Atzinums

Projekta ID
24-TA-685
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
18.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši MK noteikumu grozījumu un to pielikuma projektā sniegtajiem iebildumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pie rindkopas: "Pirmsskolas izglītībā esošais slodzes 40 stundas nedēļā sastāva dalījums:34 pedagoga darba stundas darbam ar izglītojamiem un 6 stundas citiem pedagoga pienākumiem, atbilst pirmsskolas izglītības īstenošanas vajadzībai un, sadarbībā ar sociālajiem partneriem, pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājiem, dibinātājiem secināts, ka šāds slodzes dalījums atzīts par optimālu, lai pirmsskolas izglītības pedagogs veiktu visus amata pienākumus.":
1) lūdzam sniegt aprēķinos un pētījumos balstītu pamatojumu, kas apliecina, ka šāds darba slodzes sadalījums ir optimāls, lai pirmsskolas pedagogs veiktu visus savus pienākumus;
2) lūdzam precizēt sadarbībā ar kādām institūcijām šādi secinājumi ir izdarīti, jo LIZDA kā sociālais partneris šādam slodzes sadalījumam kā optimālam nav piekritis;
3) lūdzam papildināt ar teikumu, ka "pedagoga citu pienākumu izpilde jānodrošina bez izglītojamo klātbūtnes".

Pie rindkopas: "Ņemot vērā amata pienākumu un darba uzskaites specifiku pedagogu amatu grupām, kas minētas noteikumu 3.pielikumā, pašlaik nav nepieciešamas izmaiņas slodzēs un noteiktajā slodžu sastāvā." lūdzam papildināt ar aprēķinos un pētījumos balstītu pamatojumu, kas apliecina, ka pašlaik nav nepieciešamas izmaiņas slodzēs un noteiktajā slodžu sastāvā.

Lūgums visus teikumus, kur ir runa par profesionālās ievirzes un interešu izglītības pedagogiem, papildināt ar sporta treneriem, jo šobrīd 3.pielikumā viņi ir izdalīti kā atsevišķa pedagogu grupa.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Ņemot vērā, ka šī sadaļas nosacījumus plānots ieviest līdz ar jaunā finansēšanas modeļa "Programma skolā" ieviešanu, LIZDA lūdz izslēgt šo rindkopu un anotācijas pielikumu (3.pielikuma projekta versiju), jo:
1) nav saņemta informācija par jauno finansēšanas modeli (3.versija), nav informācijas par to, vai ir ņemti vērā par jaunā finansēšanas modeļa projekta 2.versiju sniegtie iebildumi un priekšlikumi, kā arī par to, kāda ir turpmākā virzība;
2) nav izvērtēts, cik ilgu laiku un kādus finanšu resursus prasa Valsts izglītības informācijas sistēmas (VIIS) pielāgošana. IZM informatīvā ziņojuma par pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu projektā norāda, ka VIIS šobrīd neparedz iespēju diferencēt mācību stundas pēc to faktiskā ilguma, bet mācību stunda tiek pielīdzināta astronomiskajai stundai. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Papildināt MK noteikumus ar pielikumu, kas nosaka ieteicamo pedagogu darba slodzi nedēļā atbilstoši mācību priekšmetiem (iepriekš 5.pielikums aktualizētā redakcijā).
Pielikuma saturs:
Ieteicamā pedagogu darba slodzes nedēļā aprēķināšana atbilstoši mācību priekšmetam:
1. no 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 21 mācību stunda un ne mazāk kā 15 stundas citiem pienākumiem, no 2025.gada 1.septembra tiek noteiktas līdz 20 mācību stundām un ne mazāk kā 16 stundas citiem pienākumiem:
1.1. matemātikas mācību joma: matemātika + specializētie kursi (vidusskolā);
1.2. valodu mācību joma: Latviešu valoda, mazākumtautību valodas, svešvalodas + specializētie kursi (vidusskolā);
1.3. kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma: literatūra + specializētie kursi (vidusskolā).
2. no 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 22 mācību stundām un ne mazāk kā 14 stundas citiem pienākumiem,  no 2025.gada 1.septembra tiek noteiktas līdz 21 mācību stundām un ne mazāk kā 15 stundas citiem pienākumiem:
2.1. sociālā un pilsoniskā mācību joma: sociālās zinības (1.–3. klase), sociālās zinības un vēsture (4.–6. klase), sociālās zinības, Latvijas un pasaules vēsture (7.–9. klase) + specializētie kursi (vidusskolā);
2.2. dabaszinātņu mācību joma: dabaszinības (1.–6. klase), fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija (7.–9. klase); astronomija (vidusskolā) + 2.3. specializētie kursi (vidusskolā);
2.4. tehnoloģiju mācību joma: dizains un tehnoloģijas, datorika (pamatskolā); dizains (vidusskolā); + specializētie kursi (vidusskolā);
3. no 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 23 mācību stundām un ne mazāk kā 13 stundas citiem pienākumiem, no 2025. gada 1.septembra tiek noteiktas līdz 22 mācību stundām un ne mazāk kā 14 citiem pienākumiem:
3.1. kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma: vizuālā māksla, mūzika, teātra māksla + specializētie kursi (vidusskolā);
3.2. tehnoloģiju mācību joma: inženierzinības (pamatskolā); programmēšana, robotika (vidusskolā); + specializētie kursi (vidusskolā);
3.3. veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma: sports un veselība, valsts aizsardzības mācība (vidusskolā);
3.4. starpdisciplinārais kurss.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tabulas 5.rinda
Lūdzam pārcelt no 15.rindas (nr.p.k.) uz 5.rindu pedagogu karjeras konsultantu, jo viņa amata specifika ir vairāk atbilstoša izglītības psihologa un sociālā pedagoga amata specifikai.
Lūdzam noteikt proporciju stundās līdz 20 stundām nodarbībām, kontaktam ar izglītojamiem, ne mazāk kā 10 stundas citiem pienākumiem.
Pamatojums:
https://www.ikvd.gov.lv/lv/media/1131/download
Metodiskās rekomendācijas psihologa profesionālajai darbībai izglītības iestādē
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” izglītības psihologa darba slodze ir 30 astronomiskās (1 stunda = 60 min) stundas nedēļā. Ieteicams, ka izglītības psihologa kontaktstundas nepārsniedz 2/3 no kopējās darba slodzes, pārējā laikā psihologs strādā ar dokumentiem un citiem psihologa darba materiāliem, analizē iegūto informāciju utt. (15.lpp).
Sociālā pedagoga un pedagoga karjeras konsultanta darba specifika līdzvērtīga izglītības psihologa darba specifikai, tādēļ būtu piemērojama līdzvērtīga darba pienākumu sadale.

Tabulas 6.rinda
Lūdzam proporciju norādīt stundās nevis procentos un nodrošināt līdz 19 mācību stundām un ne mazāk kā 11 stundas citiem pienākumiem, nemainot mācību stundu uzskaites metodiku (vienu mācību stundu uzskaitīt kā vienu astronomisko stundu, šajā astronomiskajā stundā iekļaujot starpbrīžus starp mācību stundām).

Tabulas 7.rinda
Lūdzam proporciju norādīt stundās nevis procentos un nodrošināt līdz 23 mācību stundām un ne mazāk kā 13 stundas citiem pienākumiem, nemainot mācību stundu uzskaites metodiku (vienu mācību stundu uzskaitīt kā vienu astronomisko stundu, šajā astronomiskajā stundā iekļaujot starpbrīžus starp mācību stundām). Ieteicamo slodzes sadalījumu pa mācību priekšmetiem skatīt pielikumā, kas aizvieto iepriekšējo 5.pielikumu.

Tabulas 8.rinda
Lūdzam proporciju norādīt stundās nevis procentos un nodrošināt līdz 23 mācību stundām un ne mazāk kā 13 stundas citiem pienākumiem, nemainot mācību stundu uzskaites metodiku (vienu mācību stundu uzskaitīt kā vienu astronomisko stundu, šajā astronomiskajā stundā iekļaujot starpbrīžus starp mācību stundām). Ieteicamo slodzes sadalījumu pa mācību priekšmetiem skatīt pielikumā, kas aizvieto iepriekšējo 5.pielikumu.

Tabulas 12.rinda
Lūdzam noteikt proporciju stundās, t.i., līdz 20 stundām nodarbībām un ne mazāk kā 10 stundas citiem pienākumiem.

Tabulas 13.rinda
Lūdzam nodrošināt darba slodzes proporciju ne vairāk kā 32 stundas ar izglītojamiem un ne mazāk kā 8 stundas citiem pienākumiem bez izglītojamo klātbūtnes atbilstoši LIZDA piedāvājumam, kas fiksēts 2023.gada 18.aprīļa MK rīkojuma Nr.226 “Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023.gada 1.septembra līdz 2025.gada 31.decembrim” anotācijas pielikumā.
VAI
Papildus nosakot ieteicamo pedagoģiskā personāla minimumu pirmsskolas izglītības iestādēs, ņemot vērā izglītojamo skaitu.

Tabulas 15.rinda
Lūdzam pārcelt pedagogu karjeras konsultantu uz 5.rindu, jo viņa amata specifika ir vairāk atbilstoša izglītības psihologa un sociālā pedagoga amata specifikai.
 
Piedāvātā redakcija
-