Atzinums

Projekta ID
22-TA-1978
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pamatojoties uz Valsts sekretāru sanāksmes 2020. gada 9. janvāra sēdē Tieslietu ministrijai doto uzdevumu (prot. Nr. 2 14. § 2. punkts[1]), lūdzam izvērtēt likumprojekta 10. un 12. pantā ietvertā pilnvarojuma atbilstību tiesību akta saturam, kuru paredzēts izdot uz šā pilnvarojuma pamata, ņemot vērā Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto.
Tai skaitā vēršam uzmanību, ka likumprojekta 10. pantā minētais pilnvarojums paredz noteikt “kārtību, kādā tiek saskaņoti valsts nozīmes lidojumi Latvijas Republikas gaisa telpā.”. Skaidrojam, ka pilnvarojumā minētais vārds "kārtība" pamatā piešķir Ministru kabinetam tiesības noteikumos regulēt attiecīgā jautājuma procesuālo raksturu, proti, izstrādāt noteiktu procedūru. Vienlaikus tas neizslēdz Ministru kabineta tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ciktāl netiek pārkāpts attiecīgais pilnvarojums. Tomēr Ministru kabineta noteikumos nevar būt iekļautas tādas materiālās tiesību normas, kas veidotu no pilnvarojošā likuma būtiski atšķirīgas tiesiskās attiecības.[2] Ja tiesību normā jēdziens "kārtība" nav izmantots, tad pilnvarojums ir atšķirīgs un aptver ne tikai tiesības regulēt darbību procesuālo aspektu.[3] Šajā sakarā vēršam uzmanību uz Administratīvā procesa likuma 11. pantā minēto, ka Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu privātpersonai nelabvēlīgam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja likumā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību.
Ievērojot minēto, lūdzam arī izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt vai papildināt likumprojektā ietvertos pilnvarojumus.

[1] http://tap.mk.gov.lv/mk/vsssanaksmes/saraksts/protokols/?protokols=2020-01-09
[2] Satversmes tiesas 2011. gada 6. maija spriedums lietā Nr. 2010-57-03, 13.3. apakšpunkts.
[3] Satversmes tiesas 2016. gada 2. marta spriedums lietā Nr. 2015-11-03, 23.3. apakšpunkts.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumu "Par aviāciju" ar Pārejas noteikumiem, paredzot termiņus, līdz kuram izdodami konkrētie Ministru kabineta noteikumi, kuru izdošanai likumprojektā paredzēts pilnvarojums. Tostarp norādām, ka, piemēram, šobrīd nav saprotams pamats (juridiskā slodze) likumprojekta 14. pantā paredzēt, ka līdz šā likuma 84. panta otrajā daļā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai ir spēkā Ministru kabineta 2015. gada 27. janvāra noteikumi Nr.47 “Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas atļaujas piešķiršanas kārtība starptautisko publisko tiesību subjektiem", ja likuma 84. panta otrajā daļā minētie noteikumi stājas spēkā vienlaikus ar likumu (likumprojekts).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijas 4. sadaļā skaidrot katra likumprojektā paredzētā pilnvarojuma Ministru kabineta noteikumu izdošanai būtību un nepieciešamību (tai skaitā likumprojekta 10. un 12. pantā minēto), aprakstot jauno Ministru kabineta noteikumu saturisko ietvaru.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 5. pantā simbolu "/" aizstāt ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no likumprojekta nav skaidrs, vai ar simbolu "/" tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai".
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai esošais likumā noteiktais deleģējums ir pietiekams, lai grozītu (precizētu) Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumus Nr.532 “Kārtība, kādā valsts un pašvaldība izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācija lidlauka teritorijā” (turpmāk – Noteikumi). No likumprojekta anotācijas pirmšķietami secināms, ka Noteikumus plānots papildināt ar jaunu subjektu, līdz ar to būtu grozāma arī likuma “Par aviāciju” 23.1 panta ceturtā daļa. Vienlaikus šāds secinājums nav viennozīmīgi izdarāms no anotācijas satura, līdz ar to, paplašinot subjektu loku likuma “Par aviāciju” 23.1 panta trešajā daļā, aicinām izvērtēt, vai Noteikumos plānotajām izmaiņām ir nepieciešams papildus noteikts deleģējums, iekļaujot to likuma “Par aviāciju” 23.1 panta ceturtajā daļā.
 
Piedāvātā redakcija
-