Projekta ID
22-TA-2444Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
15.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LTRK atkārtoti lūdz precizēt likumprojektā un anotācijā nodokļa objektu - " tabakas izstrādājumu filtri un filtri, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem"- un to, ka nodokli paredzēts piemērot par kilogramu filtru. Proti, tabakas izstrādājumi (piemēram, cigaretes, cigarillas) ir izstrādājumi, kas sastāv no tabakas un no filtra. Tabaka smēķēšanas procesā sadeg. Tabaka nesatur vienreizlietojamu plastmasu, to satur filtrs, līdz ar to par DRN objektu būtu jābūt tikai tai daļai, kas satur plastmasu un atbilst likumprojekta mērķim – vides piesārņojuma ierobežošanai – t.i. tabakas izstrādājumu filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem. ES Direktīvas 2019/904/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu apsvērumos, kas attiecas uz tabakas izstrādājumiem, tiek runāts par filtriem un filtru pēcpatēriņa atkritumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.panta 12 daļas redakcija paredz, ka:
“(12) Nodokļa maksātājs par pārstrādājamo un nepārstrādājamo iepakojumu, kas sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, ieskaitot kompozīta iepakojumā esošo plastmasas daļu, un kas pārskata periodā nav pārstrādāts vai reģenerēts, ir apsaimniekotājs, kurš ir noslēdzis ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esošu iestādi līgumu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu. Minētajam iepakojumam piemēro nodokļa likmes, kas noteiktas šā likuma 24. panta astotajā daļā. ”
LTRK ieskatā likumprojekts ir jāprecizē skaidri nosakot, ka nodokļa maksātājs (ražotāju atbildības sistēmas – RAS – apsaimniekotājs) nodokli maksā tikai par to daļu, kas attiecas uz viņa līgumpartneru apjomiem. Secīgi, ja projekta 3.panta 12 daļa nosaka, ka nodokli maksātā par pārskata periodā nepārstrādāto vai nereģenerēto apjomu, tad ir nepieciešams precizēt, ka tas attiecas tikai un konkrētā RAS konkrēto līgumpartneru apjomiem, jo esošā redakcija rada paplašinātas iespējas interpretēt, ka RAS varētu uzlikt par pienākumu maksāt nodokli arī par citu RAS nepārstrādātu un nepārstrādājamo plastmasas iepakojuma apjomu.
“(12) Nodokļa maksātājs par pārstrādājamo un nepārstrādājamo iepakojumu, kas sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, ieskaitot kompozīta iepakojumā esošo plastmasas daļu, un kas pārskata periodā nav pārstrādāts vai reģenerēts, ir apsaimniekotājs, kurš ir noslēdzis ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esošu iestādi līgumu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu. Minētajam iepakojumam piemēro nodokļa likmes, kas noteiktas šā likuma 24. panta astotajā daļā. ”
LTRK ieskatā likumprojekts ir jāprecizē skaidri nosakot, ka nodokļa maksātājs (ražotāju atbildības sistēmas – RAS – apsaimniekotājs) nodokli maksā tikai par to daļu, kas attiecas uz viņa līgumpartneru apjomiem. Secīgi, ja projekta 3.panta 12 daļa nosaka, ka nodokli maksātā par pārskata periodā nepārstrādāto vai nereģenerēto apjomu, tad ir nepieciešams precizēt, ka tas attiecas tikai un konkrētā RAS konkrēto līgumpartneru apjomiem, jo esošā redakcija rada paplašinātas iespējas interpretēt, ka RAS varētu uzlikt par pienākumu maksāt nodokli arī par citu RAS nepārstrādātu un nepārstrādājamo plastmasas iepakojuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tāpat LTRK atkārtoti aicina tabakas izstrādājumu filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, piemērot likmi 4.80 EUR par vienu kilogramu filtru. ES Direktīva 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu nosaka, ka paredzētās sankcijas par direktīvas prasību pārkāpumiem ir efektīvas, samērīgas un atturošas. Uz doto brīdi nav informācijas, ka kādā no ES dalībvalstīm būtu paredzēts ieviest šādu DRN kā soda sankciju.
Likumprojektā paredzētā nodokļa likme 12.20 EUR/kg ievērojami pārsniedz noteiktās nodokļa likmes par citām videi kaitīgām precēm, likmēm būtu jābūt samērojamām ar citu plastmasas izstrādājumu nodokļu likmēm.
Ierosinām tabakas izstrādājumu filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, piemērot likmi 4.80 EUR par vienu kilogramu filtru. Ierosinātais likmes apmērs atbilstu vairākkārtīgai citu plastmasas izstrādājumu piemērojamām DRN likmēm (t.i. plastmasas (polimēru) izejmateriālu DRN likme 1.22 EUR/kg x4=4.80 EUR/kg). Šādu likmi paredzēts noteikt arī plastmasu saturošiem zvejas rīkiem.
Likumprojektā paredzētā nodokļa likme 12.20 EUR/kg ievērojami pārsniedz noteiktās nodokļa likmes par citām videi kaitīgām precēm, likmēm būtu jābūt samērojamām ar citu plastmasas izstrādājumu nodokļu likmēm.
Ierosinām tabakas izstrādājumu filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, piemērot likmi 4.80 EUR par vienu kilogramu filtru. Ierosinātais likmes apmērs atbilstu vairākkārtīgai citu plastmasas izstrādājumu piemērojamām DRN likmēm (t.i. plastmasas (polimēru) izejmateriālu DRN likme 1.22 EUR/kg x4=4.80 EUR/kg). Šādu likmi paredzēts noteikt arī plastmasu saturošiem zvejas rīkiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vienlaikus LTRK ieskatā likumprojektā ir pretruna starp Pārejas noteikumu 44. un 47.punktu, kas paredz MK noteikumu izstrādi tekstila apsaimniekošanas sistēmas izveidei, proti, 44.punkts paredz termiņu līdz 2024.gada 30.aprīim, bet 47.punkts - šiem pašiem noteikumiem paredz termiņu izstrādei līdz 2024.gada 31.martam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
LTRK uztur iepriekš pausto pozīciju, ka likumprojektā ir jāparedz saprātīgs pārejas periods dabas resursu nodokļa par tekstilizstrādājumiem aprēķināšanas un maksāšanas uzsākšanai, kura laikā apsaimniekotāji varēs izveidot ražotāja atbildības sistēmas tekstilizstrādājumiem, noslēgt apsaimniekošanas līgumu ar Valsts vides dienestu un noslēgt attiecīgus līgumus ar partneriem, kas nodrošinās nodokļu maksātājiem iespēju saņemt likumprojektā paredzēto atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa samaksas.
Piedāvātā redakcija
-