Atzinums

Projekta ID
25-TA-908
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt anotācijas 5. sadaļu, nodrošinot pilnīgu informāciju par projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām un to izpildes atspoguļojumu (anotācijas 5. sadaļas aizpildīšanā iesakām ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā").
Vēršam uzmanību, ka projekta izstrādes procesā domājams mainījusies normu numerācija un anotācijas 5.4. apakšsadaļā ietvertas neprecīzas atsauces uz projekta vienībām. Tāpat, tabulā nav norādīts Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, nosaukums, bet CELEX numurs ir neatbilstošs.
Atbilstoši anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrotajam projekts saistīts arī ar citu Eiropas Savienības tiesību normu pārņemšanu, piemēram, "lai nodrošinātu 2024. gada 24. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2024/1275 par ēku energosniegumu 10. panta prasību izpildi, kas lielākajai daļai projektu kā saistības iestāsies projekta pēcuzraudzības periodā, pašvaldību ēkām jānodrošina, ka tām tiek uzstādītas piemērotas saules enerģijas iekārtas". Attiecīgi lūdzam no anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumiem izrietošo atspoguļot anotācijas 5. sadaļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
15. Projekta iesniedzējam ir īpašuma, valdījuma, pārvaldīšanas vai bezatlīdzības lietošanas tiesības uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības atbilstoši šo noteikumu 14. punktā minētajam. Īpašuma, valdījuma vai bezatlīdzības lietošanas tiesībām ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā ne vēlāk kā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja valdījumā).
Priekšlikums
Aicinām projektā izvairīties no skaidrojuma sniegšanas iekavās un pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi komats, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Tāpat, lūdzam pārskatīt projekta 15. punkta daļu "[..], kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības atbilstoši šo noteikumu 14. punktā minētajam", ņemot vērā, ka 14. punktā uzskaitītas nevis projektā paredzamās darbības, bet īpašumi, ēkas, kurās var veikt ieguldījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
17.3. līguma darbības laiku, kas nav īsāks par pieciem gadiem un nepārsniedz 10 gadus;
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projektu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz saīsinājumu "līgums", "ēka" u.tml. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
25. Projekta iesniegumā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, kas sekmē šo noteikumu 4. punktā norādīto rādītāju sasniegšanu un ietver investīcijas šo noteikumu 12. punktā minēto tiesību subjektu ēku energoefektivitātes un siltumnoturības uzlabošanai saskaņā ar pašvaldības attīstības programmā un investīciju plānā noteikto:
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai, ņemot vērā no projekta 25. punkta izrietošo nosacījumu par projekta īstenošanu "saskaņā ar pašvaldības attīstības programmā un investīciju plānā noteikto", analoģiski pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumiem projektā nevajadzētu ietvert nosacījumu par to, ka "projekta īstenošanas pamatojumu iekļauj projekta iesniegumā, izvērtējot pašvaldību ēku stāvokli un tajās plānotās funkcijas, ēkas iekļaušanos pašvaldības kopējā pakalpojumu infrastruktūras tīklā, vienlaikus ņemot vērā vietējo kopienu attīstības vajadzības, nodrošinot pakalpojumu pieejamību un sasniedzamību pašvaldību teritoriālajās vienībās".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
25.6. ēkas energosertifikātā paredzēta cietās biomasas kurināmā siltumenerģijas ražošanas iekārtas nomaiņa pret cietās biomasas kurināmā siltumenerģijas ražošanas iekārtu, ja:
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projekta 26.6. apakšpunktu, ņemot vērā, ka tajā paredzēta nomaiņa uz vienu un to pašu enerģijas ražošanas iekārtu.
Proti, lūdzam izvērtēt, vai pastāv atšķirības starp abām cietās biomasas kurināmā siltumenerģijas ražošanas iekārtām, un iesakām tās identificēt anotācijā, lai tiesību normu adresāts precīzi izprastu tās būtību. Piemēram, ja no projekta 26.6. apakšpunkta saprotama novecojušas vai bojātas "cietās biomasas kurināmā siltumenerģijas ražošanas iekārtas" nomaiņa vai kaut kas tamlīdzīgs, lūdzam to tā arī norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
26.2.4. efektīvas centralizētās siltumapgādes sistēmas pieslēguma izveidošanas izmaksas, tai skaitā siltummezgla un tā aprīkojuma iegādes, piegādes, uzstādīšanas un ieregulēšanas izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam izvairīties no subjektīvi vērtējamiem nosacījumiem vai nodrošināt skaidrojumus tiesību normu adresātiem to viennozīmīgai izpratnei. Vēršam uzmanību, piemēram, uz neskaidro formulējumu "efektīvas izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
28.1. tās ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir samērīgas, pamatotas un atbilst normatīvo aktu prasībām;
Priekšlikums
Iesakām precizēt projektu, piemēram, 28.1. un 38.14. apakšpunktu, konkretizējot to vai sniedzot skaidrojumus par to, kas šo vienību kontekstā saprotams ar atbilstību normatīvo aktu prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
38.5. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
Priekšlikums
Iesakām redakcionāli precizēt projekta 38.5. apakšpunktu, izvērtējot, kurā trešās projektu iesniegumu atlases kārtas posmā iesniedzams apliecinājums par interešu konflikta neesību. Proti, vai tas parakstāms tikai tad, kad tiek iegūts finansējuma saņēmēja statuss vai jau projektu iesniegumu atlases kārtas sākuma posmā, kopā ar projekta iesniegumu, kā paredzēts pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sniedzot skaidrojumus, lūdzam ievērot, ka atšķirībā no regulām direktīvas nav tieši piemērojams tiesību akts. Direktīvās tiek noteikts sasniedzamais mērķis un dalībvalstu uzdevums ir savlaicīgi iestrādāt direktīvu nosacījumus nacionālajos normatīvajos aktos to mērķa sasniegšanai. Savukārt, pašreizējais apraksts veidots tā, ka tikai direktīva pati par sevi nosaka konkrētas prasības, neminot nacionālos tiesību aktus, kas to nodrošina. Piemēram, "veicinās 2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 6.pantā noteikto prasību izpildi ".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, piemēram, šādā formātā: Komisijas 2020. gada 30. jūlija Īstenošanas Regula (ES) 2020/1197 ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (turpmāk - Regula 2020/1197).
Piedāvātā redakcija
-