Atzinums

Projekta ID
24-TA-317
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1.1. kritērijus un kārtību, kādā ārstniecības iestādei vai tās struktūrvienībai (turpmāk - ārstniecības iestāde), vai augstākās izglītības iestādei tiek piešķirts metodiskās vadības institūcijas statuss konkrētā veselības aprūpes jomā (turpmāk – metodiskās vadības institūcija);
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" (turpmāk – projekts) 1.1. apakšpunktu atbilstoši Ārstniecības likuma 9. panta sestajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3. Metodiskās vadības institūcijas statusu var piešķirt publiskas personas kapitālsabiedrībai vai augstākās izglītības iestādei, lai nodrošinātu metodisko vadību ģimenes medicīnas jomā, ja tā atbilst šādiem kritērijiem:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 3. punkta ievaddaļā lietoto vārdu savienojumu "publiskas personas kapitālsabiedrība", ņemot vērā to, ka projektā tāds citviet netiek lietots, vai papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija) ar informāciju par to, kas var būt šīs publiskas personas kapitālsabiedrības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
6. Metodiskās vadības institūcija tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus veic ministrijas pakļautībā. Ministrijai ir tiesības metodiskās vadības institūcijai uzdot uzdevumus ārstniecības procesu kvalitātes pārraudzības, metodiskās vadības un citu metodiskās vadības institūcijas kompetences pasākumu izpildes nodrošināšanai.
Iebildums
Ārstniecības likuma 1. panta 34. punkts paredz, ka metodiskās vadības institūcija ir iestāde vai tās struktūrvienība, kas izstrādā vienotus profilakses, diagnostikas, ārstēšanas un tās pēctecības principus attiecīgajā veselības aprūpes jomā, kā arī nodrošina sistēmisku ārstniecības procesu kvalitātes pārraudzību valstī, veicot ārstniecības iestāžu metodisko vadību attiecīgajā veselības aprūpes jomā. Savukārt projekta 13. punkts paredz, kādus pienākumus būs jāveic metodiskās vadības institūcijai. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 6. punkta otro teikumu, kas paredz noteikt, kādus uzdevumus var deleģēt metodiskās vadības institūcijai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
7. Ministrija var apturēt metodiskās vadības institūcijas darbību, ja tā neatbilst šo noteikumu 2. vai 3.punktā noteiktajām prasībām, vai neizpilda kādu no šo noteikumu 13. punktā minētajiem pienākumiem.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 7., 8. un 9. punktu, ņemot vērā to, ka Ārstniecības likuma 9. panta sestajā daļā Ministru kabinetam nav dots pilnvarojums apturēt metodiskās vadības institūcijas darbību. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 11. pantu privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot var uz Satversmes, likuma, kā arī starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
10. Ministrija var anulēt metodiskās vadības institūcijas statusu, ja ir vismaz viens no šādiem iemesliem un metodiskās vadības institūcija:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 10. un 11. punktu, ņemot vērā to, ka Ārstniecības likuma 9. panta sestajā daļā Ministru kabinetam nav dots pilnvarojums anulēt metodiskās vadības institūcijas statusu. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 11. pantu privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot var uz Satversmes, likuma, kā arī starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
15. Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt projekta 15. punktu, ņemot vērā to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 46. panta 6. punkts paredz, ka deleģēšanas līgumā norāda savstarpējo norēķinu kārtību, finanšu un citu resursu piešķiršanas noteikumus. Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka saskaņā ar deleģēšanas līgumu samaksa veicama tikai par tiem valsts pārvaldes uzdevumiem, kuri attiecīgajai institūcijai ir deleģēti. Anotācijā ir norādīts, ka metodiskās vadības institūcija tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus veic Veselības ministrijas pakļautībā. Savukārt projekta 6. punkta otrais teikums paredz, kādus uzdevumus Veselības ministrija uzdos veikt metodiskās vadības institūcijai, visticamāk, slēdzot deleģēšanas līgumu. Vienlaikus projekta 13. punktā ir uzskaitīti metodiskās vadības institūcijas pienākumi, taču nav skaidrs, vai arī to veikšana tiks deleģēta metodiskās vadības institūcijām, vai arī tās tos veiks, ņemot vērā to, ka tām būs piešķirts metodiskās vadības institūcijas statuss.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
2.4. ārstniecības iestādei ir ne mazāk kā desmit gadu klīniskā darba pieredze vienā vai vairākās metodiskās vadības institūcijas jomās, tai skaitā visās metodiskās vadības institūcijas jomā iekļautajās specialitātēs vai ārstniecības iestādei ir spēkā esošs sadarbības līgums ar ārstniecības iestādi, kas atbilst šajā apakšpunktā noteiktajām prasībām;
Priekšlikums
Aicinām projekta 2.4. apakšpunktā un projekta 4. un 14. punktā vārdu "prasībām" aizstāt ar vārdu "kritērijiem", ņemot vērā to, ka projekta 2. un 3. punkts paredz kritērijus, nevis prasības.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
3.3. izglītības iestāde piedalās projektos, pētījumos, sadarbības tīklos ģimenes medicīnas jomā;
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 3.3. apakšpunktā ietverto vārdu savienojumu "izglītības iestāde", ņemot vērā to, ka projekta 3. punkta ievaddaļā minēts, ka metodiskās vadības institūcijas statusu var piešķirt arī publiskas personas kapitālsabiedrībai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām svītrot anotācijas 4.1.1. apakšsadaļā iekļauto informāciju, ņemot vērā to, ka projekta saistītais tiesību akta projekts nevar būt grozījumi likumā. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta noteikumos ietvertajam regulējumam jāizriet no likumā ietvertā regulējuma, tādējādi vispirms būtu izdarāmi grozījumi likumā un tikai tad sagatavojami attiecīgi Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-