Atzinums

Projekta ID
23-TA-2014
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Noteikumu projekta redakcija nesaskan ar panākto vienošanos 9.jūlija saskaņošanas sanāksmē starp EM, FM un CFLA un līdz ar to ņemot vērā noteikumu projekta konceptuālās jaunās izmaiņas, kas paredz pilnīgi jauna apjoma iesaisti no Aizsardzības ministrijas puses, lūdzam pirms nākamās saskaņošanas reizes organizēt kopīgu tikšanos ar iesaistītajām institūcijām, tai skaitā Aizsardzības ministriju, lai vienotos par skaidru projektu vērtēšanas kārtības atbildības sadalījumu, tai skaitā, izrunājot minētā procesa interešu konflikta uzraudzības riskus. Par minēto tai skaitā ir pausta arī iniciatīva no Ekonomikas ministrijas puses  š.g.19.jūlija tiešsaistes tikšanās laikā starp EM, FM un CFLA. Papildus vēršam uzmanību, ka šobrīd ir pretrunīga informācija par projektu vērtēšanas procesa plānoto kārtību noteikumu projektā un noteikumu projekta anotācijā, kas liedz saskaņot skaidru vērtēšanas konceptu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu duālas nozīmes jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei aizsardzības un drošības jomā, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pasākuma mērķis neatbilst Kohēzijas Politikas programmā 2021.-2027.gadam (turpmāk- KPP) noteiktajam attiecībā uz atbalsta koncentrēšanu aizsardzības un drošības jomā. Ņemot vērā to, ka šobrīd tiek veikti grozījumi KPP, lūdzam EM iesūtīt priekšlikumu KPP 76.paragrāfa grozījumam, norādot, ka cita starpā atbalsts tiks nodrošināts jaunu un inovatīvu produktu izstrādei, t.sk. digitalizācijas un aizsardzības un drošības jomā [..]
Vienlaicīgi lūdzam pasākuma mērķa formulējumā iekļaut nosacījumu par projektu atbilstību RIS3 jomām, lai nodrošinātu atbilstību Kohēzijas Politikas programmas 75.paragrafā noteiktajam. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu duālas nozīmes jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei aizsardzības un drošības jomā, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka termins "produkts" mārketinga teorijā aptver gan preces, gan pakalpojumus, tāpēc lietojot terminu "produkts", nav atsevišķi jāizdala "pakalpojumi".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 32 001 749 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 5 047 485 euro), tai skaitā ERAF finansējums 27 201 486 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 4 290 363 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 4 800 263 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 757 122 euro).
Iebildums
Lūdzam EM izvērtēt nepieciešamību pasākuma ietvaros pēc analoģijas ar 2014.-2020.gada plānošanas perioda kompetenču centru atbalsta programmu iezīmēt noteikta apjoma finansējumu katrai no RIS3 jomām, tādējādi nodrošinot, ka atbalsts  komersantiem būs pieejams visās RIS3 jomās bez riska, ka aktīvākie kādas RIS3 jomas komersanti izsmels visu pasākuma finansējumu, savukārt - pārējās jomas nesaņems atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
13.3. projekta iesnieguma vērtēšana var tikt uzsākta uzreiz pēc tā saņemšanas, un lēmumi par projektu iesniegumu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu tiek pieņemti projektu iesniegumu iesniegšanas secībā.
Iebildums
Lai nodrošinātu vienlīdzīgu sacensību par projekta iesnieguma apstiprināšanu un Eiropas Savienības fonda finansējuma piešķiršanu un atbalstu augstākas kvalitātes projektiem ar pietiekamu gatavības pakāpi, lūdzam svītrot noteikumu projekta 13.3. apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka šājā pasākumā būtu jāparedz, ka projektu iesniegumu vērtēšana tiek uzsākta pēc atlases nolikumā noteiktā projektu iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa. Vienlaikus aicinām precizēt noteikumu projekta 13.2.apakšpunktu, paredzot, ka komersants projekta iesniegumu var iesniegt atlases nolikumā noteiktajā kārtībā un termiņā. Vēršam uzmanību, ka nekvalitatīvu un negatavu projektu iesniegšana, kas šāda veida atlasē ir pieredzēta, rada lielu administratīvo slogu, nekvalitatīvu un negatavu projektu iesniegumu vērtēšanas laikā nav iespējams novērtēt projekta vadības un īstenošanas kapacitāti, atbalstāmo darbību un attiecināmo izmaksu atbilstību un pamatotību. Atzīmējam, ka šai atlasei nav piemērojams Atveseļošanas fonda 5.1.1.2.i.investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" 4. kārtas princips, jo tajā tiek vērtēti projekti, kuriem veikta priekšatlase, tie ir apstiprināti Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos. Kā alternatīvu šobrīd paredzētajai kārtībai, aicinām izvērtēt iespēju, ka līdz noteikumu projekta 64.punktā noteiktajam termiņam tiek paredzēti vairāki projektu iesniegumu atlases uzsaukumi līdz piešķirts viss atlasē pieejamais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
14.3. tā apgrozījuma apjoms vidēji pēdējo trīs gadu laikā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai vadības informācijas sistēmā ir vismaz divas reizes lielāks kā plānotais publiskais finansējums;
Iebildums
Lūdzam EM sniegt skaidrojumu, kāpēc noteikumu projekta 14.3.apakšpunkta normas prasība nav attiecināma uz jaunu komersantu, ja noteikumu projekta 15.punktā tieši jaunajam komersantam ir noteikts maksimālie pieļaujamais atbalsta apmērs 300 000 eur apmerā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
18. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj:
Iebildums
Atkārtoti lūdzam nosacījumus starpposma un rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanai iekļaut noteikumu projekta sadaļā “V Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi", ņemot vērā, ka projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas funkcijās neietilpst starpposma un noslēguma zinātniskās kvalitātes izvērtēšana.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam EM anotācijā iekļaut skaidrojumu par to, kas šī noteikumu projekta izpratnē ir saprotams ar duālas nozīmes jaunajiem produktiem, tehnoloģijām un pakalpojumiem aizsardzības un drošības jomā, kā arī sniegt pāris šādu produktu piemērus katrā no RIS3 jomām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu duālas nozīmes jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei aizsardzības un drošības jomā, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
Priekšlikums
Aicinām EM izvērtēt nepieciešamību pasākuma mērķa formulējumā vārdu savienojumu "duālas nozīmes" aizstāt ar "duāla pielietojuma".
Piedāvātā redakcija
3. Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu duāla pielietojuma jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei aizsardzības un drošības jomā, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
10.
Noteikumu projekts
14. Pasākuma ietvaros projekta iesniegumus iesniedz projekta iesniedzējs, kurš pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros tiek paredzēts atbalsts duāliem produktiem, kas pielietojami aizsardzības jomā, aicinām izvērtēt iespēju noteikt ierobežojumu, ka projektā uz atbalstu nevar pretendēt uzņēmumi, kas eksportē uz Krieviju un Baltkrieviju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
27.1. darba samaksa Darba likuma 59. panta izpratnē, atlīdzība par darba veikšanu tiek noteikta, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.29.apakšpunktā norādītajai 25.zemsvītras atsaucei, piemērojot faktiskās izmaksas:
-) projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām līdz 5 milj. EUR (ieskaitot), tiešajām projekta vadības personāla izmaksām ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Līdz ar to gadījumā, ja projektos tiek plānots projekta vadības personāls, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projekta redakciju kā piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
27.1. darba samaksa Darba likuma 59. panta izpratnē, atlīdzība par darba veikšanu tiek noteikta, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam, projekta vadības personāla izmaksām nepārsniedzot 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas.
12.
Noteikumu projekts
46.2. īstenot sadarbības iestādes apstiprināto projektu, ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievietojot savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu un nodrošinot informācijas un publicitātes pasākumus;
Priekšlikums
Lūdzam dzēst teikuma daļu "īstenot sadarbības iestādes apstiprināto projektu", jo minētais punkts ietver finansējuma saņēmēja pienākumu attiecībā uz publicitātes prasībām, līdz ar to nav loģiski iekļaut teikuma pirmo daļu, kas ietver vispārīgu finansējuma saņēmēja pienākumu attiecībā uz projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
46.9. sagatavot starpposma un noslēguma rezultātu atskaites iesniegšanai zinātniskās kvalitātes izvērtējuma saņemšanai;
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām noteikt minimālo projekta īstenošanas ilgumu projektiem, kuriem veicams starpposma zinātniskās kvalitātes izvērtējums - aicinām noteikt, ka starpposma zinātniskās kvalitātes izvērtējums veicams projektiem, kuru īstenošanas ilgums ir ilgāks kā 12 mēneši.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
49.3. finansējuma saņēmējs var dalīt avansa maksājumus un saņemt vairākus avansa maksājumus, bet nākamo avansa maksājumu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ieguldīts pilnā apmērā un ne biežāk kā reizi 6 mēnešos.
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt ierobežojuma piemērošanu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs avansa maksājumus var pieprasīt ne biežāk kā reizi 6 mēnešos - avansa maksājums ir jāizlieto 6 mēnešu periodā, taču, ja tas apgūts ātrāk, tad finansējuma saņēmējam būtu jābūt iespējai pieprasīt nākamo avansa maksājumu arī ātrāk, ja tas nepārsniedz 30% no projektam piešķirtā ERAF finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
52. Projekta pārtraukšana pirms termiņa beigām ir atbalstāma, ja projekta īstenošanas gaitā finansējuma saņēmējs konstatē, ka nebūs iespējams pilnībā sasniegt projekta izvirzīto mērķi. Sadarbības iestāde pamatojoties uz zinātniskās kvalitātes izvērtējumu, kuru sniedz Aizsardzības ministrija, izvērtē projekta rezultātus, iekļautās izmaksas un sasniegto rezultātu atbilstību projekta mērķim un plānotajām aktivitātēm. Projektā ietverto atsevišķu aktivitāšu izmaksas ir attiecināmas, ja aktivitātes ietvaros plānotā darbība ir pilnībā pabeigta atbilstoši projekta iesniegumam un līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem. Izmaksas var tikt attiecinātas un iekļautas maksājuma pieprasījumā tikai par tādiem starpposmiem, kas projekta pārtraukšanas brīdī ir pabeigti.
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam iekļaut noteikumu projektā nosacījumus, kas paredz CFLA rīcību gadījumā, ja Aizsardzības ministrijas atzinums starpposma vai noslēguma posmā ir negatīvs, kā arī lūdzu iekļaut nosacījumu par to, kurš un kādā formātā izstrādās finansējuma saņēmēja atskaites formas, kā arī kritērijus, kurus izmantos Aizsardzības ministrija zinātniskās kvalitātes izvērtējuma veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
54.4.1.1. pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi);
Priekšlikums
Vieglākai normas uztveramībai, aicinām EM pārkārtot noteikumu projekta 54.4.1.1.punkta apakšpunktus secībā, kas atspoguļo augstāko izglītības līmenī virzienā uz lejupejošo (doktora grāda ieguvēji/ jaunie zinātnieki/ doktoranti un doktora grāda pretendenti/ maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības ieguvēji/ ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par šo noteikumu 54.4.1.1.1. apakšpunktā minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
54.4.1.2. P&A tehniskais personāls, t.sk., P&A atbalsta personāls;
Priekšlikums
Vieglākai normas uztveramībai, aicinām EM pārkārtot noteikumu projekta 54.4.1.2. punkta apakšpunktus secībā, kas atspoguļo augstāko izglītības līmenī virzienā uz lejupejošo (doktora grāda ieguvēji/ jaunie zinātnieki/ doktoranti un doktora grāda pretendenti/ maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības ieguvēji/ ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par šo noteikumu projekta 54.4.1.2.1. apakšpunktā minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
54.5.1.1. pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi);
Priekšlikums
Vieglākai normas uztveramībai, aicinām EM pārkārtot noteikumu projekta 54.5.1.1.punkta apakšpunktus secībā, kas atspoguļo augstāko izglītības līmenī virzienā uz lejupejošo (doktora grāda ieguvēji/ jaunie zinātnieki/ doktoranti un doktora grāda pretendenti/ maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības ieguvēji/ ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par šī noteikumu projekta 54.5.1.1.1. apakšpunktā minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
54.5.1.2. P&A tehniskais personāls, t.sk., P&A atbalsta personāls:
Priekšlikums
Vieglākai normas uztveramībai, aicinām EM pārkārtot noteikumu projekta 54.5.1.2.punkta apakšpunktus secībā, kas atspoguļo augstāko izglītības līmenī virzienā uz lejupejošo (doktora grāda ieguvēji/ jaunie zinātnieki/ doktoranti un doktora grāda pretendenti/ maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības ieguvēji/ ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par šī noteikumu projekta 54.5.1.2.1. apakšpunktā minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 6.punktam 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešās kārtas ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 32 001 749 euro, nevis 32 501 749 euro.
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Atbalstīt noteikumu projekta saskaņošanas gaitā Ekonomikas ministrijas piedāvāto risinājumu 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešajai kārtai, kas paredz attiecīgajos specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas Ministru kabineta noteikumos paredzēt iespēju projekta iesnieguma vērtēšanu uzsākt uzreiz pēc tā saņemšanas.
Priekšlikums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktu, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - likums) 28. panta pirmā daļa paredz, ka sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma. Savukārt, atbilstoši likuma 20. panta pirmās daļas 1. punktam atklātas projektu iesniegumu atlases gadījumā starp projektu iesniegumiem notiek vienlīdzīga sacensība par projekta iesnieguma apstiprināšanu un Eiropas Savienības fonda finansējuma piešķiršanu. Uzsākot vērtēšanu uzreiz pēc projekta iesnieguma saņemšanas, tas rada neskaidrību, vai atlasē tiks nodrošināta vienlīdzīga sacensība par projekta iesnieguma apstiprināšanu, tāpēc šāda vērtēšanas kārtība nebūtu atbalstāma.
Lūdzam svītrot arī noteikumu projekta 13.3. apakšpunktu un precizēt noteikumu projekta 13.2.apakšpunktu, paredzot, ka komersants projekta iesniegumu var iesniegt atlases nolikumā noteiktajā kārtībā un termiņā, svītrojot vārdus “līdz šo noteikumu 64. punktā minētajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 31. decembrim;”.Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt skaidrojumu anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
-