Atzinums

Projekta ID
25-TA-489
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Ņemot vērā, ka ir notikušas izmaiņas vairāku programmu finansējuma apmēros, lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto. Ja minētā informācija uz doto brīdi nav pieejama, lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar uzdevumu Ekonomikas ministrijai viena mēneša laikā pēc Ministru kabineta noteikumu stāšanās spēkā iesniegt Ministru kabinetā programmas rādītāju novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādītā informācija par 1.2.1.2.pasākumu nesaskan ar ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam (turpmāk - Programma) grozījumiem Nr.3 un MK noteikumu projektu, t.i., nav norādīta pārdale uz 1.5.1.SAM, kā arī 6.2. apakšpunktā minētā politikas programmas 1.5. prioritāte “Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai”.
Lūgums precizēt anotāciju, nodrošinot atbilstību starp Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekta saturu un anotācijā sniegto informāciju.

Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tā kā tiek mainīts pasākumiem plānotais finansējums, kā arī katra pasākuma īstenošanas MK noteikumu nosacījumi paredz, ka pasākumiem plānotais un pieejamais finansējums ir norādīts šajos noteikumos, lūgums anotācijā norādīt aktuālos intervences kodus un finansējuma sadalījumu starp tiem katram pasākumam, ņemot vērā Programmas grozījumos Nr. 3 ietvertās un šajos MK noteikumos atspoguļotās finansējuma pārdales.


Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ievērojot, ka noteikumu projekta 6.punkts paredz samazināt līdzdalības fondu ietvaros plānoto finansējumu par 35 369 605 euro, attiecīgi lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, atspoguļojot finansējuma samazinājumu un sniedzot tam pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
Iebildums
Ņemot vērā MK noteikumu projektā ierosinātos grozījumus elastības finansējuma izmantošanai, lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmumu ar punktu, kas paredz tiesības sabiedrībai “Altum” ātrāk uzsākt elastības finansējuma izmantošanu finanšu instrumentu pasākumiem un vienlaikus paredzēt Ekonomikas ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas rīcību gadījumā, ja Eiropas Komisija neatbalstīs elastības finansējuma izmantošanu.

Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
Iebildums
Ja Ekonomikas ministrija vēlas veikt MK noteikumu projektā norādītās pārdales pirms EK lēmuma par ES kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027.gadam grozījumiem Nr.3, tad lūgums protokollēmumā pievienot punktu, kas nosaka, ka EM uzņemas risku:
Ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Programmā, kas skar Ekonomikas ministrijas ierosinātās pārdales, Ekonomikas ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par priekšlikumiem turpmākai rīcībai neattiecināmības risku mazināšanai.

Vienlaicīgi, ņemot vērā no EK š.g. 1.maijā saņemtos konceptuālos iebildumus par EM piedāvāto STEP SAM (1.5.1), lūdzam EM  papildināt protokollēmumu ar jaunu punktu, kas nosaka, ka ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu (1.5.1.SAM) var tikt uzsākti tikai pēc EK konceptuāla saskaņojuma saņemšanas.

Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu 2.8.apakšpunktu, ņemot vērā, ka atbilstoši aktuālākajām Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam pārdalēm 2.2.2.4.pasākums "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" netiks īstenots. Vienlaikus aicinām svītrot noteikumu 6.4.apakšpunktu, 17.3 punktu un veikt attiecīgus grozījumus noteikumu pielikumā, kā arī atbilstoši papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu salāgot 6.punktu ar noteikumu pielikumu, piemēram, 6.5. apakšpunktā tiek norādīts elastības finansējums, kas nav iekļauts noteikumu pielikumā par plānoto finansējuma sadalījumu. Aicinām arī anotācijā skaidri norādīt, vai pilnībā notiek atteikšanās no elastības finansējuma vai arī kādā no SAM pasākumiem tas tiek saglabāts. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka TAP ievietotajā MK noteikumu grozījumu projektā norādītie rādītāji nesakrīt ar TAP ievietotajā MK noteikumu konsolidētajā versijā norādītajiem, lūdzam precizēt.
Vienlaicīgi lūdzam saskaņot visas rādītāju vērtības ar Programmas grozījumos Nr.3 un SAM rādītāju pasēs iekļautajām vai iesniegt Finanšu ministrijā precizētas rādītāju pases.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt 2.1.1.2. pasākuma "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos'' (turpmāk - 2.1.1.2.pasākums) rezultāta rādītāja "Primārais enerģijas ikgadējais patēriņš (tai skaitā mājokļi, sabiedriskās ēkas, uzņēmumi, citi)'' vērtību. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ekonomikas ministrijas sniegtajam sadalījumam 2.1.1.2.pasākuma sasniedzamā vērtība ir 24 944 MWh/gadā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 13.3.apakšpunktā norādīto 2.1.1.3.pasākuma "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" rādītāja vērtību atbilstoši Programmai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām norādīt atbildīgo iestādi arī par 1.5.1. specifiskā atbalsta mērķi "Ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu", kas tika iekļauts noteikumos ar jauna 2.9 apakšpunkta izveidi.    
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt piedāvāto MK noteikumu grozījumu ietekmes izvērtējumu uz Altum līgumu (Finansēšanas nolīgums par līdzdalības fonda īstenošanu), kā arī uzsākto finanšu instrumentu programmu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā apakšsadaļā "Papildus informācija" norādīt arī to, ka aizdevumu pārlikšanas uz aizņemto finansējumu gadījumā Altum nodrošinās dubultā finansējuma riska novēršanas pasākumus, piemēram, lai netiktu dubultā atbalstīta kapitāla atlaides summa.
Papildus tam lūdzam anotācijā skaidrot, kas paredzēts ar MK noteikumu 8.punktā veikto papildinājumu par privāto finansējumu un kāds ir tā pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā precizēt norādi, ka noteikumos tiek precizēta sabiedrības “Altum”  (turpmāk - ALTUM) pieņemto lēmumu juridiskā forma, jo tas, ka ALTUM lēmumi tiek izskatīti civiltiesiskā kārtībā ir  jau ieviests prakse, vienīgais minētais netika nostiprināts noteikumos, kas būtu jānorāda skaidri anotācijā.

Vienlaikus lūdzam minētajā sadaļā teikumā "Papildus skaidrojums par 21.1.6. apakšpunktā ietverto papildinājumu: korektīvo pasākumu veikšana ir atbilstoši iestādei, kas konstatē pārkāpumus - sabiedrība "Altum" vērtē komunikācijas prasības pret gala labuma guvēju, savukārt Vadošā iestāde - pret sabiedrību "Altum"" aizstāt vārdus "Vadošā iestāde" ar vārdiem Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā ES fondu sadarbības iestāde, ņemot vērā  Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktās sadarbības iestādes funkcijas.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūgums dzēst anotācijas pielikumu par plānoto finansējuma sadalījumu finanšu instrumentos, jo šāds pielikums jau pievienots MK noteikumu projektam. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka informācija šajā pielikumā nesakrīt ar MK noteikumu projekta pielikuma informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikumos atspoguļot rādītājiem 2024. gada sasniedzamās vērtības, ņemot vērā, ka 2024. gads jau ir pagājis.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka finanšu instrumenti plānoti tikai 2.1.1.1. pasākuma 2. kārtas ietvaros, aicinām precizēt 2.4.1.apakšpuntu, kā arī izvērtēt, vai no noteikumu projekta, t.sk. pielikuma, nav svītrojama 2.1.1.1. pasākuma 1. kārta un tai plānotais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaņā ar plānotajiem grozījumiem lūgums visos MK noteikumu punktos svītrot atsauces uz 1.2.2.2. un 1.2.3.7.pasākumiem (arī MK noteikumu 2.3.5.apakšpunktā).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām vērtēt rezultāta rādītāja palielināšanas pamatotību, ņemot vērā, ka 2.1.1.2 pasākumam paredzētais finansējums tiek ļoti būtiski samazināts.  
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām rast iespēju saglabāt tādu punkta redakciju, kas nosaka par kādu finansējumu tiek slēgti nolīgumi vai arī atrunāt to anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par personai noteiktajiem pienākumiem un ņemot vērā Eiropas Savienības fondus regulējošajos normatīvajos aktos un praksē lietoto terminoloģiju, lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.1.6. apakšpunktu aizstājot vārdus "informācijas un publicitātes " ar vārdiem "komunikācijas un vizuālās identitātes". Lūdzam izteikt minēto apakšpunktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija

26.1.6. nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus, saskaņā ar regulas  Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. panta 1. un 2. punkta  kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. Uzraudzīt šo prasību nodrošināšanu pie gala saņēmēja. Veikt korektīvos pasākumus, ja konstatē komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu prasību neievērošanu.
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tā kā noteikumi ir papildināti ar 34.punktu un tajā lietots termins "Brīvie līdzekļi", taču nedz noteikumos, nedz anotācijā tas nav skaidrots, tad  lūdzam anotācijas ietvaros skaidrot lietotā termina izpratni un ietvert regulējumu (ja tāds ir)  no kā minētais termins radies.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu pielikumu un precizēt to, svītrojot kolonnu "Valsts budžeta elastības finansējums", ņemot vērā ka netiek norādīta Eiropas Savienības kohēzijas politikas fondu elastības finansējuma daļa. 
Piedāvātā redakcija
-