Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-3354
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts zemes dienests (turpmāk - VZD) vērš uzmanību, ka projekta 2.1.2. un 2.1.3. apakšpunkts nosaka pārziņa pienākumu ievērot noteiktās prasības, ja tiek attīstīta jebkura valsts informācijas sistēma. No minētā izriet, ka arī tajās informācijas sistēmās, kuras izstrādātas pirms projekta stāšanās spēkā (piemēram, pirms 10-30 gadiem), bet tiek jebkādā veidā attīstītas, jānodrošina atbilstība projekta 2.1.2. un 2.1.3. apakšpunktā noteiktajiem kvalitātes rādītajiem, kas VZD ieskatā nav samērīgi un nav īstenojami, ņemot vērā gan to, ka datu savākšanas periods un metodika, gan informācijas sistēmu iespējas dažādos laikos ir bijušas atšķirīgas un, veicot jebkāda veida uzlabojumus senāk izstrādātā informācijas sistēmā, nav iespējams nodrošināt tās atbilstību šeit izvirzītajām kvalitātes prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesu administrācija vērš uzmanību, ka projekta 2.1.2.3. apakšpunktā norādītā metrika ne vienmēr pašam pārzinim varētu būt izpildāma vai kādā veidā kontrolējama, ņemot vērā, ka ne vienmēr pārzinis veic datu ievadi sistēmā, kā arī neveic informācijas precizitātes pārbaudes pirms publicēšanas, jo pārzinim varētu nebūt pieejami informācijas pirmavoti vai metrikas pēc kā šāda informācija ir veidota. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
VZD uztur izziņas 28. punktā norādītā iebilduma 2. apakšpunktu, kas pretēji izziņā norādītajam nav ņemts vērā, un projektā joprojām ir noteiktas vietnes, kurās publicējami atvērtie dati, neskatiotes uz to, ka Valsts informācijas sistēmu likuma 4. panta otrajā daļā nav dots deleģējums noteikt kārtību, prasības un vietni, kurā publicējami atvērtie dati. Tāpat lūdzam izvērtēt, vai  projekta 2.2.2. apakšpunkts attiecināms tikai uz Latvijas Atvērto datu portālu (saīsināts projekta 2.2.1. apakšpunktā) vai arī pēc būtības uz jebkuru vietni, kurā publicējami atvērtie dati.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
VZD uztur izziņas 28. punktā norādītā iebilduma 3. apakšpunktu, kas pretēji izziņā norādītajam nav ņemts vērā, un joprojām projekta 2.2.2. apakšpunkts ierobežo specifisku atvērto datu kopu publicēšanu, liedzot publicēt tādas atvērto datu kopas, kuras nav iespējams atjaunot automatizēti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
VZD uztur izziņas 28. punktā norādītā iebilduma 3. apakšpunktu, kas pretēji izziņā norādītajam nav ņemts vērā, un joprojām projekta 2.2.3. apakšpunkts ierobežo atvērto datu kopu publicēšanu gadījumos, kad atvērto datu kopu nav iespējams vai nav nepieciešams atjaunot vai atkārtoti publicēt, tiklīdz attiecīgajā informācijas sistēmā ir pieejami jauni dati.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot projekta 1. punktā noteikto, lūdzam aizstāt projekta 2.2.4. apakšpunktā vārdu "iestādes" ar vārdu "institūcijas" un svītrot projekta 2.2.5. apakšpunktā vārdus "valsts pārvaldes".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
VZD uztur izziņas 29. punktā norādīto iebildumu, kas pretēji izziņā norādītajam nav ņemts vērā. Projekta atkārtotai skaņošanai atsūtīta redakcija vēl būtiskāk ierobežo datu apmaiņu (starp iestādēm) un datu izplatīšanu privātpersonām. Kā jau norādīts minētajā iebildumā, pastāv gadījumi, kad datu apritei nav izmantojami valsts informācijas sistēmu savietotāji. Turklāt nosacījumi, kādiem iestājoties iestāde pieņem lēmumu par savietotāja izmantošanu, ir noteikti Valsts informācijas sistēmu likuma 17. pantā. Ministru kabinetam nav dotas tiesības atņemt Valsts informācijas sistēmu likuma 17. panta ceturtajā daļā noteiktās valsts informācijas sistēmas pārziņa tiesības lemt par savietotāja izmantošanu. Līdz ar to projekts ir precizējams, nodrošinot tā atbilstību Valsts informācijas sistēmu likuma 17. pantam un izziņas 29. punktā norādītajiem Ministru kabineta lēmumiem.

Vienlaikus norādām, ka, lai arī projekta anotācijā ir norādīts, ka projekta prasības tiek piemērotas un saskaņotas informācijas sistēmu vispārējo tehnisko prasību formulēšanas fāzē (t.i. attīstības aktivitāšu saskaņošanas ietvaros), nepieciešamu izņēmumu situācijās tie ir tieši norādāmi, pamatojami un saskaņojami attīstības aktivitāšu saskaņošanas procesa ietvaros. [..] tos pamatojot un saskaņojot ar VARAM kārtībā, kādā to paredz ar šo  projektu saistītais Ministru kabineta noteikumu projekts "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtība" (22-TA-3066). VZD ieskatā kārtībai un tiesībai izmantot noteiktas atkāpes no ārējā normatīvā akta regulējuma ir jāparedz pašā normatīvā akta pamattekstā, kas ir visiem saistošs un tieši piemērojams, nevis ar šāda tiesību akta izstrādi saistīta dokumenta tekstā (anotācijā), kas nav saistošs un piemērojams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 108) 44. punktam noteikumu projektā lietotajos saīsinājumos abreviatūras neizmanto. Saīsinājumā pieļaujams izmantot vienīgi vispārzināmas abreviatūras.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu, saīsinājumu "eIDAS regula" un "IKT" vietā izvēloties citus atbilstošus saīsinājumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 2.3.3. apakšpunkta redakciju atbilstoši Noteikumu Nr. 108 2.2. apakšpunktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
VZD uztur izziņas 30. punktā iekļauto iebildumu par projekta 2.3.3. un 2.3.4.apakšpunktu, kas, pretēji izziņā norādītajam, nav ņemts vērā un projekts joprojām neatbilst Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumam un paredz ierobežojumus VZD izstrādē esošam risinājumam, atbilstoši kuram VZD pakalpojumu pieejamībai plānota arī ar VZD izveidotiem piekļuves risinājumiem, kas atbalsta divfaktoru autentifikāciju, kas tiktu izmantota gadījumos, kad šādu piekļuvi nav iespējams nodrošināt ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 3. panta 1. un 2. punktā noteiktajiem līdzekļiem (līdz ar ko arī – ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras vienotās pieteikšanās moduļa starpniecību).

Paskaidrojam, ka izņēmumi ir tiesiski, ja tiesību norma pieļauj šādu izņēmumu veikšanu, taču projekta 2.3.3. apakšpunkts izteikts kā imperatīva tiesību norma, kas nepieļauj piemērošanas izņēmumus, kā tas ir pieļauts, piemēram, projekta 2.3.4. apakšpunktā attiecībā uz piekļuvi zema riska digitālajiem pakalpojumiem, pieņemot, ka ar zema riska digitālajiem pakalpojumiem saprotami Ministru kabineta 2017.gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 "Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi" pielikuma 4.1.punktā minētie e-pakalpojumi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 2.4.5.2., 2.4.6. un 2.5.2.2. apakšpunkta redakciju, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta neizriet pamatojums noteikt izņēmumus no projekta prasībām, turklāt Valsts informācijas sistēmu likums neparedz, ka šādi izņēmumi varētu tikt noteikti. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot juridiskās tehnikas prasības, lūdzam precizēt projekta 4. punktu, nosakot, ka projekts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī. Vienlaikus lūdzam vērtēt, vai praksē pastāv gadījumi, kad institūciju informācijas sistēmas tiek attīstītas bez jebkādu valsts budžeta līdzekļu piesaistes, nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizējot projekta 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Iebildums
Paskaidrojam, ka anotācijas 8.1.2. sadaļas apakšsadaļā "Apraksts" sniedz skaidrojumu par to, kā tieši projektā piedāvātais tiesiskais regulējums skar valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 8.1.2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu Nr. 108 2.1. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektu raksta lakonisku. Paskaidrojam, ka sarežģīts normatīvā akta teksts ar gariem punktiem vai daudziem apakšpunktiem ne tikai apgrūtina normatīvā akta lietotāja iespējas izprast savas tiesības un pienākumus, bet arī rada negatīvu attieksmi pret normatīvo aktu (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.).

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 2.1.1. apakšpunkta redakciju atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar terminu "informācijas vienreizes princips", "virspārklājums" un "zempārklājums" skaidrojumu. Lūdzam vērtēt nepieciešamību sniegt arī citu projektā lietoto terminu skaidrojumu,  tādējādi nodrošinot skaidru tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
VZD ūdz svītrot projekta 2.1.1. apakšpunktā vārdus "ja pastāv kāds no Vispārīgās datu aizsardzības regulas noteiktajiem tiesiskajiem pamatiem", jo personas datu apstrādes nosacījumus reglamentē Fizisko personu datu apstrādes likums un Vispārīgā datu aizsardzības regula, vai precizējot redakciju, lai no tās viennozīmīgi ir saprotams, ka arī datu aprite valsts pārvaldē ir nodrošināma, ja pastāv kāds no Vispārīgās datu aizsardzības regulas noteiktajiem tiesiskajiem pamatiem.
Piedāvātā redakcija
-