Atzinums

Projekta ID
23-TA-2014
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.1. finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, kas ir sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 2. punktu, un mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. panta 7. punktu, ar kuru sadarbības iestāde noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu), kurš pēc līguma noslēgšanas kļūst par gala labuma guvēju un kam piešķirts ERAF finansējums projekta īstenošanai, lai veicinātu viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģijas mērķu sasniegšanu;
Iebildums
MK noteikumos nav nekādu nosacījumu attiecībā uz mazas viedējas kapitalizācijas sabiedrībām un vidējas kapitalizācijas sabiedrībām, šim statusam nav noteikumos piešķirta nekāda nozīme. Ņemot vērā, ka 30.05.2024. sanāksmē tika skaidrots, ka mērķis ir atbalstīt arī lielos komersantus, aicinām vienkāršības un skaidrības nolūkos aizstāt šos divus terminus ar Regulas Nr.651/2014 2.panta 24.punkta definīciju, tādējādi sniedzot iespēju atbalstīt arī lielos komersantus.
Lūdzam atteikties no terminiem “mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. panta 7. punktu”.
Ņemot vērā noteikumu projektā paredzētos finansējuma saņēmējus, lūdzam noteikumu projektā un/vai anotācijā paredzēt, ka attiecībā uz šo noteikumu projekta 2.1. apakšpunktā norādīto uzņēmuma statusu tiek ieviests deklarācijas princips, kā to paredz Valdības rīcības plāna 035 uzdevums, pieejams elektroniski šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/e256f693-1185-47b3-b7c1-65b69a9a4511/download.
(CFLA komentārs, Maija Upeniece).

Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.3. projekts – projekta iesniedzēja iesniegts dokumentu kopums, kurā iekļauts aizpildīts projekta iesniegums (turpmāk - projekta iesniegums), norādot plānotā un pētniecības projekta nosaukumu, pētniecības projekta īsu aprakstu un īstenošanas laiku, un par kuru saņemts labvēlīgs sadarbības iestādes lēmums par projekta iesniedzēja atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 2.3.apakšpunktu, jo projekta definīcija ir noteikta Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1.panta 8.punktā, un nav nepieciešams to dublēt šajā noteikumu projektā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
Iebildums
Ņemot vērā MKN projekta 15.2-15.3.apakšpunktā noteiktos priekšnosacījumus atbalsta saņemšanai pasākuma ietvaros, MKN projekta 22.punktā ietvertos aspektus par priekšrokas došanu atbalstam noteiktiem projektiem, kā arī MKN projekta 67.punkta prasības par noteiktu eksporta un produktivitātes rezultātu sasniegšanu, un pienesumu RIS3 jomās, lūdzam EM izvērtēt iespējas šos aspektus ietvert arī pasākuma mērķa formulējumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 32 501 748 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 5 126 348 euro), tai skaitā ERAF finansējums 27 626 486 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 4 357 396 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 4 875 262 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 768 952 euro).
Iebildums
Pie norādītā nacionālā finansējuma apjoma ES fondu daļai atbalsta likme sanāk 85,0000006153515%, t.i. virs 85%. Lai likme netiktu pārsniegta, valsts budžeta finansējumam un attiecīgi arī kopējam finansējumam jābūt pa 1 EUR lielākam.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
10.1. iznākuma rādītājs - ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaits, tai skaitā mikrouzņēmumi, mazie, vidējie un lielie uzņēmumi – 40;
Iebildums
Lūdzam pamatot rādītāja CRO 02 apjomu, ņemot vērā, ka izdalot kopējo 3.kārtas finansējumu ar maksimālo atbalsta summu vienam projektam, ar grantiem atbalstītu uzņēmumu skaits var būt virs 60. Lūgums pārskatīt un precizēt 1.2.1. SAM "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" pasi. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
13. Pasākuma ietvaros līgums par projekta īstenošanu tiek slēgts starp sadarbības iestādi un finansējuma saņēmēju.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 13.punktu, jo minētā norma izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12.panta trešās daļas 13.punkta, kur noteikts, ka sadarbības iestāde, ņemot vērā projekta iesniedzēja juridisko formu un tiesisko statusu, slēdz ar finansējuma saņēmēju līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
II. Prasības projektu iesniegumu atlasei, projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 45. punkts paredz atbalsta intensitātes palielināšanu efektīvas sadarbības gadījumā, lūdzam noteikumu projekta II. nodaļā paredzēt prasības sadarbības partnerim vai dzēst noteikumu projekta 45.1. un 45.2. apakšpunktus, ja sadarbības projektu īstenošana nav atbalstāma.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
14. Pasākuma īstenošanas veids ir atklāta projektu iesniegumu atlase. Projektu iesniegumu atlases rīko vairākās kārtās, jaunu atklātu projektu iesniegumu atlasi sludinot pēc tam, kad iepriekšējā projektu iesniegumu atlases kārtā finansējums sadalīts atlases kārtā noteiktajā apmērā, paredzot pirmajām trīs atlases kārtām kopējo finansējumu 16 000 000 euro un ceturtajai un piektajai atlases kārtām kopējo finansējumu 11 375 400 euro, savukārt noslēguma projektu iesniegumu atlases kārtu organizē par visu pasākuma ietvaros neizmantoto attiecināmo finansējumu, tai skaitā, elastības finansējumu, ja attiecināms. Projektu iesniegumu atlases kārtas grafiku sadarbības iestāde saskaņo ar atbildīgo iestādi.
Iebildums
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkos lūdzam nesadrumstalot pasākumu vairākas projektu iesniegumu atlases kārtas, paredzot, ka jauna projektu iesniegumu atlases kārta tiek organizēta, ja izsludinātās atlases kārtas ietvaros nav sadalīts viss pieejamais finansējums.
Gadījumā, ja tomēr tiek saglabāts dalījums projektu iesniegumu atlases kārtās, lūdzam precīzi noteikt katrai kārtai pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
15.5. tas neatbilst Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 15.5. un 71.1.apakšpunktu, jo minētās normas ir iekļautas Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā, un atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumiem Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2.apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
18. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj arī pārstāvi no atbildīgās iestādes, kā arī projektā zinātniskā aspekta vērtēšanai bez balsstiesībām iesaista nacionālo ekspertu katrā viedās specializācijas (turpmāk - RIS3) jomā vai citu ekspertu, kas apstiprina projektā komersanta inovāciju, atbilstoši projekta specifikai.
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi un augsto interešu konflikta risku, kas izriet no ierobežotā tirgus izmēra, kā arī nolūkā nodrošināt objektīvu vērtējumu, lūdzam paredzēt, ka projektu vērtēšanai tiek iesaistīti ne mazāk kā divi ārvalstu eksperti. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams noteikt, ka eksperta zinātniskajai kvalifikācijai un iepriekšējai pieredzei ir jāatbilst vērtējamā projekta zinātnes nozarei un tematikai.
Papildus informējām, ka ļoti līdzīga atbalsta pasākuma ietvaros - "Praktiskas ievirzes pētījumi", kur cita starpā arī komersantiem ir pieejams atbalsts pētījumu veikšanai plānots, ka katra projekta iesnieguma izvērtēšanā, vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanā LZP iesaista ne mazāk kā divus ārvalstu ekspertus. Ekspertus nav plānots pieaicināt dalībai projektu vērtēšanas sēdēs, bet to saņemtos atzinumus plānots ņemt vērā, veicot projektu iesniegumu izvērtēšanu ( CFLA un LZP starpresoru vienošanās par sadarbību zinātniskās ekspertīzes nodrošināšanai  projekts, kas paredz, ka visas zinātniskās ekspertīzes nodrošinās LZP ).              Aicinām EM izvērtēt iespējas līdzīgu programmu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanai neveidot divas dažādas pieejas, tādējādi veidojot divas līdzīgas savstarpēji konkurējošas programmas ar dažādiem nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
21.1. pētniecības projekta aprakstu, t.sk., ietverot informāciju par projekta atbilstību RIS3 jomai, kā arī aprakstu par iesaistāmo personālsastāvu vai ekspertiem plānotajām pētnieciskajām darbībām;
Iebildums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 21.1. apakšpunktu, neparedzot tādu dokumentu iesniegšanu, kas dublē projekta iesniegumā norādāmo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
22. Pasākuma ietvaros sadarbības iestāde augstāko punktu skaitu piešķir, ja:
Iebildums
Lūdzam EM kontekstā ar MKN projekta 22.punkta apakšpunktos ietverto informāciju, MKN projekta anotāciju papildināt ar īsu skaidrojumu, kāda veida projekti šeit ir, piemēram, domāti un kā tie var būt saistīti ar pasākuma mērķi; kāpēc tiem piemēram, ir jāatbilst Apvārsnis Eiropa atlases kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
22. Pasākuma ietvaros sadarbības iestāde augstāko punktu skaitu piešķir, ja:
Iebildums
Lūdzam punktu skaita piešķiršanu saglabāt kritēriju un atlases nolikuma tvērumā, nevis Ministru kabineta noteikumos. Vienlaikus, ja paredzēts 22. punkta apakšpunktā uzskaitītos projektus finansēt izņēmuma kārtā, lūdzam noteikumu projektā paredzēt skaidrus nosacījumus to finansēšanai, tostarp norādot, kas apliecina projekta iesnieguma atbilstību programmas "Digitālā Eiropa" vai  "Apvārsnis Eiropa" nosacījumiem un vai tiek pārņemts citu programmu ietvaros veiktais zinātniskās kvalitātes vērtējums.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
23.2. projektiem no reģiona ar zemāku iekšzemes kopprodukta rādītāju.
Iebildums
Līdzam skaidrot, vai šī punkta kontekstā ar reģioniem ir saprotami plānošanas vai kādi citi reģioni? Lūdzam attiecīgi precizēt normas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
25. Šo noteikumu 22.5. apakšpunktā minētajiem projektiem atbalstu var sniegt, ja nav pieejams finansējums Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumu ietvaros.
Iebildums
Lūdzam EM skaidrot, kas šīs normas kontekstā ir saprotams ar to, ka "ja nav pieejams finansējums ANM 5112.i investīcijas ietvaros? Kādus gadījumus tas aptver?
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
32. Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, kas ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas un atbilst pareizas finanšu vadības principiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 33. panta nosacījumiem:
Iebildums
Pamatojoties uz Regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta e) apakšpunkta nosacījumiem, lūdzam visas MK noteikumu 32. punkta apakšpunktos norādītās izmaksu pozīcijas, kas iekļautas kā tiešās attiecināmās izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 3. punkta e) apakšpunktam, paredzēt kā vienoto netiešo izmaksu likmi līdz 20 % apmērā, tādējādi ievērojami atvieglojot birokrātisko slogu gan finansējuma saņēmējiem, gan sadarbības iestādei projektu uzraudzības posmā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
32.1. darba samaksa Darba likuma 59. panta izpratnē, atlīdzība par darba veikšanu tiek noteikta, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējas piemērot projekta personāla atlīdzības izmaksām Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% vienoto likmi, vai arī ,ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam izvērtēt iespējas piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, piemēram vienas vienības izmaksu metodiku.

Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
32.3. komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
Iebildums
Lūdzam precizēt, ka noteikumu projekta 32.3.apakšpunktā minētie komandējumi ir iekšzemes komandējumi, jo ārvalstu komandējumi ir atbalstāmi tikai projekta vadības un īstenošanas personālam. Ja šie komandējumi ir iekšzemes, tad ir piemērojama vadošās iestādes izstrādātā horizontālā metodika Nr. 4.7., 4.2. “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošana”.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
32.10. apdrošināšanas – veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības un citas – izmaksas uz projekta īstenošanas laiku bez uzkrājuma veidošanas un iekļaušanas līguma par projekta īstenošanu tekstā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam. Ja projekts neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst projekta termiņam;
Iebildums
Lūdzu EM sniegt pamatojumu dzīvības izmaksu apdrošināšanas izmaksu segšanai vai svītrot dzīvības apdrošināšanas izdevumus no attiecināmajiem izdevumiem. Vai un kādi dzīvības apdraudējumi var FS rasties veicot pētījumus?
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
32.10. apdrošināšanas – veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības un citas – izmaksas uz projekta īstenošanas laiku bez uzkrājuma veidošanas un iekļaušanas līguma par projekta īstenošanu tekstā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam. Ja projekts neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst projekta termiņam;
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu dzīvības apdrošināšanas nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
32.12. komunikācijas un vizuālās identitātes izmaksas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam;
Iebildums
Atbalsts komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumiem, kurus nosaka ES fondu īstenošanas nosacījumi, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu 32.12.punktā ietverto normu, jo gadījumā, ja tur ir iekļauti komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi, kurus nosaka ES fondu īstenošanas nosacījumi, komercdarbības atbalsta regulējums nav piemērojams. Attiecīgi lūdzam pārskatīt arī citas saistītās noteikumu normas.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
39. Šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minēto izmaksu attiecināmības nosacījumi:
Iebildums
Tiešajās attiecināmajās personāla izmaksās var iekļaut to darbinieku atlīdzības izmaksas, kuri noteiktā laika posmā ne mazāk kā 30% no normālā darba laika katrā mēnesī veic pienākumus, kas saistīti ar projektu, un tas ir pamatots ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem.
Lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu “vismaz 30% no normālā darba laika strādā ar projektu”, kā arī iekļaut ierobežojumu projekta vadības personāla izmaksām atbilstoši vadošās iestādes vadlīnijām Nr.1.2 "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā" - faktiskās izmaksas projektiem ar tiešām attiecināmām izmaksām līdz 5 milj. EUR (ieskaitot), tiešajām attiecināmajām projekta vadības personāla izmaksām ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
43. Dalības maksu starptautiskajās iniciatīvās attiecina tikai tad, ja finansējuma saņēmēja dalība tajās palīdzēs sasniegt definētos rezultātus, mērķus vai veicinās iesaisti jaunos starptautiskos projektos vai ja finansējuma saņēmējam tiek noteikti jauni sasniedzamie rezultātu rādītāji saistībā ar dalību attiecīgajās starptautiskajās iniciatīvās.
Iebildums
Ņemot vērā arī MKN 32.14.apakšpunkta nosacījumus, kas attiecināmi uz dalības maksu iesaistei starptautiskajās iniciatīvās lūdzam EM izveidot sasaisti ar šo MKN punktu vai iekļaut tās vienas normas ietvarā vai secīgi vienu aiz otras.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
53. Sadarbības iestādei, papildus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. pantā noteiktajam, ir šādi pienākumi:
Iebildums
Lūdzam pārskatīt vai dzēst noteikumu projekta 53.punktu, ņemot vērā, ka:
1) vērtēšanas komisijā ir arī atbildīgās iestādes pārstāvis, kuram tādējādi ir zināms projektu iesniegumu apstiprināšanas brīdis;
2) informācija par apstiprinātajiem projektiem tiek publicēta Centrālās finanšu un līgumu aģentūras tīmekļvietnē;
3) informācija par pasākuma ietvaros pieejamo (pēc atlases īstenošanas atlikušo) finansējumu ir pieejama Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā;
4) informācija par atlasē pieejamo finansējumu tiks norādīta atlases nolikumā un nav nepieciešamība papildus publicēt summu;
5) projektu iesniegumu vērtēšana tiek veikta atbilstoši projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, attiecīgi noteikumu projektā nevar noteikt sadarbības iestādei pienākumu atlases ietvaros pārliecināties par tādiem aspektiem, kas nav minēti vērtēšanas kritērijos. Vienlaikus norādām, ka atlases laikā identificēt interešu konflikta pazīmes ir neiespējami, ņemot vērā, ka darbības nevar būt uzsāktas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
57. Finansējuma saņēmējam ir šādi pienākumi:
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, ietverot finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. pantam un 50. pantam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
57. Finansējuma saņēmējam ir šādi pienākumi:
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
57. Finansējuma saņēmējam ir šādi pienākumi:
Iebildums
Lūdzu paredzēt finansējuma saņēmēja pienākumu iesniegt starpposma un noslēguma maksājuma pieprasījumus, kā arī, ņemot vērā, ka paredzēti avansa maksājumi, aicinām maksājumu pieprasījumu iesniegšanas termiņu noteikt ne biežāk kā reizi 6 mēnešos.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
61. Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt ātrāku maksājumu bez bankas garantijas līdz 75 procentus no sadarbības iestādē iesniegtā maksājuma pieprasījuma, pirms sadarbības iestāde ir pabeigusi attiecīgā maksājuma pieprasījuma izvērtēšanu. Ātrāka maksājuma apjomu sadarbības iestāde nosaka, izvērtējot projekta risku, tai skaitā ņemot vērā statistiku par to, kāda daļa no finansējuma saņēmēja iepriekš iesniegtajiem maksājuma pieprasījumiem pēc sadarbības iestādes veiktajām pārbaudēm tika atzīta par atbilstošu un attiecīgi veikta izmaksa.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 61.punktu, jo Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 205) neparedz ātrākus maksājumu pieprasījumus. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 205 8.punktam finansējuma saņēmējam ir pieejami šādi maksājumu veidi - avansa maksājums, starpposma maksājums un noslēguma maksājums.  
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
61. Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt ātrāku maksājumu bez bankas garantijas līdz 75 procentus no sadarbības iestādē iesniegtā maksājuma pieprasījuma, pirms sadarbības iestāde ir pabeigusi attiecīgā maksājuma pieprasījuma izvērtēšanu. Ātrāka maksājuma apjomu sadarbības iestāde nosaka, izvērtējot projekta risku, tai skaitā ņemot vērā statistiku par to, kāda daļa no finansējuma saņēmēja iepriekš iesniegtajiem maksājuma pieprasījumiem pēc sadarbības iestādes veiktajām pārbaudēm tika atzīta par atbilstošu un attiecīgi veikta izmaksa.
Iebildums
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējiem ir pieejams avansa maksājums, lūdzam dzēst punktu par ātrāku maksājumu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
66. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 66.punktā ietverto informāciju pārcelt informatīvos nolūkos uz anotāciju, ņemot vērā, ka sadarbības iestādes tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu ir noteiktas Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
67.3.3. piesaistītais ārvalstu finansējums (euro) (no starptautiskām pētniecības programmām vai no ārvalstu partneriem) pētniecībai uzņēmējdarbības sektorā
Iebildums
Vēršam EM uzmanību, ka RIS rādītāju katalogā, kas saskaņots starp IZM, EM, FM un CFA nav noteikts šāds rādītājs. Ja šāda informācija ir nepieciešama, lūdzam izvērtēt iespējas to noteikt par nacionālo rādītāju vai iekļaut to augstāk pie informācijas, kas nav attiecināma uz RIS3 rādītājiem, kas noteikti 67.3 apakšpunktā (piemēram, aiz MKN projekta 67.2 punkta)
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
67.3.5. fundamentālie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
Iebildums
Lūdzam svītrot šo MKN punktu no MKN projekta, ņemot vērā fundamentālie pētījumi neatbilst pasākuma konceptam (TRL 4-TRL 8).
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
67.3.11. ar projekta īstenošanu saistīto jaunradīto darba vietu pētniecībā un attīstībā skaits;
Iebildums
Vēršam EM uzmanību, ka RIS rādītāju katalogā, kas saskaņots starp IZM, EM, FM un CFA nav noteikts šāds rādītājs. Ja šāda informācija ir nepieciešama, lūdzam izvērtēt iespējas to noteikt par nacionālo rādītāju vai iekļaut to augstāk pie informācijas, kas nav attiecināma uz RIS3 rādītājiem (piemēram, aiz MKN projekta 67.2 punkta).
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
67.3.12. iesaistītais pētniecības un attīstības personāls (skaits):
Iebildums
Vēršam EM uzmanību, ka šādu RIS3 rādītāju un apakšrādītāju formulējums (67.3.12., 67.3.12.1.1., 67.3.12.1.2., 67.3.12.2.1.un 67.3.12.2.2.) neatbilst rādītājam RIS rādītāju katalogā, kas saskaņots starp IZM, EM, FM un CFA nav noteikts šāds rādītājs. Lūdzam izmantot rādītājus no RIS3 kataloga. Gadījumā, ja nepieciešams apkopot vēl kādu papildus informāciju aicinām to iekļaut augstāk pie informācijas, kas nav attiecināma uz RIS3 rādītājiem (piemēram, aiz MKN projekta 67.2 punkta).
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
67.3.14. komersanta neto apgrozījums (euro) no projekta rezultāta ieviešanas saimnieciskajā darbībā vai komercializēšanas;
Iebildums
Vēršam EM uzmanību, ka RIS rādītāju katalogā, kas saskaņots starp IZM, EM, FM un CFA nav noteikti šādi rādītāji. Ja šāda informācija ir nepieciešama, lūdzam to iekļaut augstāk pie informācijas, kas nav attiecināma uz RIS3 rādītājiem, kas noteikti 67.3 apakšpunktā (piemēram, aiz MKN projekta 67.2 punkta).
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
67.3.15. komersanta eksports (euro) no projekta rezultāta ieviešanas saimnieciskajā darbībā vai komercializēšanas;
Iebildums
Skat. iebildumu pie 67.3.14.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
69. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas locekļi, eksperti, novērotāji, kas iesaistīti projektu iesniegumu vērtēšanas procesā, paraksta šo noteikumu pielikumā ietverto apliecinājumu, ka nepiedalīsies projektu iesniegumu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā un projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sēdēs, kurās tiks apstiprināti projektu iesniegumi. Apliecinājumu paraksta pirms projektu iesniegumu izskatīšanas un vērtēšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2018/1046 132. pantam un šo noteikumu 76. punktam.
Iebildums
Pielikumā ir projekta iesniedzēja, nevis vērtēšanas komisijas locekļu u.c. apliecinājums. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka vērtēšanas komisija tiek izveidota, ievērojot sadarbības iestādes iekšējās kontroles sistēmu, tostarp apliecinājumi tiek izstrādāti atbilstoši sadarbības iestādes iekšējos noteikumos noteiktām redakcijām un aptver arī interešu konflikta risku vadību. Nolūkā mazināt administratīvo slogu, lūdzam atteikties no papildu apliecinājumu parakstīšanas, attiecīgi dzēšot noteikumu projekta 69. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
VI. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu ievērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka informācija par šo noteikumu ietvaros izsniegto atbalstu publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 9.panta 1.un 4.punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām un saskaņā ar normatīvo aktu par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
VI. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu ievērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu par to, ka uz projekta iesniegšanas brīdi tiks vērtēta projekta iesniedzēja atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta a) apakšpunktam.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), attiecīgi lūdzam noteikumu projektu precizēt tā, lai nodrošinātu, ka ar terminu "komersants" tiek saprasts, ka komersants tiek vērtēts uzņēmumu grupas līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
73. Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros nedrīkst izmantot pētniecības iekārtas, kas iepirktas citu ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu ietvaros, izņemot gadījumu, ja finansējuma saņēmējs veic ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības projektu. Ar saimniecisko darbību nesaistīti pētniecības projekti ir tādi projekti, kuros nodrošināta efektīva sadarbība un intelektuālā īpašuma tiesības, kas izriet no pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas projekta ietvaros veiktās darbības, pilnībā tiek piešķirtas pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijai.
Iebildums
Nav skaidra šīs normas būtība, jo šī pasākuma ietvaros tiek īstenoto tikai ar saimniecisku darbību saistīti projekti, attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu 73.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Apliecinājums
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.pielikumā iekļauto apliecinājumu, ņemot vērā, ka tiks īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts, nevis Atveseļošanas un noturības mehānisma (Atveseļošanas fonda) projekts.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekti “1.1.1.3. pasākuma “Praktiskas ievirzes pētījumi” īstenošanas noteikumi” (23-TA-611)“ un "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām” (23-TA-2315) paredz atbalstu pētniecības darbībām, kas ietver tehniski ekonomisko priekšizpēti, rūpnieciskos pētījumus un eksperimentālo izstrādni, lūdzam sniegt skaidrojumu, kā tiks nodrošināta demarkācija ar noteikumu projektā paredzētajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam EM anotācijas sadaļas V. "Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi"apakšsadaļā "Pušu tiesības un pienākumi" vienotas finansējuma saņēmēju izpratnes nodrošināšanai, MKN projektā un/vai anotācijā iekļaut informāciju ar produktivitātes definīciju un kā tā ir aprēķināma.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam EM sadaļā "I Vispārīgie jautājumi" skaidrot, kāda un kādos gadījumos lielajiem komersantiem būs motivācija sadarboties ar MVU P&I darbībās, ņemot vērā, ka tieši lielajiem komersantiem pašiem ir sava P&A kapacitāte un individuālu pētījumu gadījumos tiem lielākoties nav nepieciešams piesaistīt p atzinātniskās institūcijas. No otras puses, nav lietderīgi MKN iekļaut komersantiem neizpildāmas normas un/ vai normas, kas veicina mākslīgu sadarbību veidošanu, lai izpildītu kvalificēšanās atbalstam prasības.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3. punktā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājums" dzēst sadaļas "I Vispārīgie jautājumi " pēdējo teikumu, ievērojot to, ka atbilstoši Programmai 1.2.1.1. pasākumā nav plānoti stratēģiski svarīgi projekti (šādas informācijas nav arī FM sagatavotajos Programmas grozījumos).
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu, ievērojot, ka 1. un 1.1.punktā jānorāda Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļa, 2. un 2.1.punktā kopējais finansējuma apmērs, savukārt 3., 3.1., 5. un 5.1. punktā valsts budžeta finansējuma daļa. Vienlaikus 6.punktā lūdzam norādīt kopējā finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo šobrīd ir sadalījums tikai Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļai. Papildus lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt punktā “Cita informāciju” norādīto ministriju, kura pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 13.punktam līgums par projekta īstenošanu tiek slēgts starp sadarbības iestādi, kas ir Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, un finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi
Priekšlikums
Ņemot vērā 03.05. sanāksmē no EM izskanējušo informāciju, ka atbalstāmi būs arī aizsardzības nozares pētījumi, lūdzu izvērtēt, vai atbalsta programmā nebūtu iekļaujams atbalsts atbilstoši Regulas Nr.651/2014 25. e nosacījumiem, proti, atbalsta intensitātes būtu augstākas, līdz 100%, ja ir iespējams izpildīt visus Regulas Nr.651/2014 25. e nosacījumus. (CFLA komentārs, Līga Grantiņa). 
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
2.1. finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, kas ir sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 2. punktu, un mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. panta 7. punktu, ar kuru sadarbības iestāde noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu), kurš pēc līguma noslēgšanas kļūst par gala labuma guvēju un kam piešķirts ERAF finansējums projekta īstenošanai, lai veicinātu viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģijas mērķu sasniegšanu;
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 2.1.apakšpunktu, pēc nepieciešamības papildinot noteikumu projekta 15.punktu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu regulējumam nav korekti norādīt, ka projekta iesniedzējs, ar kuru sadarbības iestāde noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu, pēc līguma noslēgšanas kļūst par gala labuma guvēju, ņemot vērā, ka gala labuma guvējam ir specifiska loma Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanā. Līdz ar to lūdzam svītrot minēto norādi.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
2.1. finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, kas ir sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 2. punktu, un mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. panta 7. punktu, ar kuru sadarbības iestāde noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu), kurš pēc līguma noslēgšanas kļūst par gala labuma guvēju un kam piešķirts ERAF finansējums projekta īstenošanai, lai veicinātu viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģijas mērķu sasniegšanu;
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projektā paredzētos finansējuma saņēmējus, lūdzam noteikumu projektā un/vai anotācijā paredzēt, ka attiecībā uz šo noteikumu projekta 2.1. apakšpunktā norādīto uzņēmuma statusu tiek ieviests deklarācijas princips, kā to paredz Valdības rīcības plāna 035 uzdevums, pieejams elektroniski šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/e256f693-1185-47b3-b7c1-65b69a9a4511/download

 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Noteikumu projekts
2.5. sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants – komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumam.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu 2.1.punktā ir noteikts finansējuma saņēmējs, kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam, dodot atsauci uz Komisijas regula Nr. 651/2014 2. panta 2. punktu, kas nosaka, ka "“mazie un vidējie uzņēmumi” jeb “MVU” ir uzņēmumi, kas atbilst I pielikumā noteiktajiem kritērijiem", aicinām izvērtēt noteikumu 2.5.punkta nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Noteikumu projekts
7. Pasākuma ietvaros kopējais pieejamais finansējums ir 27 375 400 euro, tai skaitā ERAF finansējums 23 269 090 euro un valsts budžeta finansējums 4 106 310 euro.
Priekšlikums
Lūdzam nodrošinātu viennozīmīgu normas interpretāciju, lūdzam noteikumu projekta 7.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
7. Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 27 375 400 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 23 269 090 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 4 106 310 euro apmērā.
52.
Noteikumu projekts
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram, paredzot jaunu, slēgtu projekta iesnieguma atlases kārtu.
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 8. punktā vārdu "slēgtu", jo atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta pirmajai daļai ir divi projektu iesniegumu atlases veidi - atklātas projektu iesniegumu atlases un ierobežotas projektu iesniegumu atlases, nevis slēgtas projektu iesniegumu atlases.

Lūdzam izteikt noteikumu projekta 8.punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram, paredzot jaunu atklātu iesniegumu atlases kārtu.
53.
Noteikumu projekts
9. Vienam projekta iesniegumam minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks kā 200 000 euro, maksimāli pieļaujamais finansējums viena projekta ietvaros ir 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 425 000 euro, valsts budžeta finansējums 75 000 euro.
Priekšlikums
Rosinām izvērtēt vienam projekta iesniegumam noteikto minimāli un maksimāli pieļaujamo finansējuma apmēru viena projekta ietvaros vai sasniedzamo iznākuma rādītāju, ievērojot to, ka grozījumi Programmā vēl ir saskaņošanas procesā. Vēršam uzmanību, ka, pat tad, ja visi projekti tiks iesniegti par maksimālo finansējuma apmēru, pasākuma ietvaros iespējams sniegt atbalstu lielākam skaitam uzņēmumu (27 626 486/425 000 = 65 uzņēmumi).
Piedāvātā redakcija
-
54.
Noteikumu projekts
9. Vienam projekta iesniegumam minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks kā 200 000 euro, maksimāli pieļaujamais finansējums viena projekta ietvaros ir 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 425 000 euro, valsts budžeta finansējums 75 000 euro.
Priekšlikums
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  53.panta 2.punktam, projektos līdz 200 000 EUR (ieskaitot) visām izmaksām jābūt segtām, piemērojot vienkāršotās izmaksas. Attiecīgi pēc šīs noteikumu projekta redakcijas saprotams, ka uz projektiem var attiekties šis regulas nosacījums un visām izmaksām būtu jābūt segtām ar vienkāršotajām izmaksām. Aicinām precizēt redakciju un anotāciju, lai viennozīmīgi skaidrs, ka minētās regulas prasība nav attiecināma uz šo pasākumu.
Piedāvātā redakcija
Vienam projekta iesniegumam minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāk par 200 000 euro (ieskaitot), maksimāli pieļaujamais finansējums viena projekta ietvaros ir 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 425 000 euro, valsts budžeta finansējums 75 000 euro.
55.
Noteikumu projekts
11. Pasākuma ietvaros komercdarbības atbalsts tiek sniegts granta veidā.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 11.punktā svītrot vārdu "komercdarbības", jo pasākuma ietvaros noteikumu projektā norāda plānoto atbalsta veidu (grantu atbalsts, finanšu instrumentu atbalsts, kombinēto finanšu instrumentu atbalsts).
Piedāvātā redakcija
-
56.
Noteikumu projekts
22. Pasākuma ietvaros sadarbības iestāde augstāko punktu skaitu piešķir, ja:
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 22., 23. un 55.punktu svītrot un attiecīgajos punktos noteikto informāciju iekļaut projekta iesniegumu atlases nolikumā, nevis noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1.panta 11.punktam projektu iesniegumu atlases nolikums ir dokumentu kopums, kurā ietverta informācija par projektu iesniegumu vērtēšanas kārtību, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, šo kritēriju piemērošanas metodika, īguma vai vienošanās par projekta īstenošanu projekts, un cita projektu iesniegumu atlasei nepieciešamā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Noteikumu projekts
22. Pasākuma ietvaros sadarbības iestāde augstāko punktu skaitu piešķir, ja:
Priekšlikums
Ar STEP regulu (2024/795) tiek izveidots "Sovereignty seal", ko piešķirs STEP mērķiem atbilstošiem projektiem, kas atbilst minimālajām kvalitātes prasībām (tostarp atbilstības, izslēgšanas un piešķiršanas kritērijiem) Digitālās Eiropas programmas, Eiropas Aizsardzības fonda, EU4Health programmas, "Apvārsnis Eiropa" un Inovāciju fonda ietvaros. Rosinām izvērtēt, vai arī "Sovereignty seal" nebūtu iekļaujams kā viens no nosacījumiem augstākam projekta vērtējumam.
Piedāvātā redakcija
-
58.
Noteikumu projekts
III. Atbalstāmo darbību attiecināmības nosacījumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Noteikumu projekts
29.7. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā ir noteiktas neatbalstāmās darbības, nevis nozares, lūdzam precizēt noteikumu 29.7.punktu, svītrojot vārdus "un nozarēm".
Piedāvātā redakcija
-
60.
Noteikumu projekts
29.8. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktās neatbalstāmās nozares nav izslēgtas no atbalsta tvēruma pētniecības un attīstības jomā, aicinām izvērtēt noteikuma 29.8.punkta nepieciešamību. Ja plānots noteikumos paredzēt stingrākas prasības nekā nosaka Komisijas regula Nr. 651/2014, lūdzam ar atbilstošu izvērtējumu un skaidrojumu lūdzam papildināt anotācijas 5.sadaļu.
Attiecīgi lūdzam pārskatīt arī noteikumu 30.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
61.
Noteikumu projekts
32.14. citas izmaksas, tostarp finansējuma saņēmēja dalības maksa iesaistei starptautiskās pētniecības un attīstības programmās, platformās un iniciatīvās, dalības maksa tīklošanās un mobilitātes pasākumiem, starptautisko projektu sagatavošanas izmaksas, lai iesaistītos starptautiskos konsorcijos, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam, ciktāl tās attiecas uz pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju segt šis izmaksas "citas izmaksas" ar netiešo izmaksu vienoto likmi.
Piedāvātā redakcija
-
62.
Noteikumu projekts
52. Atbildīgā iestāde projekta īstenošanas starpposma un noslēguma periodā var veikt projekta ieviešanas un sasniegto rādītāju izvērtēšanu.
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot noteikumu projekta 52.punktu. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 11.panta trešās daļas 10.punkts nosaka pienākumu atbildīgajai iestādei izmantot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu specifiskā atbalsta mērķa rādītāju sasniegšanas un īstenošanas uzraudzībai.
Piedāvātā redakcija
-
63.
Noteikumu projekts
56. Pasākuma ietvaros izmaksas iespējams attiecināt līdz 2029. gada 31. decembrim. Ja finansējuma saņēmējam projekta ietvaros izmaksas rodas pēc 2029. gada 31. decembra, tās tiek segtas no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā norādīt projekta īstenošanas termiņu, kas nepārsniedz izmaksu attiecināmības perioda beigu termiņu – 2029. gada 31. decembri.
Piedāvātā redakcija
-
64.
Noteikumu projekts
62. Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt avansu, kas nepārsniedz 30 procentus no projekta Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta finansējuma kopsummas, vienlaikus nodrošinot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta finansējuma kopsummas, ja tiek ievēroti šādi nosacījumi:
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 62.punktu, norādot, ka avansa, kā arī avansa un starpposma maksājuma kopsumma ir no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
Piedāvātā redakcija

62. Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt avansu, kas nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta finansējuma kopsummas, vienlaikus nodrošinot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta finansējuma kopsummas, ja tiek ievēroti šādi nosacījumi:
65.
Noteikumu projekts
64. Finansējuma saņēmējs uzņemas risku visas radušās izmaksas segt no saviem līdzekļiem, ja sadarbības iestāde pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta nepiešķiršanu vai konstatē neatbilstības projektu vērtēšanas procesā.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 64.punkta redakciju, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, kādas izmaksas finansējuma saņēmējs uzņemas segt no saviem līdzekļiem. Vēršam uzmanību, ka vērtēšanas process ir saistīts ar projektu iesniegumu vērtēšanu, bet neatbilstības var rasties projekta īstenošanas laikā. 
Piedāvātā redakcija
-
66.
Noteikumu projekts
Apliecinājums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka apliecinājumā norādīts nekorekts fonds - šobrīd norādīts Atveseļošanās fonds. Vienlaikus lūdzam izvērtēt šāda apliecinājuma nepieciešamību, ievērojot to, ka noteikumu projekts neparedz daudzpakāpju projekta īstenošanu, kā arī projektu vērtēšanas komisija tiek izveidota, ievērojot sadarbības iestādes iekšējās kontroles sistēmu. 
Piedāvātā redakcija
-
67.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" pie informācijas par interešu konflikta novēršanu, paredzot, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
68.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aiicnām EM anotācijas sadaļu "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?"  papildināt ar informāciju ar apsvērumiem kāpēc ESIF 2021-2027.gadā netiek turpināts atbalsts pētījumiem, ieviešot to caur KC kā ESF 2014.-2020.gada periodā un ANM investīciju ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
69.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz komersantu, kas reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā, un Ekonomikas ministriju, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādīt, ka komersants, kas reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā, pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un Ekonomikas ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-