Projekta ID
22-TA-2217Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
26.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam 9.panta (2) daļas 1) apakšpunktu izteikt redakcijā: "1) aizsardzības industrijas attīstības prioritāšu un saistīto tehnoloģiju attīstības, divejādas lietojamības infrastruktūras un piegādes drošības prioritāšu identificēšanu politikas plānošanas dokumentos;"
Skaidrojam, ka valsts drošības interesēs ir noteikt prioritātes valdības sakaru nodrošinājuma infrastruktūras, tostarp satelītu sakaru infrastruktūras un kosmosa infrastruktūras (zemes stacijas-infrastruktūra signālu uztveršanai/raidīsanai un kosmosa objektu izsekošanai) nodrošināšanai un attīstībai.
Skaidrojam, ka valsts drošības interesēs ir noteikt prioritātes valdības sakaru nodrošinājuma infrastruktūras, tostarp satelītu sakaru infrastruktūras un kosmosa infrastruktūras (zemes stacijas-infrastruktūra signālu uztveršanai/raidīsanai un kosmosa objektu izsekošanai) nodrošināšanai un attīstībai.
Piedāvātā redakcija
1) aizsardzības industrijas attīstības prioritāšu un saistīto tehnoloģiju attīstības, divejādas lietojamības infrastruktūras un piegādes drošības prioritāšu identificēšanu politikas plānošanas dokumentos;
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzu papildināt 10.panta (2) daļu ar jaunu apakšpunktu, aiz 2) apakšpunkta (2 prim): "2') līdzdalība divējādas lietojamības infrastruktūras uzturēšanā un attīstībā;"
Skaidrojam, ka lielākajā daļa ES dalībvalstu kosmosa infrastruktūra ir divējādas lietojamības infrastruktūra, kuras finansēšanā piedalās aizsardzības sektors.
Skaidrojam, ka lielākajā daļa ES dalībvalstu kosmosa infrastruktūra ir divējādas lietojamības infrastruktūra, kuras finansēšanā piedalās aizsardzības sektors.
Piedāvātā redakcija
2') līdzdalība divējādas lietojamības infrastruktūras uzturēšanā un attīstībā;
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izteikt 10.panta (1) daļas 4) apakšpunktu šādā redakcijā: "4) piesaistot Eiropas Savienības politiku, programmu vai projektu, vai ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu;"
Skaidrojam, ka Eiropas Savienības (turpmāk - ES) politiku, programmu vai projektu finansējums ir ES dalībvalstu beneficiāriem konkursa kārtībā pieejams finansējums un tādējādi nav uzskatāms par ārvalstu finanšu palīdzību, tādēl to loģiski būtu jānodala no ārvalstu finanšu palīdzības, kas aizsardzības industrijai būtu pieejams citu shēmu ietvaros.
Skaidrojam, ka Eiropas Savienības (turpmāk - ES) politiku, programmu vai projektu finansējums ir ES dalībvalstu beneficiāriem konkursa kārtībā pieejams finansējums un tādējādi nav uzskatāms par ārvalstu finanšu palīdzību, tādēl to loģiski būtu jānodala no ārvalstu finanšu palīdzības, kas aizsardzības industrijai būtu pieejams citu shēmu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
4) piesaistot Eiropas Savienības politiku un programmu, vai ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu;
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzu izteikt redakcijā: "2) militāras vai divējādas lietojamības tehnoloģiju, zinātības un produktu pētniecības un izstrādes atbalsta programmas un fondus;"
Skaidrojam, ka arī tehnoloģijām un zinātībai (know-how) var būt divējāda lietojamība.
Skaidrojam, ka arī tehnoloģijām un zinātībai (know-how) var būt divējāda lietojamība.
Piedāvātā redakcija
2) militāras vai divējādas lietojamības tehnoloģiju, zinātības un produktu pētniecības un izstrādes atbalsta programmas un fondus;
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izteikt redakcijā: "(9) Aizsardzības industrijas attīstības atbalsta programmu, pētniecības un izstrādes programmu un projektu, aizsardzības inovāciju pasākumu un citu ar aizsardzības industrijas attīstības atbalstu saistītu mehānismu finansēšanai var izveidot Aizsardzības industrijas attīstības atbalsta fondu. Šāda Aizsardzības industrijas attīstības atbalsta fonda pārvaldīšanas kārtību, kā arī nosacījumus, apmērus un kārtību Aizsardzības ministrijas līdzdalības iegūšanai fondā nosaka Ministru kabinets."
Skaidrojam, ka koordinēta atbalsta sniegšanai Latvijas dalībai Eiropas Aizsardzības fonda pasākumos un Eiropas SST konsorcijā, piemērots risinājums būtu attiecīgas programmas izveide.
Skaidrojam, ka koordinēta atbalsta sniegšanai Latvijas dalībai Eiropas Aizsardzības fonda pasākumos un Eiropas SST konsorcijā, piemērots risinājums būtu attiecīgas programmas izveide.
Piedāvātā redakcija
(9) Aizsardzības industrijas attīstības atbalsta programmu, pētniecības un izstrādes programmu un projektu, aizsardzības inovāciju pasākumu un citu ar aizsardzības industrijas attīstības atbalstu saistītu mehānismu finansēšanai var izveidot Aizsardzības industrijas attīstības atbalsta fondu. Šāda Aizsardzības industrijas attīstības atbalsta fonda pārvaldīšanas kārtību, kā arī nosacījumus, apmērus un kārtību Aizsardzības ministrijas līdzdalības iegūšanai fondā nosaka Ministru kabinets.
6.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzu papildināt (4) daļu ar jaunu apakšpunktu 1 prim: "1') ar valsts un aizsardzības nozares drošības interesēm saistītus ierobežojumus atbalsta saņēmējiem, sadarbības partneriem un zināšanu pārnesei;"
Šāda norma ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts aizsardzības intereses un pamatotos gadījumos ierobežotu finansējuma saņēmēju loku, noteiktu nosacījumus projekta izpildei un rīcībai ar rezultātiem.
Šāda norma ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts aizsardzības intereses un pamatotos gadījumos ierobežotu finansējuma saņēmēju loku, noteiktu nosacījumus projekta izpildei un rīcībai ar rezultātiem.
Piedāvātā redakcija
"1') ar valsts un aizsardzības nozares drošības interesēm saistītus ierobežojumus atbalsta saņēmējiem, sadarbības partneriem un zināšanu pārnesei;"
7.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izteikt redakcijā: "(5) Aizsardzības nozares struktūrvienību vai Aizsardzības ministrijas līdzdalības kapitālsabiedrību patstāvīgi realizētus fundamentālos un lietišķos pētījumu projektus, kuru ietvaros tiek izmantotas (radītas) stratēģiskas nozīmes preces, vai izmantota (radīta) tāda informācija, kuras izpaušana var radīt kaitējumu valsts drošībai, Aizsardzības ministrija finansē no tai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, nodrošinot neatkarīgu zinātniskās kvalitātes ekspertīzi, vajadzības gadījumā piesaistot ekspertus ar ierobežotas pieejamības informācijas vai valsts noslēpumu saturošas informācijas apstrādes un aizsardzības tiesībām, un nepiemērojot Zinātniskās darbības likumā noteiktās prasības zinātniskās darbības finansēšanai."
Skaidrojam, ka zinātniskās kvalitātes un novitātes novērtēšana ir svarīga lietderīgas finanšu izmantošanas sastāvdaļa. Ņemot vērā iespējamus ierobežojumus brīvpieejas zinātniskajām publikācijām aizsardzības sektorā, iekšējās zinātniskās kvalitātes novērtēšanas sistēmai jābūt uzticamai.
Skaidrojam, ka zinātniskās kvalitātes un novitātes novērtēšana ir svarīga lietderīgas finanšu izmantošanas sastāvdaļa. Ņemot vērā iespējamus ierobežojumus brīvpieejas zinātniskajām publikācijām aizsardzības sektorā, iekšējās zinātniskās kvalitātes novērtēšanas sistēmai jābūt uzticamai.
Piedāvātā redakcija
(5) Aizsardzības nozares struktūrvienību vai Aizsardzības ministrijas līdzdalības kapitālsabiedrību patstāvīgi realizētus fundamentālos un lietišķos pētījumu projektus, kuru ietvaros tiek izmantotas (radītas) stratēģiskas nozīmes preces, vai izmantota (radīta) tāda informācija, kuras izpaušana var radīt kaitējumu valsts drošībai, Aizsardzības ministrija finansē no tai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, nodrošinot neatkarīgu zinātniskās kvalitātes ekspertīzi, vajadzības gadījumā piesaistot ekspertus ar ierobežotas pieejamības informācijas vai valsts noslēpumu saturošas informācijas apstrādes un aizsardzības tiesībām, un nepiemērojot Zinātniskās darbības likumā noteiktās prasības zinātniskās darbības finansēšanai.