Atzinums

Projekta ID
23-TA-2855
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur spēkā savu iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz nepieciešamību papildināt projekta regulējumu saistībā ar paredzētajiem grozījumiem spēkā esošajā Ministru kabineta 2005.gada 1.novembra noteikumu Nr.836 "Noteikumi par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites digitālās kontrolierīces (tahogrāfa) karšu izsniegšanu, anulēšanu un apturēšanu uz laiku" 21.punktā.
Projekta 1.7.apakšpunktā piedāvātais 21.punkta regulējums paredz, ka Autotransporta direkcija, izskatot iesniegumu vadītāja kartes saņemšanai, pārliecinās Fizisko personu reģistrā, ka transportlīdzekļa vadītājs atbilst regulas Nr.165/2014 26.panta 2.punkta prasībām. Savukārt, ja transportlīdzekļa vadītājam nav personiskas saiknes ar Latviju, direkcija Darba atļauju reģistrā pārbauda, vai transportlīdzekļa vadītājs atbilst regulas Nr.165/2014 26.panta 4.punkta prasībām.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā valsts informācijas sistēmas "Fizisko personu reģistrs" un "Darba atļauju reģistrs" pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Līdz ar to Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru Autotransporta direkcija plāno pārbaudīt gan Fizisko personu reģistrā, gan arī Darba atļauju reģistrā, un kāds tehniskais risinājums tiks izmantots šādai datu pārbaudei. Iekšlietu ministrijas ieskatā nav atbalstāms, ka vispārīga informācija par apstrādājamo fizisko personu datu apjomu tiek norādīta tikai projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
Ņemot vērā minēto, kā arī, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, atkārtoti aicinām papildināt projektu ar attiecīgu regulējumu, norādot konkrētu fizisko personu datu apjomu, kuru paredzēts saņemt no abām Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošajām valsts informācijas sistēmām, proti, gan no Fizisko personu reģistra, gan arī no Darba atļauju reģistra, kā arī norādot šo datu ieguves veidu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti arī aicinām precizēt projekta 1.7.apakšpunktā piedāvāto 21.punkta redakciju, aizstājot tajā vārdus "darba atļauju reģistrā" ar vārdiem "Darba atļauju reģistrā", jo minētā reģistra nosaukums rakstāms ar lielo sākumburtu.
Piedāvātā redakcija
-