Projekta ID
24-TA-617Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atkārtoti attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra direktīvas (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES, prasību pārņemšanu, lūdzam detalizētāk aizpildīt tabulu, norādot, kur pārņemtas vai tiks pārņemtas citas minētās direktīvas prasības, vai arī ietvert skaidrojumu (piemēram, sadaļā "Cita informācija") par citu direktīvas prasību pārņemšanu. Norādām, ka attiecīgajā iebilduma daļā anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabula nav precizēta, kā arī nav sniegts attiecīgs skaidrojums izziņā.
Papildus aicinām vieglākas uztveramības labad Eiropas Savienības direktīvas, kuru prasības noteikumu projektā tiek pārņemtas, izdalīt anotācijas 5.1. sadaļā atsevišķi, tādējādi arī izveidojot par katru direktīvu atsevišķu anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas daļu.
Savukārt attiecībā uz noteikumu projektā ietvertajām atsaucēm uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulas (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK pārkāpumiem (turpmāk - regula Nr. 537/2014) vienībām, atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju papildināt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, norādot informāciju par attiecīgo regulas vienību ieviešanu atbilstošajās noteikumu projekta vienībās. Anotācijas 5.3. sadaļā un izziņā sniegts šāds skaidrojums: “Noteikumu projektā ir ietvertas atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulas (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK prasībām. Tomēr Noteikumu projektā netiek iekļautas normas, kas noteiktu, kā piemērot kādu no prasībām vai norādītu uz minētajā regulā paredzētajām izvēles iespējām, kādas Latvija ir izvēlējusies. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka regulas ir tieši piemērojami tiesību akti, nav informācija, kas būtu norādāma Noteikumu projekta anotācijā attiecībā uz Regulas (ES) Nr. 537/2014 vienību ieviešanu Noteikumu projektā.” Kā pareizi skaidrots anotācijā un izziņā, regulas ir tieši piemērojamas. Reizē norādām, ka tai pašā laikā ir jānodrošina regulu tieša piemērošana katrā dalībvalstī un var būt nepieciešami kādi pasākumi regulas ieviešanai (piemēram, lai noteiktu kompetento iestādi, noteiktu administratīvo procedūru regulā noteiktu pasākumu īstenošanai u.c.). Dalībvalstij ir arī pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos. Citastarp arī atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības var būt regulas prasību ieviešana, ja tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, atkārtoti aicinām izvērtēt un aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu arī attiecībā uz minētās regulas normu ieviešanu noteikumu projektā.
Papildus aicinām vieglākas uztveramības labad Eiropas Savienības direktīvas, kuru prasības noteikumu projektā tiek pārņemtas, izdalīt anotācijas 5.1. sadaļā atsevišķi, tādējādi arī izveidojot par katru direktīvu atsevišķu anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas daļu.
Savukārt attiecībā uz noteikumu projektā ietvertajām atsaucēm uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulas (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK pārkāpumiem (turpmāk - regula Nr. 537/2014) vienībām, atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju papildināt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, norādot informāciju par attiecīgo regulas vienību ieviešanu atbilstošajās noteikumu projekta vienībās. Anotācijas 5.3. sadaļā un izziņā sniegts šāds skaidrojums: “Noteikumu projektā ir ietvertas atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulas (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK prasībām. Tomēr Noteikumu projektā netiek iekļautas normas, kas noteiktu, kā piemērot kādu no prasībām vai norādītu uz minētajā regulā paredzētajām izvēles iespējām, kādas Latvija ir izvēlējusies. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka regulas ir tieši piemērojami tiesību akti, nav informācija, kas būtu norādāma Noteikumu projekta anotācijā attiecībā uz Regulas (ES) Nr. 537/2014 vienību ieviešanu Noteikumu projektā.” Kā pareizi skaidrots anotācijā un izziņā, regulas ir tieši piemērojamas. Reizē norādām, ka tai pašā laikā ir jānodrošina regulu tieša piemērošana katrā dalībvalstī un var būt nepieciešami kādi pasākumi regulas ieviešanai (piemēram, lai noteiktu kompetento iestādi, noteiktu administratīvo procedūru regulā noteiktu pasākumu īstenošanai u.c.). Dalībvalstij ir arī pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos. Citastarp arī atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības var būt regulas prasību ieviešana, ja tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, atkārtoti aicinām izvērtēt un aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu arī attiecībā uz minētās regulas normu ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir pakārtots likumprojektam "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (22-TA-3278) (turpmāk - likumprojekts), kurš atzinuma sniegšanas laikā pieņemts Saeimā 1. lasījumā, atkārtoti atgādinām, ka projektu pieļaujams virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad likumprojekts tiks Saeimā pieņemts galīgajā lasījumā un Valsts prezidents to būs izsludinājis, kā arī nepieciešams nodrošināt, ka noteikumu projekts nestājas ātrāk par likumprojektā ietvertajām normām, kurām pakārtots ir noteikumu projektā ietvertais regulējums. Tāpat arī, ņemot vērā, ka likumprojekts ir pieņemts tikai 1. lasījumā, aicinām sekot līdzi iespējamām izmaiņām likumprojektā tā virzības gaitā Saeimā, attiecīgi arī, ja nepieciešams, precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Ievērojot minēto, aicinām precizēt anotāciju (piemēram, atsauci uz “Revīzijas regulu”).
Piedāvātā redakcija
-