Projekta ID
24-TA-2584Atzinuma sniedzējs
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija
Atzinums iesniegts
29.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Biedrība "Latvijas Ģimenes ārstu asociācija" (turpmāk - LĢĀA) sniedz sekojošu atzinumu par noteikumu projektu "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākuma “Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru” otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (24-TA-2584).
LĢĀA stingri iebilst pret nosacījumu, ka pasākuma ietvaros var atbalstīt ģimenes ārstu prakšu attīstību tikai ģimenes ārsta darbības pamatteritorijā. Ņemot vērā ģimenes ārstu prakšu vajadzībām piemērotu telpu būtisku trūkumu, ģimenes ārsta prakses vietas adreses maiņa uz citu vietu nebūtu pamatoti ierobežot ar kādu teritoriju iepretī iespējai nodrošināt lielāku prakses pakalpojumu klāsta pieejamību un kvalitāti. LĢĀA aicina svītrot 49.3. punktā vārdus "ģimenes ārsta darbības pamatteritorijā", kā arī Anotācijā svītrot visās vietās pamatteritoriju, tai skaitā arī neattiecināt uz jaunas ģimenes ārsta prakses izveides vietu (pamatteritorijā - svītrot).
LĢĀA aicina skaidrot, kāpēc 41.1. punktā Līgumā jānorāda "41.1. konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus", jo līgumā ar Nacionālo veselības dienestu un normatīvos aktos ir paredzēts, kādi primārās veselības aprūpes pakalpojumi sniedzami.
LĢĀA iebilst, pret 41.3. punktā norādīto līguma laiku - "līguma darbības laiku, kas nepārsniedz 10 gadus", jo 10 gadi ir pārāk ilgs laiks. Lielākā daļa ģimenes ārstu prakšu atrodas nomātās telpās, kuru iznomātājs ir cita persona, turklāt ir pieredze par iznomātāju iznomātāju negodprātīgu rīcību (Veselības ministrija ir informēta par daļu un šādiem gadījumiem). Līdz ar to pārāk ilgi termiņi nav praksē saprātīgi realizējami un ir nepieciešams paredzēt risinājumus, ko darīt, ja iznomātāju negodprātīgas rīcības dēļ ģimenes ārsta prakses atrašanās konkrētā vietā/adresē nav iespējama.
LĢĀA aicina skaidrot un precizēt 13.1. punktu.
13. Projekta iesniedzējs, kas pēc sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu kļūst par finansējuma saņēmēju, pasākuma ietvaros ir: 13.1. rezidents (..) un / vai sertificēts ģimenes ārsts, kurš uz projekta iesniegšanas brīdi nesniedz valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus vai kuram nav reģistrēto pacientu, bet kurš pēc projekta pabeigšanas plāno sniegt valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus;
LĢĀA aicina paredzēt, ka Nacionālais veselības dienests tiešām ar šo ārstu un praksi slēgs līgumu, nevis vēlāk atbildēs, ka konkrētajā vietā jaunu praksi nevajag un kas notiks, ja rezidents pārdomās.
LĢĀA aicina skaidrot un precizēt 17. punktu. 17. Projekta iesniedzējs un sadarbības partneri (ja attiecināms), iesaistoties projekta īstenošanā, nodrošina, lai funkcijas, kuras tie pilda projekta īstenošanā, tiktu nodalītas no pamatfunkciju izpildes un saimnieciskās darbības. Kā izprast šo punktu - kā dalīto grāmatvedību?
LĢĀA aicina skaidrot 37.2.punktu, ko tas nozīmē un kā tiek piemērots 300 000 euro slieksnis?
Ņemot vērtā to, ka jaunajām ģimenes ārstu praksēm, kuras ir izveidotas pēdējo gadu laikā un kurās ģimenes ārsti ir ieguldījuši savus vai visbiežāk aizņemtos finanšu līdzekļus, jo nebija iespēja pieteikties ES fondu atbalstam, LĢĀA aicina noteikt, ka arī šie ieguldījumi arī būtu kompensējami no ES fondu līdzekļiem un tiek atbalstīti šī Pasākuma ietvaros.
LĢĀA stingri iebilst pret nosacījumu, ka pasākuma ietvaros var atbalstīt ģimenes ārstu prakšu attīstību tikai ģimenes ārsta darbības pamatteritorijā. Ņemot vērā ģimenes ārstu prakšu vajadzībām piemērotu telpu būtisku trūkumu, ģimenes ārsta prakses vietas adreses maiņa uz citu vietu nebūtu pamatoti ierobežot ar kādu teritoriju iepretī iespējai nodrošināt lielāku prakses pakalpojumu klāsta pieejamību un kvalitāti. LĢĀA aicina svītrot 49.3. punktā vārdus "ģimenes ārsta darbības pamatteritorijā", kā arī Anotācijā svītrot visās vietās pamatteritoriju, tai skaitā arī neattiecināt uz jaunas ģimenes ārsta prakses izveides vietu (pamatteritorijā - svītrot).
LĢĀA aicina skaidrot, kāpēc 41.1. punktā Līgumā jānorāda "41.1. konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus", jo līgumā ar Nacionālo veselības dienestu un normatīvos aktos ir paredzēts, kādi primārās veselības aprūpes pakalpojumi sniedzami.
LĢĀA iebilst, pret 41.3. punktā norādīto līguma laiku - "līguma darbības laiku, kas nepārsniedz 10 gadus", jo 10 gadi ir pārāk ilgs laiks. Lielākā daļa ģimenes ārstu prakšu atrodas nomātās telpās, kuru iznomātājs ir cita persona, turklāt ir pieredze par iznomātāju iznomātāju negodprātīgu rīcību (Veselības ministrija ir informēta par daļu un šādiem gadījumiem). Līdz ar to pārāk ilgi termiņi nav praksē saprātīgi realizējami un ir nepieciešams paredzēt risinājumus, ko darīt, ja iznomātāju negodprātīgas rīcības dēļ ģimenes ārsta prakses atrašanās konkrētā vietā/adresē nav iespējama.
LĢĀA aicina skaidrot un precizēt 13.1. punktu.
13. Projekta iesniedzējs, kas pēc sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu kļūst par finansējuma saņēmēju, pasākuma ietvaros ir: 13.1. rezidents (..) un / vai sertificēts ģimenes ārsts, kurš uz projekta iesniegšanas brīdi nesniedz valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus vai kuram nav reģistrēto pacientu, bet kurš pēc projekta pabeigšanas plāno sniegt valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus;
LĢĀA aicina paredzēt, ka Nacionālais veselības dienests tiešām ar šo ārstu un praksi slēgs līgumu, nevis vēlāk atbildēs, ka konkrētajā vietā jaunu praksi nevajag un kas notiks, ja rezidents pārdomās.
LĢĀA aicina skaidrot un precizēt 17. punktu. 17. Projekta iesniedzējs un sadarbības partneri (ja attiecināms), iesaistoties projekta īstenošanā, nodrošina, lai funkcijas, kuras tie pilda projekta īstenošanā, tiktu nodalītas no pamatfunkciju izpildes un saimnieciskās darbības. Kā izprast šo punktu - kā dalīto grāmatvedību?
LĢĀA aicina skaidrot 37.2.punktu, ko tas nozīmē un kā tiek piemērots 300 000 euro slieksnis?
Ņemot vērtā to, ka jaunajām ģimenes ārstu praksēm, kuras ir izveidotas pēdējo gadu laikā un kurās ģimenes ārsti ir ieguldījuši savus vai visbiežāk aizņemtos finanšu līdzekļus, jo nebija iespēja pieteikties ES fondu atbalstam, LĢĀA aicina noteikt, ka arī šie ieguldījumi arī būtu kompensējami no ES fondu līdzekļiem un tiek atbalstīti šī Pasākuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
