Atzinums

Projekta ID
23-TA-2986
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.2. dīzeļdegviela, petroleja un petrolejas veida reaktīvā degviela – KN kodi 2710 12 15 līdz 2710 19 25, KN kodi no 2710 19 43 līdz 2710 19 48 un KN kodi no 2710 20 11 līdz 2710 20 19;
Iebildums
Lūgums noteikumu projekta 2.2. apakšpunktā precizēt uzskaitīto naftas produktu kombinētās nomenklatūras (KN) kodus, ņemot vērā, ka KN kods 2710 12 15 ir jau uzskaitīts arī 2.6.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
2.2. dīzeļdegviela, petroleja un petrolejas veida reaktīvā degviela – KN kodi 2710 19 21 līdz 2710 19 25, KN kodi no 2710 19 43 līdz 2710 19 48 un KN kodi no 2710 20 11 līdz 2710 20 19;
Veids
2.
Noteikumu projekts
2.5. jēlnafta – KN  kodi 2707 99 11, 2707 99 19, 2707 99 50 un KN kodi no 2710 19 29 līdz 2710 19 35;
Iebildums
Aicinām noteikumu projekta 2.5.apakšpunktā svītrot KN kodu 2710 19 35, jo minēto produktu KN kods ir noteikts arī 2.6.apakšpunktā kā naftas starpprodukti (komponentes).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
21. Valsts ieņēmumu dienests līdz katra mēneša divdesmit otrajam datumam iesniedz ERIS sistēmā vai elektroniski, ja ERIS sistēma nedarbojas, informāciju CKUS par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto, saražoto, Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto, kā arī uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm izvesto un uz trešajām valstīm eksportēto naftas produktu apjomu.
Iebildums
ERIS sistēma nav Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācijas sistēma un VID nav zināms par sistēmas darbības pārtraukumiem, līdz ar to gadījumos, ja sistēma nedarbojas VID šajos gadījumos var sniegt informāciju elektroniski tikai pēc pieprasījuma.
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienests līdz katra mēneša divdesmit otrajam datumam iesniedz ERIS sistēmā CKUS par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto, saražoto, Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto, kā arī uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm izvesto un uz trešajām valstīm eksportēto naftas produktu apjomu. Ja ERIS sistēma nedarbojas, pēc CKUS pieprasījuma Valsts ieņēmumu dienests sniedz informāciju elektroniski.
4.
Noteikumu projekts
25. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumus Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (Latvijas Vēstnesis, 2011, 95., 205. nr.; 2012, 101. nr.; 2013, 125., 149. nr.; 2014, 138. nr.; 2015, 137. nr.; 2016, 139. nr.; 2018, 30., 251. nr.; 2019, 257. nr.; 2021, 19B., 248. nr.; 2022, 248. nr.; 2023, 125. nr.).
Iebildums
Šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumu Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (turpmāk - MK noteikumi Nr.450)  5.punktu ir noteikta valsts nodeva par naftas produktu drošības rezervju uzturēšanu. To ir plānots aizstāt ar drošības rezervju pakalpojumu maksu. Lūdzam skaidrot, kāda būs šī pakalpojuma maksa pirmajā mēnesī pēc minētā noteikumu projekta spēkā stāšanās, jo ar noteikumu projektā iekļauto 25.punktu tiek atcelti MK noteikumi Nr.450. Lūdzam sniegt vērtējumu, kā mainīsies pakalpojuma maksa un kādā apmērā, salīdzinot ar šobrīd piemērojamo valsts nodevu 67,23 euro par Latvijas Republikas teritorijā brīvā apgrozījumā izlaisto, realizēto un patērēto I, II un III kategorijas naftas produktu tonnu. Vienlaikus aicinām veikt arī ietekmes novērtējumu anotācijā, lai būtu zināma sagaidāmā ietekme uz degvielas cenu visiem patērētājiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot, ka jēlnafta nav ar akcīzes nodokli apliekams produkts un VID rīcībā nav informācijas par jēlnaftas apriti, lai būtu nepārprotami skaidrs,  lūdzam, papildināt anotāciju, nosakot, ka Valsts ieņēmumu dienests CKUS nesniedz informāciju par jēlnaftu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 21.punkts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests līdz katra mēneša divdesmit otrajam datumam iesniedz ERIS sistēmā vai elektroniski, ja ERIS sistēma nedarbojas, informāciju CKUS par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto, saražoto, Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto, kā arī uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm izvesto un uz trešajām valstīm eksportēto naftas produktu apjomu. Ņemot vērā, ka iepriekš šāda prasības nebija noteiktas MK noteikumos, lūdzam papildināt projekta anotāciju sniedzot pamatojumu, kādu normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildei minētā informācija ir nepieciešama saņemšanai no Valsts ieņēmumu dienesta.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka jauno drošības rezervju pārvaldības modeli paredz likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14), kurā arī ir atspoguļots plānotais finansējuma samazinājums Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana”, attiecīgi noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu un anotācijas 3.sadaļā atspoguļotā ietekme uz valsts budžetu ir svītrojama, vienlaikus punktā “Cita informāciju” norādot, ka noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo valsts naftas produktu drošības rezervju izmaksas tiks finansētas no pakalpojuma maksas un noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas tam paredzēto uzdevumu veikšanu nodrošinās esošā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. panta trešo daļu, 72.1 panta sestās daļas 1., 3. un 4.  punktu, 74. pantu
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt Ministru kabineta noteikumu deleģējumu, piemēram likumprojekts "Grozījumi Enerģētikas likumā" (Nr:394/Lp14, priekšlikumu tabulai -  https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/0/64DD3F4A4401571DC2258A6F004DC070?OpenDocument) neparedz tādu 72.1 panta sesto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
II. Drošības rezervju veidošana
Priekšlikums
Ievērojot, ka Padomes 1987.gada 23.jūlija Regulas (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu I pielikums tiek grozīts katru gadu (vienotā Kombinētā nomenklatūra 2024.gadā būs noteikta ar Regulu 2023/2364), lūdzam izvērtēt nepieciešamību pārskatīt kombinētās nomenklatūras kodu atbilstību norādītajiem produktiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
2.3. degvieleļļa – KN kodi no 2710 19 51 līdz 2710 19 66,  KN kodi no 2710 20 32 un 2710 20 38;
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā paskaidrot, kāpēc naftas produktu drošības rezervēs tiek paredzēta noteikumu projekta 2.3.apakašpunktā degvieleļļa ar KN kodu 2710 19 66 (ar sēra saturu līdz 0,5%), bet degvieleļļa, kas satur biodīzeli, ar KN kodu 2710 20 38 ir pieļaujama ar augstāku sēra saturu, t.i., kas pārsniedz 0,5%. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
25. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumus Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (Latvijas Vēstnesis, 2011, 95., 205. nr.; 2012, 101. nr.; 2013, 125., 149. nr.; 2014, 138. nr.; 2015, 137. nr.; 2016, 139. nr.; 2018, 30., 251. nr.; 2019, 257. nr.; 2021, 19B., 248. nr.; 2022, 248. nr.; 2023, 125. nr.).
Priekšlikums
Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumi Nr.450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (turpmāk - MK noteikumi Nr.450) , kurus plānots atzīt par spēku zaudējušiem ar noteikumu projekta 25.punktu, ir izdoti, pamatojoties uz Enerģētikas likuma 72.3 pantu. Minēto likuma pantu plānots no Enerģētikas likuma izslēgt, kā to paredz likumprojektā "Grozījumi Enerģētikas likumā" (Nr.394/Lp14) iekļautais. Tādējādi, mūsuprāt, minētie MK noteikumi Nr.450 zaudēs savu spēku ar to brīdi, kad spēku zaudēs norma, kas paredz deleģējumu Ministru kabinetam, un tie nebūtu atzīstami atsevišķi par spēku zaudējušiem vēl arī šajos noteikumos.
Turklāt arī noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka likumprojektā “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) paredzēts izslēgt Enerģētikas likuma 72.3 pantu, uz kura pamata 14.06.2011. izdoti Ministru kabineta noteikumi Nr.450 "Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību", tad noteikumi spēku arī zaudēs.
Lūdzam salāgot noteikumu projektā un anotācijā norādīto.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
IUB vērš uzmanību, ka anotācijas 1.3. sadaļas 1. punkta pēdējā rindkopā minētais MKN Nr. 286 5.punkts nenosaka iepirkuma procedūras prasības. Minētā tiesību norma reglamentē pērkamo rezervju minimālā apjoma prasības. Lūdzam atbilstoši precizēt anotācijas 1.3. sadaļas 1. punkta pēdējo rindkopu, lai tās saturs atbilstu anotācijā minētā MKN Nr. 286 5.punkta jēgai.
Piedāvātā redakcija
-