Atzinums

Projekta ID
22-TA-2792
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aģentūra uztur spēkā 17.04.2023. izziņas 154.punktā norādīto iebildumu par projektu īstenošanas termiņa saīsinājumu un lūdz saīsināt Ministru kabineta noteikumu 59.punktā noteikto projektu īstenošanas termiņu no 2026.gada 30.jūnija uz 2026.gada 31.maiju. Skaidrojam, ka tādejādi tiek paredzēti samērīgi termiņi noslēguma dokumentācijas sagatavošanai un izvērtēšanai visām iesaistītajām pusēm, lai līdz 2026.gada 31.augustam tiktu nodrošinātas nepieciešamās darbības, kas noteiktas noteikumu 60.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu saistībā ar Komisijas paziņojumā Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) 20 (a) punktā minētajiem saimniecisko darbību izslēdzošajiem kritērijiem pētniecības organizāciju un pētniecības infrastruktūru pamatdarbībā, jo šobrīd noteikumi runā par augstākās izglītības institūcijas pamatdarbību, kā arī anotācijā skaidrots, ka šīs darbības nav nodalāmas.
Lūdzam ņemt vērā Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) 2021.gada decembra skaidrojumu un Eiropas Komisijas 2022.gada atbildi (nosūtīta IZM ar 09.12.2022. Finanšu ministrijas vēstuli Nr.7-4/18/3645) attiecībā uz Latvijas augstskolu darbību un pētniecības organizāciju statusu un to nošķiršanu, t.sk. ES Tiesas spriedumu apvienotajās lietās C‑164/21 un C‑318/21 SIA “Baltijas Starptautiskā akadēmija” , SIA “Stockholm School of Economics in Riga” pret Latvijas Zinātnes padomi, un precizēt noteikumus tā, lai skaidrs, kuras ir finansējuma saņēmēja augstākās izglītības institūcijas izglītības darbības un kuras ir finansējuma saņēmēja darbības kā pētniecības organizācijai. Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijā iekļauto skaidrojumu par šo darbību nodalīšanu saistībā ar tiesas spriedumā pausto un noteikumos plānoto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 66.1. apakšpunktu kopsakarā ar tā apakšpunktos noteiktajiem nosacījumiem, ņemot vērā to, ka, pirmkārt, tie neatbilst noteikumu projekta 66.1. apakšpunkta "galviņā" noteiktajam, otrkārt, nenodrošina korektu saimnieciskās darbības neesamības nosacījumu pielietošanu un attiecīgi arī atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasībām, jo, lai uzskatītu, ka īstenojamais projekts nav saistīts ar saimniecisku darbību, šī projekta ietvaros atbalstītai infrastruktūrai ir jākalpo nesaimnieciskajiem mērķim un vienīgā saimnieciskā darbība, kas ir pieļaujama atbalstītajā infrastruktūrā, lai tā saglabātu nesaimniecisko raksturu, ir papildinošā saimnieciskā darbība un parasto papildpakalpojumu sniegšana.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu ar lūgumu precizēt šī punkta redakciju atbilstoši Komisijas paziņojuma Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) 20 (a) (ii) apakšpunktam, proti, lietojot to pašu terminoloģiju, kas pamatnostādnēs, viennozīmīgai normu interpretācijai. Vienlaikus lūdzam precizēt terminoloģiju arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šis punkts dublē normu no noteikumu projekta 66.1.1.punkta. Attiecīgi lūdzam dzēst vienu no punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie šo noteikumu 66.2.1.punkta un precizēt arī šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekšējā atzinumā minēto iebildumu, ka, ņemot vērā šo noteikumu projekta 66.1.2. un 66.1.3.punktā minēto termiņu, kurā ir jānodrošina komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu uzraudzība, proti, infrastruktūras amortizācijas periodā, ja atbalsts tiek sniegts investīcijām infrastruktūrā, lūdzam precizēt šajā punktā minēto dokumentu glabāšanas termiņu attiecībā uz tiem gadījumiem, kad ir jānodrošina uzraudzība visā amortizācijas termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā aprēķināts nepieciešamais finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai. Papildus vēršam uzmanību, ka ne anotācijā, ne izziņā nav sniegts pamatojums nepieciešamajam finansējumam šim mērķim 5 684 461 euro apmērā, bet izziņā ir sniegts skaidrojums par finansējumu tikai 4 793 480 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka par MKN projektu vēl nav saņemts EK saskaņojums. Pastāv iespēja, ka tiks saņemti EK komentāri, kuri var mainīt MKN projekta redakciju, tāpēc aicinām sagaidīt EK komentārus vai saskaņojumu. Ja tomēr MK noteikumi tiks skatīti MK pirms EK viedokļa saņemšanas, lūdzam papildināt anotāciju, ka pēc EK komentāriem iespējama MKN projekta atkārtota virzība uz MK, ja nepieciešams. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MKN projekta 1.punktā precizēt vārdus "Eiropas Savienības" uz "Latvijas".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam IZM apliecināt, ka izmaiņas AF finansējuma sadalījumā starp 5.2.1.1.i. investīcijas 2. un 3.kārtu neietekmē 3.kārtas ietvaros atlikušo CID rādītāju Nr.164 un Nr.165 vērtību sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka apliecinājumā par interešu konflikta neesamību jāietver atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija regulas (ES, Euratom) 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka, ja tiek paredzēti vairāki avansa maksājumi - nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ir apgūts pilnā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt norādīto informāciju 3.sadaļā "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" pie "Cita informācija", ņemot vērā, ka likums "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" jau ir pieņemts.
Piedāvātā redakcija
-