Atzinums

Projekta ID
23-TA-759
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 4. pantā paredzēts Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu papildināt ar 44.2 pantu, no kura secināms, ka valsts vai pašvaldības īpašumā esošo zemesgabalu plānots nodot atsavināšanai, slēdzot vienošanos par zemesgabala nodošanu īpašumā bez atlīdzības ar katru privatizētās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļa īpašuma īpašnieku atsevišķi.
Vienots nekustamais īpašums, kas sastāv no zemes un daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kas uz tās atrodas, var izveidoties tikai pēc tam, kad visi mājā esošo dzīvokļu īpašnieki noslēguši minēto vienošanos un ir nodrošināta atbilstošu īpašuma tiesību ierakstu izdarīšana zemesgrāmatā. Savukārt līdz vienota nekustamā īpašuma izveidošanai zeme un ēka uz tās kā atsevišķi nekustamā īpašuma objekti atrodas atsevišķā civiltiesiskā apgrozībā. Proti, dzīvokļa īpašnieks var atsavināt trešajai personai tikai sev piederošās domājamās daļas no zemes vai otrādi - atsavināt tikai dzīvokļa īpašumu (saglabājot savas īpašuma tiesības uz zemes domājamām daļām).
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai gadījumā, ja vienošanās par zemesgabala nodošanu īpašumā bez atlīdzības tiek slēgta ar katru privatizētās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļa īpašnieku atsevišķi atbilstoši dzīvokļa īpašuma sastāvā ietilpstošai kopīpašuma domājamai daļai, nepastāv risks sarežģīt dalītajā īpašumā esošo īpašnieku sistēmu, padarot vienota nekustamā īpašuma izveidošanu apgrūtinātu vai pat neiespējamu. Ņemot vērā to, ka likumprojektā ietvertais regulējums atbilstoši informācijai anotācijā uzskatāms kā risinājums ārpus privatizācijas procesa, kā taisnīgā un nediskriminējošā veidā risināt dalītā īpašuma tiesisko attiecību izbeigšanas jautājumus, attiecīgi lūdzam arī skaidrot, vai ir meklētas tādas alternatīvās regulējuma iespējas, kas varētu labāk veicināt vienota nekustamā īpašuma izveidošanu nekā likumprojektā ietvertā pieeja.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai novērstu jebkādas citas interpretācijas iespējas par to, kādā platībā zemesgabali zem privatizētām dzīvojamām mājām atsavināmi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, attiecīgi arī - kāda platība norādāma uzaicinājumā slēgt vienošanas par zemesgabala nodošanu īpašumā bez atlīdzības, lūdzam šajā likumprojekta pantā ietvert norādi uz to, ka uzaicinājumā tiek norādīta zemes platība, kas ir vienāda ar jau iepriekš noteiktā privatizējamai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala platību, proti, personas tiek uzaicinātas slēgt vienošanos par dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu, kura platība jau ir noteikta iepriekš saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 28. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ietverts skaidrojums par to, kādēļ dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamās zemes atsavināšanai atkārtoti piemērot Ministru kabineta atļaujas saņemšanas procedūru (Ministru kabineta rīkojuma izdošanu) būtu nesamērīgi un lieki, norādot, ka "lēmumus par valsts dzīvojamo māju atsavināšanu privatizācijas ceļā sākotnēji jau pieņēma Ministru kabinets" un "Ministru kabinets par dzīvojamās mājas nodošanu privatizācijai jau ir lēmis". Lūdzam anotāciju papildināt ar atsauci uz tiesību normu, kas pamato anotācijā minēto, ņemot vērā, ka likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 8.1 pantā noteikts, ka lēmumu par valsts dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu pieņem Ministru kabineta noteikta institūcija.
Piedāvātā redakcija
-