Atzinums

Projekta ID
22-TA-3277
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projektam pievienotajā pielikumā noteikto maksimāli pieejamo finansējumu projektiem, nodrošinot, ka netiek pārsniegts MK noteikumu projekta 9.punktā noteiktais finansējums. Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projekta pielikumā plānotais finansējums ir par vienu eirocentu lielāks nekā MK noteikumu projekta 9.punktā noteiktais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas nosaka maksimālo attiecināmo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējuma apmēru. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot ERAF līdzfinansējuma likmes apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumos nav iekļauti vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumi.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Regulas Nr.1303/2013 67. panta 2.a punktu projektos, kuri saņem atbalstu no ERAF un ESF un kam publiskais atbalsts nepārsniedz 100 tūkst. EUR, obligāti jāpiemēro vienkāršotās izmaksas. Vienkāršoto izmaksu risinājumiem jāaptver visas projekta attiecināmās izmaksas.
Lūdzam MK noteikumos iekļaut vienkāršotās izmaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kultūrpolitikas pamatnostādnes 2022.-2027.gadam “Kultūrvalsts” atrodama šāda “kultūras pakalpojums” definīcija:
– kultūras un radošo nozaru pakalpojumi sabiedrībai, tostarp kultūras norises, ar kuriem kultūras vērtības vai kultūras mantojums tiek padarīts pieejams vai komunicēts sabiedrībai.
Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā pakalpojums definēts kā “personas saimnieciskās darbības ietvaros par atlīdzību vai bez tās izpildīts pakalpojuma saņēmēja pasūtījums.”
Šeit norādītais jēdziena “kultūras pakalpojums” pirmšķietami pēc būtības neatbilst pakalpojuma jēdzienam. Lūdzam MKN anotācijā skaidrot, kā projekta iesniedzēja darbības nodrošināšana būtu uzskatāma par kultūras pakalpojumu.
Vienlaikus lūdzam skaidrot, kā būtu izmērāms MKN projekta 8.2. apakšpunktā noteiktais rādītājs - rezultāta rādītājs: attīstīti ne mazāk kā 32 jauni pakalpojumi -, ja tiek atbalstītas jau esošas kultūras nozares nevalstiskās organizācijas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 8.1. un 8.2.apakšpunktu, nodrošinot, ka atbilstoši darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) noteiktajam, īstenojot 13.1.4.specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi kultūras jomā” (turpmāk – 13.1.4.SAM) pirmās, otrās un trešās atlases kārtu, tiek nodrošināta  DP noteiktā sasniedzamā rezultāta rādītāja “Attīstīti jauni pakalpojumi” (46 pakalpojumi) un iznākuma rādītāja “Atbalstīto kultūras nozares organizāciju skaits” (46 kultūras nozares organizācijas) sasniegšana. Vēršam uzmanību, ka šobrīd, sasummējot minētos rādītājus pa visām plānotajām kārtām, tiks attīstīti tikai 45 pakalpojumi un atbalstītas tikai 45 kultūras nozares organizācijas, kas neatbilst DP noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepārprotamības nodrošināšanai aicinām izteikt šo teikumu citādā redakcijā vai papildināt, lai izvairītos no interpretācijas, ka jebkura no MK notiekumu projekta 1. pielikumā norādītajām personām var būt gan projekta iesniedzējs, gan kāda cita iesniedzēja sadarbības partneris.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka UK apstiprinātie 13.1.4. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas vērtēšanas kritēriji neparedz sadarbības partneru iesaisti un vērtēšanu - aicinām precizēt UK apstiprināto kritēriju komplektu vai svītrot sadarbības partneru iesaisti no MK noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
CFLA ieskatā grāmatvedis ir klasificējams kā projekta vadības personāls, ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt MK noteikumu projekta 19.3.apakšpunktā norādīto atbalstāmo darbību un tās nosaukumu, kā arī ar to saistītās 22.1.apakšpunktā norādītās attiecināmās izmaksas.
Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši FM 2.1. vadlīnijās minētajam darbinieka daļlaika izmaksas ir iekļaujamas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, ja darbinieks noteiktā laika periodā (minimāli viens mēnesis) vismaz 30% no normālā darba laika pilda ar ES fondu jautājumiem saistītus amata pienākumus. Ja darbinieka amata pienākumu darba laiks darbam, kas saistīts ar ES fondiem, ir mazāks par 30%, tad darbinieka atlīdzības izmaksas var iekļaut projekta netiešajās attiecināmajās izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošināta šo prasību izpilde attiecībā uz izmaksām, kuru attiecināmības periods sācies pirms projekta īstenošanas uzsākšanas, kā arī pirms šo MK notiekumu spēkā stāšanās, ņemot vērā, ka iesniedzēji ir nevalstiskās organizācijas, kuru preču un pakalpojumu iegādi, kamēr tā netiek finansēta no publiskiem līdzekļiem, neregulē normatīvie akti iepirkumu jomā. Proti, lūdzam skaidrot, vai projektu iesniedzēji līdz šim ir ievērojuši MK 28.02.2017. noteikumu Nr. 104 nosacījumus, lai tādējādi tiktu nodrošināts, ka arī iepriekš radušās izmaksas ir tiem atbilstošas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši vadošās iestādes vadlīnijām Nr. 2.1. "Vadlīnijas attiecināmo un neattiecināmo izmaksu noteikšanai 2014.-2020.gada plānošanas periodā" izmaksas, kas minētas MK noteikumu projekta 22.4. un 22.5.apakšpunktos atbilst netiešajām izmaksām, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc MK noteikumu projektā tās plānotas kā tiešās attiecināmās izmaksas. 
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekts paredz atbalstu virknei biedrību, kas iekļautas projektu iesniegumu iesniedzēju sarakstā noteikumu projekta pielikumā, t.sk. ar kultūras jomu saistītu biedru asociācijām un savienībām. Saskaņā ar ES Tiesu praksi un Eiropas Komisijas skaidrojumu (sk. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu 33.-37.punktu) kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks, tostarp muzeji, arhīvi, bibliotēkas, mākslas un kultūras centri vai telpas, teātri, operas nami, koncertzāles, arheoloģiskie objekti, pieminekļi, vēsturiskie objekti un celtnes, tradicionālās paražas un amatniecība, festivāli un izstādes, kā arī kultūras un mākslas izglītības pasākumi. Savukārt asociācijas, savienības, padomes utml. ir organizācijas vai personu apvienības, kam ir kopīgi saimnieciski, politiski, zinātniski vai kādi citi uzdevumi, proti, konkrētajā gadījumā šīs organizācijas apvieno biedrus, kas darbojas kultūras jomā, lai pārstāvētu to intereses, nevis pašu organizāciju darbība kā tāda ir kvalificējama kā darbība ar kultūras mērķi. Līdz ar to, attiecībā uz šādām organizācijām nav attiecināmi tādi komercdarbības atbalsta izslēdzošie nosacījumi, kas attiecināmi uz organizācijām ar kultūras darbības mērķi (MK noteikumu projekta 29.punkts). Attiecīgi, ja atbalsta programmas ietvaros netiek plānots sniegt atbalstu saimnieciskās darbības veikšanai, uz biedrībām - asociācijām, savienībām, padomēm utml. ir attiecināmi tie paši nosacījumi, kā uz jebkuru citu subjektu. Papildus lūdzam skatīt materiālu “NVO saimnieciskā darbība valsts atbalsta izpratnē (29.07.2021)” Finanšu ministrijas mājas lapā https://www.fm.gov.lv/lv/skaidrojosie-materiali.

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu ar maksimālo avansa procentuālo apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pielikuma nosaukumā norādīts “projektu iesniegumu iesniedzēju saraksts”, tomēr saskaņā ar MKN projekta 10. punktu, kā arī secinot no pielikuma 23. rindā norādītās informācijas, pielikumā norādīti arī sadarbības partneri. Attiecīgi aicinām pielikuma nosaukumu precizēt, attiecīgo nosaukuma daļu izsakot šādā redakcijā “projektu iesniegumu iesniedzēju un sadarbības partneru saraksts”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam skaidrot un ar atbilstošu informāciju papildināt anotāciju, kā un pēc kādiem nosacījumiem ir noteikts plānotais projektu iesniedzēju loks, ņemot vērā plānoto pieeju atlasi organizēt ierobežotas atlases ietvaros un paredzot atbalsta sniegšanu ierobežotam biedrību un nodibinājumu lokam. Vēršam uzmanību, ka no anotācijā sniegtās informācijas nav uzskatāmi un skaidri izsekojams, kā notikusi projektu iesniedzēju priekšatlase un vai ir nodrošināta vienlīdzīga pieeja atlasītajam projektu iesniedzēju lokam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt sadaļā "Risinājuma apraksts" par sadarbības partneriem sniegto informāciju, skaidrojot, kādēļ partneri plānoti tikai biedrības “Latvijas Teātra darbinieku savienība” projektā. Vienlaikus lūdzam skaidrot, kā tieši minētie partneri nodrošina tieši šī projekta iesniedzēja, bet nevis kāda cita iesniedzēja darbību.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka sadarbības iestādes iesaisti projekta īstenošanā nosaka Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likums, ierosinām šajā punktā svītrot vārdus "un sadarbības iestāde".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā noteikts MK noteikumu projekta 23.punktā minētais izmaksu ierobežojums. Ar attiecīgi skaidrojošu informāciju aicinām papildināt arī anotāciju.  
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projektu un norādīt "projekta iesniedzēji", nevis "projektu iesniegumu iesniedzēji", ņemot vērā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt anotācijā iekļauto norādi par ārvalstu komandējumu izmaksu attiecināmību ar skaidrojumu, ka ārvalstu komandējuma izmaksām (dienas nauda un viesnīca/naktsmītnes izmaksas) ir jāatbilst likmēm, kuras noteiktas MK not.Nr.969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” un to 1. pielikumam “Izdevumu diennakts normas komandējumiem (darba braucieniem) uz ārvalstīm”
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļas "Risinājuma apraksts" 14.rindkopas tekstā "Projekts nosaka, ka izdevumi ir attiecināmi no 2023.gada 1.janvāra, izņemot Projekta 21.4. un 24.5.apakšpunktā noteiktās izmaksas, kas ir attiecināmas no 2022.gada 1.oktobra." lūdzam precizēt atsauces uz apakšpunktiem precizējot attiecīgi uz 22.4. un 22.5.
Piedāvātā redakcija
Projekts nosaka, ka izdevumi ir attiecināmi no 2023.gada 1.janvāra, izņemot Projekta 22.4. un 22.5. apakšpunktā noteiktās izmaksas, kas ir attiecināmas no 2022.gada 1.oktobra.