Atzinums

Projekta ID
23-TA-875
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā sniegto skaidrojumu "Sociālie uzņēmumi saskaņā ar Sociālā uzņēmuma likumu var būt vienīgi sabiedrības ar ierobežotu atbildību, tādēļ, ņemot vērā arī to, ka atbilstoši Noteikumu projekta 15. punktam gala labuma guvējam jāatbilst sīkā (mikro), mazā, vidējā vai lielā komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 1. pantā noteikto, arī sociālajiem uzņēmumiem jāievēro attiecīgās prasības, lai to klasificētu kā sīko (mikro), mazo, vidējo vai lielo komersantu.", jo, pirmkārt, MVU statusu pārbauda atbilstoši visam Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumam, nevis atsevišķajam tā pantam, un, otrkārt, lielā uzņēmuma definīcija nav aptverta ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz MK noteikumu 60.punktu un anotācijas 1.3.sadaļas 4.punktu lūdzam ņemt vērā Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (CID) noteikto, kā arī sniegt anotācijā sīkāku skaidrojumu, kādas tieši atļaujas domātas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā to, ka ar noteikumu projektu ir paredzēts pagarināt atbalsta programmas darbības termiņu, saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (EK) Nr. 659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004) 4. panta 2.daļu, par to būtu nepieciešams nosūtīt Eiropas Komisijai informāciju par izmaiņām atbalsta programmā. Ievērojot minēto, lai nodrošinātu noteikumu projekta atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam, lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas V sadaļu, papildinot to ar informāciju par nepieciešamību 20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās nosūtīt kopsavilkuma informāciju par plānotajām izmaiņām. Paziņojums Eiropas Komisijai nosūtāms, izmantojot SANI 2 sistēmu atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 759 "Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav skaidrs, kāpēc attiecībā uz sīkā (mikro), mazā, vidējā vai lielā komersanta statusu tiek likta atsauce tikai uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. pantu, kas pēc būtības ir tikai viena no normām, kā pārbaudīt sīkā (mikro), mazā, vidējā vai lielā komersanta statusu. Lūdzam precizēt šo normu, liekot atsauci uz visu Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumu, nevis tikai tā 2. pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 34.2.apakšpunkta redakcijā ietverto "Kritērijs neattiecas uz šo noteikumu 34.1.3. un 34.1.4. apakšpunktā noteiktajiem gala labuma guvējiem" nosacījumu, jo gadījumos, kad noteikumu projekta 34.1.3. un 34.1.4. apakšpunktā minētie subjekti pretendē uz komercdarbības atbalsta saņemšanu, attiecīgās prasības piemērošana ir obligāta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 34.4.3. apakšpunktu, paredzot, ka attiecībā uz gala labuma guvēju, kas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, tiks nodrošināta pārbaude par tā neatbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām vērtēt, vai noteikumu 40.punkts nebūtu saglabājams pēc būtības esošajā redakcijā, attiecīgi veicot tikai nepieciešamos precizējumus, kas saistīti ar pašreizējo nosacījumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izsniegtā vaučera izmantošanu.
Tādējādi neradot potenciālus pārpratumus, jo pēc būtības attiecībā uz iepirkumu veikšanas kārtību regulējums nemainās.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā šobrīd norādīto.
Ja tomēr normā tiek veiktas arī citas izmaiņas (otrā teikuma beigās pievienota piebilde "tai skaitā ievērojot līgumu slēgšanas ierobežojumus un līgumcenas pamatotības izvērtēšanu"), tad anotācijā ir jāizskaidro šo izmaiņu būtība un piemērošanas aspekti kontekstā ar šīs normas spēkā esošo redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iebilstam pret noteikumu projekta papildināšanu ar 40.1 punktu. Paskaidrojam, ka faktiski šajā normā paredzētais izriet no Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr.104 "Noteikumu par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.104 ) paredzētā regulējuma un ir izskaidrots Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumu Nr.10 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā). Līdz ar to nav saprotams ne šīs normas mērķis, ne juridiskā slodze un nepieciešamība. Attiecīgi lūdzam svītrot ar noteikumu projektu paredzēto noteikumu 40.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ierosinām dzēst noteikumu projekta 41. punkta 2. teikumu, jo tas dublē noteikumu projekta 18.2.2. apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tā kā noteikumu projekta 54. punktā ir noteikts, ka atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. un 18. pantu, vēršam uzmanību, ka attiecībā uz atbalstu, kas tiks sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu nav jāveic pārbaude par atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a", "b", "c", "d" punktam.
Ja Ekonomikas ministrija plāno uzlikt stingrākas prasības, nekā to paredz regula, lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas V.sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 63.1., 63.2 apakšpunkta un 63.1 punkta apakšpunktu redakcijas saskaņā ar VARAM 05.04.2023. vēstulē Nr.4-5/1988, kas adresēta arī Ekonomikas ministrijai, minēto, precīzi norādot, ka intensitāšu aprēķinā tiek ņemti vērā Latvijas Republikas statistiskie NUTS 3 līmeņa reģioni saskaņā ar 2021.gada klasifikāciju.
Skaidrojam, ka 2021. gada nomenklatūra un attiecīgi iepriekšminētās NUTS robežas un saistītās atbalsta intensitātes paliks spēkā visu reģionālā atbalsta karšu darbības laiku neatkarīgi no jebkādām administratīvajām izmaiņām, kas var notikt NUTS vai pašvaldību līmenī. Attiecīgi NUTS robežas un no tā izrietošās reģionālā atbalsta intensitātes, kādas tās bija dalībvalsts reģionālā atbalsta kartes apstiprināšanas brīdī, būs spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim un attiecīgi ir jāņem vērā statistiskais reģions, kas bija pieejama dalībvalstu reģionālā atbalsta karšu pieņemšanas brīdī, t.i. 2021. gada  nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju. Vienlaikus lūdzam ar atbilstošu informāciju papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumu Nr. 729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam" 5.un 6.punktos paredzētās papildus intensitātes nepiemēro Limbažu novadam, Ogres novadam, Saulkrastu novadam un Tukuma novadam. Nepārprotamas izpratnes nodrošināšanai par intensitātēm, kuras tiks piemērotas augstākminētajiem novadiem, aicinām atbalsta intensitātes, kas tiks piemērotas Limbažu novadam, Ogres novadam, Saulkrastu novadam un Tukuma novadam, izcelt atsevišķā noteikumu projekta apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Grozījumi noteikumu projekta 75. punktā faktiski dublē MK noteikumu Nr. 10 62. punktā noteikto, kā arī ir pretrunā MK noteikumu Nr. 10 74. punktam, kas paredz, ka de minimis atbalstu sniedz šo noteikumu 27. punktā minētajam sīkajam (mikro) un mazajam komersantam un šo noteikumu 29. punktā minētajai biedrībai un nodibinājumam, nevis arī šo noteikumu 30. punktā minētajiem gala labuma guvējiem. Aicinām precizēt atbilstoši precizēt noteikumu projekta 75. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos precizējumus, lūdzam aizstāt vārdus un skaitļus "regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktie" ar vārdu "šādi".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Pierīgas NUTS 3. līmeņa reģiona novadi 2022.-2027.gada reģionālā atbalsta kartē ir ietverti Rīgas reģionā vai kādā citā noteikumu projekta 63.2.apakšpunktā minētajā reģionā, aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 63.1.apakšpunktā būtu saglabājama norāde par Pierīgas reģionu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka de minimis regulējums neparedz intensitāšu piemērošanu, tāpēc aicinām izvērtēt nepieciešamību paredzēt stingrākas prasības, nekā to paredz de minimis regulējums. Ja tomēr šāda stingrāka pieeja ir saglabājama, lūdzam attiecīgi papildināt anotācijas V. sadaļas 1. tabulu, ka grozījumi paredz stingrākas prasības, nekā Eiropas Savienības regulējums.
Piedāvātā redakcija
-