Atzinums

Projekta ID
25-TA-348
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
26.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebildums par arī atklātā atlasē iesniegto projektu vērtēšanu tiklīdz tas tiek saņemts:
Lūdzam grozījumos par 16.punktu paredzēt, ka arī atklātās projektu iesniegumu atlasēs projektu iesniegumu vērtēšana tiek uzsākta, līdzko ir saņemts projekta iesniegums. Tas ļautu efektivizēt projektu vērtēšanai nepieciešamos laika resursus pēc atlases termiņa beigām, kā arī potenciāli ātrāk varētu tikt noslēgti līgumi un uzsākta projektu īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebildums par izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes nosacījumu dzēšanu:
Lūdzam dzēst MK noteikumu IX nodaļu “Projekta izmaksu un ieguvumu efektivitātes novērtēšana” un 4. pielikumu “Projekta izmaksu un efektivitātes novērtēšana”, ņemot vērā, ka šādas analīzes izstrādi nenosaka ES fondu regulas, kā arī jau šobrīd praksē tiek piemēroti arī citi projekta ieguvumu efektivitātes novērtēšanas risinājumi, kas ir ar mazāku administratīvo slogu projektu iesniedzējiem. Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes (Nr.36, 85. §) protokollēmums jau šobrīd pieļauj plašākas iespējas MK noteikumu IX nodaļas piemērošanā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebildums par kvalitātes kritērijiem, papildinot grozījumus ar 3.punktu:
Lūdzam papildināt grozījumus ar jaunu 16.1 punktu, ievērojot VARAM 2025. gada februārī sniegtos priekšlikumus administratīvā sloga mazināšanai, t.sk. attiecībā uz projektu iesniegumu vērtēšanas procesu, kad atklātu projektu iesniegumu atlašu ietvaros, neveidojoties konkursam starp projektu iesniegumiem, proti, gadījumos, kad atlasē veidojas finansējuma atlikums un finansējums ir pietiekams visu projektu, kas atbilst vērtēšanas kritērijiem, atbalstīšanai, tiek vērtēti visi kvalitātes kritēriji, kas pēc būtības neietekmē finansējuma piešķiršanu vai nepiešķiršanu konkrētam projektam. Tādejādi tiek radīts administratīvais slogs vērtēšanas komisijas locekļiem, paildzināts projektu iesniegumu vērtēšanas ilgums un attiecīgi kavēta ātrāka projektu īstenošanas uzsākšana.
 
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija:
“16.1 Ja projektu iesniegumu atlase ir atklāta un projektu iesniegumos pieprasītais finansējums ir pietiekams visu projektu atbalstīšanai, tad vērtēšanas komisija vērtē tikai tos kvalitātes kritērijus, kas ir izslēdzoši (noteikts minimālais sasniedzamais punktu skaits).”
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebildums par horizontālo principu kritēriju piemērošanu, papildinot grozījumus ar 2.punktu:
Lai mazinātu administratīvo slogu atlasēs, kurās pēc būtības projekti izpilda horizontālajos principos noteiktos nosacījumus un mērķus, lūdzam projektu vērtēšanas procesu administratīvi nenoslogot ar specifiskajiem atbilstības kritērijiem horizontālo principu mērķu un nosacījumu atbilstības noteikšanai, ja atbildīgās iestādes, izstrādājot specifisko atbalsta mērķu normatīvo regulējumu, ir izvērtējušas un noteikušas nosacījumus, kurus izpildot, projektiem jebkurā gadījumā ir jāatbilst horizontālajos principos un nacionālajos tiesību aktos noteiktajām prasībām. Tāpat atlasēs, kurās ir liels projektu skaits ar salīdzinoši mazu finansējuma apjomu katram, kritēriju atbilstības aprakstošās daļas vērtēšana palielina laiku projektu iesniegumu izvērtēšanai, tādējādi ir racionāli kritēriju aprakstošo daļu integrēt projektu iesniegumu vienotajos un vienotajos izvēles kritērijos, kuros jebkurā gadījumā ir jāapraksta projekta atbilstība atlases mērķim un atbalstāmajām darbībām. Tāpat administratīvais slogs var tikt samazināts projektu iesniedzējiem, kuriem, lai pierādītu projekta atbilstību horizontālo principu nosacījumiem, ir jāaizpilda atsevišķas projekta iesnieguma sadaļas tikai, lai papildus aprakstītu atbilstību atsevišķiem horizontālajiem principiem, kur gadījumā, ja atbildīgā iestāde jau regulējumā ir noteikusi horizontālajiem principiem atbilstošas atbalstāmās darbības un risinājumus, faktiski aprakstošā daļa var būt tikai formāla nosacījumu izpilde. Aicinām izvērtēt iespējas gadījumos, kur atbilstība horizontālajiem principiem ir viegli identificējama, samazināt gan projektu iesniedzējiem iesniedzamo informācijas apjomu, gan specifisko atbilstības kritēriju apjomu.
Tādēļ lūdzam grozījumus papildināt, ietverot jaunu 13.1 punktu VARAM piedāvātā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija:
“13.1 Projektu iesniegumu atlases ietvaros netiek izvirzīti šo noteikumu 7. punktā noteikto horizontālo principu specifiskie atbilstības kritēriji, ja, šo principu atbilstības izvērtēšanas nosacījumus var iekļaut vienoto kritēriju vai vienoto izvēles kritēriju vērtēšanas nosacījumos, kā arī, ja atbildīgā iestāde pirms atlases izsludināšanas ir izvērtējusi un normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu ir pamatojusi, ka horizontālo principu nosacījumu izpilde ir nodrošināta, ja tiek paredzēts horizontālajiem principiem pilnīgi atbilstošs atlases mērķis un ja projektu ietvaros paredzētas horizontālajiem principiem pilnīgi atbilstošas atbalstāmās darbības.”