t.sk. Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumi tiktu attiecināti arī uz komersantiem. Gadījumā, ja ir plānots, ka 6.1.apakšpunktā minētajiem komersantiem atbalstu no publiskiem līdzekļiem sniegs kāds cits subjekts, nevis MK noteikumu projekta 5.punktā minētā Aģentūra, lūdzam precizēt MK noteikumu projektu tā, lai būtu skaidrs, kas būs atbalsta piešķīrējs šiem subjektiem un kā tas nodrošinās korektu komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanu. Ar atbilstošu skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.

Lai gūtu pārliecību, ka saņemtais atbalsts tiek novirzīts investīciju projekta mērķim, lūdzam noteikumu projekta 6.1.apakšpunktu papildināt ar vārdiem “investīciju projekta līdzfinansēšanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 18.punktā minēto nākamo projektu atlases kārtu organizēšanas termiņus, ņemot vērā laiku, kas nepieciešams projektu iesniegšanai, projektu vērtēšanai un lēmuma pieņemšanai, vienlaikus ievērojot to, ka lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem līdz 2025.gada 30.novembrim.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot MK noteikumu projekta 5.punktā veiktās izmaiņas, kas paredz, ka pasākuma  ietvaros atbalsts var tikt sniegts arī tādiem projektiem,  kas  nekvalificējas kā ar komercdarbības atbalstu saistīti, ja projekta iesniedzējam atbalsts paredzēts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu vai tāds atbalsts, kuru piešķirot, tas neatbilst vismaz vienai komercdarbības atbalstu raksturojošajai pazīmei, lūdzam attiecīgi precizēt arī MK noteikumu projekta 27., 28. un 29.punktā ietvertos atbalsta uzraudzības nosacījumus, lai tiktu nodrošināts, ka:
1. Aģentūra nodrošina projektu uzraudzību, lai projekta dzīves ciklā atbalsts ar komercdarbības atbalstu nesaistītam projektam nekļūst par tādu atbalstu, kas  būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
2. Atbalsta saņēmējam visā projekta dzīves ciklā ir pienākums informēt Aģentūru, ja ar komercdarbības atbalsta sniegšanu nesaistīts projekts projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kuram sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
3. Ja ar komercdarbības atbalsta sniegšanu nesaistīts projekts projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kuram sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, atbalsta saņēmējs no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā Aģentūrai nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Vienlaikus, ievērojot MK noteikumu projekta 5.punktā veiktās izmaiņas, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļā ietverto informāciju par to, ka “Atbalsts šo noteikumu ietvaros nekvalificējas ka komercdarbības atbalsts tikai tādos gadījumos, kad atbalsts, kuram plānots piemērot šajos noteikumos noteikto atbalstu, ir paredzēts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu” un, ka “Attiecīgi līdz ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka atbalstu var sniegt saimnieciska rakstura projektiem, piemērojot de minimis atbalstu vai arī atbalstu, kas nav komercdarbības atbalsts nesaimnieciska rakstura projektiem.”
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, kādā laika periodā attiecināmas izmaksas, ņemot vērā noteikumu projekta 11.8.apakšpunktā norādīto atbilstības kritēriju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 8.1.apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka atbalsta saņēmējam, kas nav pašvaldība, nevar būt tieša robeža ar Krieviju vai Baltkrieviju. Vienlaikus aicinām pēc vārda “nozari” papildināt ar vārdu “negatīvi”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 8.2.apakšpunktā norādīts atbalsta intensitātes apmērs pašvaldībām ar zemāku iedzīvotāju ienākuma nodokļu summu pēc darba devēja deklarētās adreses, savukārt anotācijas  1.3.punka sadaļā “Atbalsta apmērs un tā piešķiršanas kārtība un kritēriji” atbalsta intensitāte sagrupēta atkarībā no ieturētās IIN summas apmēra pēc darba ņēmēja deklarētās adreses. Lūdzam salāgot noteikumu projektā un anotācijā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, ko nozīmē noteikumu projekta 11.8.apakšpunktā minētais, ka projekts uz projekta iesniegšanas dienu vēl atrodas īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka vienīgais komercdarbības atbalsta regulējums saskaņā ar kuru MK noteikumu projekta ietvaros tiek sniegts komercdarbības atbalsts ir Komisijas regula Nr.2023/2831, aicinām izvērtēt iespēju precizēt MK noteikumu projekta 25.punktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.punkta sadaļā “Atbalsta programmas īstenošanas nosacījumi un kārtība” saistībā ar atbilstības vērtēšanas kritērijiem, precizēt atsauci uz noteikumu projekta 11.punktu.
Piedāvātā redakcija
-