Atzinums

Projekta ID
23-TA-1429
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
10.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
LDDK ieskatā likumprojektā Objekta definīcija ir krietni paplašināta attiecībā pret esošo definīciju. Ņemot vērā jaunas prasības objekta īpašniekiem, piemēram, iesniegt objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu 1xgadā, LDDK ieskatā tas ir nesamērīgs slogs un nav saprotams pamatojums (no ugunsdrošības uzlabošanas viedokļa), kāpēc būtu piemēram, tehnoloģiskās iekārtas vai zemesgabala (teritorijas) īpašniekam (jaunā objekta definīcija) uzliekamas šīs jaunās prasības. Trūkst pamatojums definīcijas paplašināšanai. Šis vērtējams kontekstā ar 5.panta (1) daļas 4) punktu.

Šobrīd TA ir izdalītas būves un teritorijas, piemēram, ugunsdrošības noteikumos (UN) ir atsevišķi noteiktas prasības būvēm un atsevišķi teritorijām. Ja objekta definīcijai tiks pievienota arī teritorija, tad no UN viedokļa sanāks ka visas prasības kuras ir noteiktas būvēm, būs jāievēro arī teritorijām. Rodas jautājums, kam tad ir vajadzīga teritorijas definīcija, ja teritorija ir jau pateikts ka tas ir objekts?

Tāpat nav skaidrs, kas tiek saprasts ar jēdzienu tehnoloģiskā iekārta.
Piedāvātā redakcija
Lūgums papildināt likumu ar skaidrojumu kas ir tehnoloģiskā iekārta.
2.
Likumprojekts
Iebildums
LDDK ieskatā Ugunsgrēka definīcija neatbilst LVS EN ISO 13943:2023. Ieteicams izmantot vispārpieņemto definīciju/praksi.
Piedāvātā redakcija
Precizēt definīciju.
3.
Likumprojekts
Iebildums
LDDK nevar atbalstīt papildus sloga uzlikšanu, nesaprotot kādam mērķim tas nepieciešams.
Ņemot vērā:
1. Objekta definīciju - būve, tās daļa, tehnoloģiskā iekārta vai zemesgabals (teritorija), kas nav meža objekts
2. Atbildību par ugunsdrošību -
(1)  Par ugunsdrošību objektā ir atbildīgs objekta īpašnieks (valdītājs) vai pārvaldnieks, ja tas paredzēts pārvaldīšanas līgumā.
 (2)  Iznomātā (izīrētā) vai lietošanā nodotā objektā par ugunsdrošību ir atbildīgs nomnieks (īrnieks) vai cits lietotājs, ja tas paredzēts līgumā.
 (3) Vairākām personām iznomātā vai lietošanā nodotā objektā par objekta koplietošanas ugunsdrošības inženiertehnisko sistēmu (ārējo un iekšējo ugunsdzēsības ūdensapgādes sistēmu, automātisko un neautomātisko ugunsaizsardzības sistēmu) un aprīkojuma ekspluatāciju atbilstoši ražotāja tehnisko noteikumu un ugunsdrošību regulējošu normatīvo aktu prasībām ir atbildīgs objekta īpašnieks (valdītājs) vai pārvaldnieks, ja tas paredzēts pārvaldīšanas līgumā.
3. Par ugunsdrošību atbildīgās personas pienākumi - iesniegt objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu atbilstoši šā likuma 13.pantam,

likumprojekta redakcija paredz, ka 
1. šāda informācija būs jāsniedz par ikkatru īpašumu, t.sk., publiskās autostāvvietas (teritorija), tehnoloģiskām iekārtām (nav saprotams kas ar to ir domāts - degvielas uzpildes stacijas uzpildes iekārta?; Rīgas ūdens Bolderājas ūdeņu attīrīšanas iekārtas?), ēkās kur ir vairāki nomnieki, (kam un par ko būs jāsniedz ugunsdrošības novērtējums?).
2. Nav saprotams, kāds ir pamatojums no ugunsgrēku statistikas viedokļa šādam nesamērīgam slogam? 
3. Nav skaidrs mērķis, kas tiks sasniegts ar šāda apjoma informācijas saņemšanu?
Piedāvātā redakcija
Lūgums Anotācijā sniegt skaidrojumu vai precizēt panta redakciju.
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lai novērstu praksē iespējamos gadījumus, kad VUGD inspektori pieprasa - 30 grādos vai citos praktiski izpildei neiespējamos apstākļos nodrošināt ugunsdzēsības ūdensapgādes sistēmas pārbaudi, nepieciešams precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
[...], ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, kas veic ugunsdrošības pārbaudi, to pamatoti pieprasa un apkārtējie apstākļi to ļauj izdarīt.
5.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā LDDK izteiktos komentārus pie definīcijas (par ugunsdrošības pakalpojumu un pakalpojumu sniedzējiem), LDDK iekatā
ir jāpapildina pants ar objektu ugunsdrošības auditu veikšanu un prevencijas pasākumu veikšanu.
Piedāvātā redakcija
Lūdzu papildināt pantu ar objektu ugunsdrošības auditu veikšanu, prevencijas pasākumu veikšanu.
6.
Likumprojekts
Iebildums
LDDK ieskatā šis ir deklaratīvs punkts, kurš pēc savas būtības neko nemaina attiecībā pret šī brīža situāciju, jo jau šobrīd TA nosaka prasības 7.panta (1) daļas darbu veicējiem.
Ja Likuma mērķis ir sakārtot ugunsdrošības pakalpojumu sniedzējus, t.sk., noteikt prasības gan juridiskiem, gan fiziskiem pakalpojumu sniedzējiem, noteikt to atbildību par nekvalitatīva pakalpojuma sniegšanu un tml., tad šobrīd šāds mērķis nav sasniegts.
Bez tam nav arī saprotams, kas pantā domāts ar vārdiem - "[...] kā arī objektu veidus, kur jāizmanto ugunsdrošības pakalpojumi." Vai domāts, ka būs objektu kategorija, kuriem būs obligāti jāizmanto ugunsdrošības pakalpojumu sniedzējs? Lūgums skaidrot un precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
Lūgums precizēt redakciju vai skaidrot Anotācijā.
7.
Likumprojekts
Iebildums
LDDK ieskatā Likuma mērķa un būtības sasniegšanas nodrošināšanai, šī daļa jāpapildina ar 6) punktu: sniedz konsultācijas ugunsdrošības jautājumos.
Piedāvātā redakcija
Lūgums papildināt ar 6) punktu: sniedz konsultācijas ugunsdrošības jautājumos.
8.
Likumprojekts
Iebildums
LDDK ieskatā būtu precizējama pārkāpuma būtība, nosakot, ka sods ir par neatbilstošu pakalpojuma sniegšanu, nevis tikai par pakalpojuma sniegšanu bez izglītības diploma. Būtiski izprast, ka arī izglītoti speciālisti var sniegt neatbilstošu pakalpojumu.
Piedāvātā redakcija
Par ugunsdrošības pakalpojuma veikšanu, ja ugunsdrošības pakalpojumi netika sniegti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no sešdesmit līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no divsimt astoņdesmit līdz septiņsimt četrdesmit naudas soda vienībām.


 
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
LDDK lūdz papildināt 1.pantu ar definīcijām:
ugunsdrošības pakalpojuma sniedzējs – saimnieciskās darbības veicējs, kurš uz līguma pamata sniedz ugunsdrošības pakalpojumu citai juridiskai vai fiziskai personai un kura kompetence ugunsdrošības jautājumos novērtēta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. 

ugunsdrošības pakalpojums – darbību un pasākumu kopums, ko sniedz ugunsdrošības pakalpojuma sniedzējs, lai izpildītu ugunsdrošības prasības objektā.

Neparedzot šādu definīciju, netiek izdalīts ārpakalpojums, ko, piemēram, viens komersants sniedz citam komersantam, no Objekta iekšējās ugunsdrošības pasākumu uzturēšanas, t.i., kāda Objekta atbildīgais par ugunsdrošības instruktāžas veikšanu Objekta darbiniekiem, pēc šī TAP būs ugunsdrošības pakalpojumu sniedzējs.

Pamata mērķis šī jaunā regulējuma ieviešanai bija sakārtot ugunsdrošības pakalpojumu sniegšanu.
Piedāvātā redakcija

ugunsdrošības pakalpojuma sniedzējs – saimnieciskās darbības veicējs, kurš uz līguma pamata sniedz ugunsdrošības pakalpojumu citai juridiskai vai fiziskai personai un kura kompetence ugunsdrošības jautājumos novērtēta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. 

ugunsdrošības pakalpojums – darbību un pasākumu kopums, ko sniedz ugunsdrošības pakalpojuma sniedzējs, lai izpildītu ugunsdrošības prasības objektā.
 
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Likuma viennozīmīgu izpratni un konsekvenci ar citiem pantiem, lūgums papildināt punktu šāda redakcijā: "nodrošināt iespēju veikt valsts ugunsdrošības uzraudzību meža objektā;"

 
Piedāvātā redakcija
Papildināt šāda redakcijā: "nodrošināt iespēju veikt valsts ugunsdrošības uzraudzību meža objektā;"
11.
Likumprojekts
Priekšlikums
No minētās redakcijas nav saprotams, kādos gadījumos, apstākļos un tml.
 
Piedāvātā redakcija
Lūgums precizēt punkta redakciju vai skaidrot Anotācijā.
12.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likuma mērķa un būtības izpildei LDDK ieskatā nepieciešams papildināt daļu šāda redakcijā: "Pašvaldībai, nodrošinot šā panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteiktos uzdevumus, ir tiesības tos deleģēt citām ugunsdzēsības organizācijām."
Piedāvātā redakcija
Papildināt šāda redakcijā: "Pašvaldībai, nodrošinot šā panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteiktos uzdevumus, ir tiesības tos deleģēt citām ugunsdzēsības organizācijām."