Atzinums

Projekta ID
23-TA-161
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
01.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekts noteic šādu procedūru atbilstības emisiju kritērijiem pamatošanai:
1) Zemkopības ministrija sadarbībā ar valsts mežzinātnes institūtu "Silava" (turpmāk - "Silava") līdz 2023.gada 1.maijam izstrādā vienkāršotu aprēķina rīku:
- kas būtu pieejams tiešsaistē,
- kurā būtu iestrādāta emisiju aprēķina formula un izvēles iespējas attiecībā uz standartvērtībām
- no kura būtu iespējams veikt aprēķina izdruku

ZM iebilst atbildībai par rīka izstrādi.
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekts noteic šādu procedūru atbilstības emisiju kritērijiem pamatošanai:
1) Klimata un enerģetikas ministrija sadarbībā ar valsts mežzinātnes institūtu "Silava" (turpmāk - "Silava") līdz 2023.gada 1.maijam izstrādā vienkāršotu aprēķina rīku:
- kas būtu pieejams tiešsaistē,
- kurā būtu iestrādāta emisiju aprēķina formula un izvēles iespējas attiecībā uz standartvērtībām
- no kura būtu iespējams veikt aprēķina izdruku
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1. kā pamatot atbilstību ilgtspējas kritērijiem?
Ilgtspējas kritēriji ir noteikti Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 6. (tiesiskuma kritērijs) un 7.punktā (ZIZIMM kritērijs), kas ir transponēts Noteikumu Nr. 686 III. nodaļā.
Noteikumu projekts noteic, ka Zemkopības ministrija katru gadu līdz 20.decembrim izvērtē Latvijas normatīvā regulējuma atbilstību Noteikumu Nr. 686 15. un 16.punktā noteiktajam tiesiskuma kritērija nosacījumiem un Latvijas atbilstību Noteikumu Nr. 686 17. un 18.punktā noteiktajiem ZIZIMM kritērija nosacījumiem.
Zemkopības ministrija aicina izvērtēt nepeiciešamību vertēt normatīva regulējuma atbilstību katru gadu. Ierosinām noteikumu projekta 15.punktu papildināt ar Latvijas regulejuma nodrošinajumu meža biomasas atbilstībai ilgtspejības kritērijiem.
Par pamatu minētajam izvērtējumam ir jāizmanto pārbaudes saraksts (check list) un pārbaudes veidlapa, kas ir iekļauta Eiropas Komisijas veiktajā pētījumā “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā” (REDIIBIO projekts).
Ja nepeiciešams, izvērtējumu atbilstoši REDIIBIO pieejai varam pievienot Anotācijai.
Tad Zemkopības ministrija pēc minētā izvērtējuma pieņem lēmumu, kas atzīst Latvijā audzētas, iegūtas un izmantotas cietā biomasas kurināmā meža biomasas izejvielas par atbilstīgām ilgtspējas kritērijiem. Minētais lēmums ir derīgs vienu gadu (attiecas uz nākamo kalendāro gadu) un to komersanti var izmantot, lai pamatotu atbilstības apliecinājumu. Pēc būtības, ja Zemkopības ministrija ir izdevusi minēto lēmumu, tad komersanta deklarētais cietais biomasas kurināmais, kas ir ražots no Latvijā audzētām un iegūtām meža biomasas izejvielām automātiski ir atzīstams par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem.
Ja nepieciešams, protokollēmumā iespejams paredzēt uzdevumu ZM iesniegt izvērtējumu informatīvā ziņojuma veidā MK pēc 3-5 gadiem.
Minētais lēmums attieksies uz Latvijā audzētām, iegūtām un izmantotām meža biomasas izejvielām un pēc būtības tiks adresēts izejvielu audzētājam, kurināmā piegādātājam, pirmajam savācējam, pārstrādātājam vai pašpārstrādātājam, t.i. attieksies uz meža biomasas izejvielas audzētāju, piegādātāju un izmantotāju.
Piedāvātā redakcija
Ilgtspējas kritēriji ir noteikti Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 6. (tiesiskuma kritērijs) un 7.punktā (ZIZIMM kritērijs), kas ir transponēts Noteikumu Nr. 686 III. nodaļā.
Zemkopības ministrija aicina izvērtēt nepeiciešamību vertēt normatīva regulējuma atbilstību katru gadu. Ierosinām noteikumu projekta 15.punktu papildināt ar nosacījumu, ka Latvijas regulējums nodrošina meža biomasas atbilstību ilgtspejības kritērijiem. Tad komersanta deklarētais cietais biomasas kurināmais, kas ir ražots no Latvijā audzētām un iegūtām meža biomasas izejvielām automātiski ir atzīstams par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem.
Ja nepeiciešams, izvērtējumu atbilstoši REDIIBIO pieejai varam pievienot Anotācijai. Par pamatu minētajam izvērtējumam izmantojot pārbaudes saraksts (check list) un pārbaudes veidlapa, kas ir iekļauta Eiropas Komisijas veiktajā pētījumā “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā” (REDIIBIO projekts).
Ja nepieciešams, protokollēmumā iespejams paredzēt uzdevumu ZM iesniegt izvērtējumu informatīvā ziņojuma veidā MK pēc 3-5 gadiem.
Minētie nosacījumi attieksies uz Latvijā audzētām, iegūtām un izmantotām meža biomasas izejvielām un pēc būtības tiks adresēts izejvielu audzētājam, kurināmā piegādātājam, pirmajam savācējam, pārstrādātājam vai pašpārstrādātājam, t.i. attieksies uz meža biomasas izejvielas audzētāju, piegādātāju un izmantotāju.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pārņemot direktīvu, aicinam norādīt, ka Latvijā spēkā esošie tiesību akti un uzraudzības sistēma nodrosina direktīvas prasības. Rosinam papildināt 15. punktu ar
Latvijā ir spēkā nacionāla līmeņa tiesību akti  un pašvaldību saistošie noteikumi, kas nodrošina:
Piedāvātā redakcija
15. Lai samazinātu risku, ka tiek izmantoti meža biomasas produkti, kas nav ilgtspējīgi, biodegvielas, bioloģiskā šķidrā kurināmā, biomasas degvielas, biomasas kurināmā un biogāzes izejvielām, kuras tiek ražotas vai iegūtas no meža biomasas, ir jāatbilst kritērijam, ka minēto izejvielu ieguves valstī – Latvijā, citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, kā arī citā valstī, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, kurā veikta meža biomasas izstrāde, – ir spēkā nacionāla vai reģionāla līmeņa tiesību akti, kas piemērojami izstrādes platībām, kā arī ir izveidotas uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas. Latvijā ir spēkā nacionāla līmeņa tiesību akti  un pašvaldību saistošie noteikumi, kas nodrošina:
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām punktu svītrot. Zemkopības ministrijas pieņemtie lēmumi nav saistoši trešajām pusēm. Ja nepieciešams periodisks izvērtējums par Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas atbilstību, tas sagatavojams informatīvā ziņojuma veidā un sniedzams Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Zemkopības ministrijas kompetencē nav emisiju ietaupījumu aprēķina rīka izstrāde, nav paredzēts arī finansējums rīka izstrādei un uzturēšanai. Aicinām Klimata un enerģētikas ministriju uzņemties šo pienākumu, attiecīgi kontraktējot atbilstošu izpildītāju. 
Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava" nav apliecinājis Zemkopības ministrijai gatavību izstrādāt un uzturēt siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu aprēķina rīku.
Piedāvātā redakcija

Klimata un enerģētikas ministrijas sadarbībā ar Latvijas Valsts mežzinātnes institūtu "Silava" izstrādāto siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu aprēķina rīku, minēto atbilstību apliecinot ar komersanta pašapliecinātu un parakstītu izdruku no minētā rīka;
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Zemkopības ministrijai 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņojams ar 47. 1, rosinām svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Zemkopības ministrija nepierīt atbildībai par rīka izstrādi. 
Piedāvātā redakcija
Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Latvijas Valsts mežzinātnes institūtu "Silava" šo noteikumu 47.31. apakšpunktā minēto rīku izstrādā līdz 2023.gada 1.maijam.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Minētajam aprēķinam nepieciešami cilvēkresursi un finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstības ilgtspējas kritērijiem pamatošanu par meža biomasas izejvielām, kas ir iegūtas pirms 2023.gada 20.decembra, tad Noslēguma jautājumos ir noteikts, ka Zemkopības ministrija Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas atbilstību ilgtspējas kritērijiem 2023.gadā apliecina līdz 2023.gada 31.martam.
Nav paredzams, ka minētie nosacījumi tiek piemēroti retroaktīvi un nav izpildāmi, jo Zemkopības ministrijai būs jāizvērtē tiesību aktu nosacījumi, kur ir ļoti viegli izvērtēt tos tiesību aktus, kas ir bijuši spēkā un piemērojami, piemēram, iepriekšējā kalendārā gadā.

Nav saprotama darbību secība, noteikumu projekta minēts 1.marts. Nav saprotams ZM uzdevums.
Piedāvātā redakcija
Lūgums precizēt redakciju, lai būtu saprotama darbību secība  un uzdevums Zemkopības ministrijai, ja tas būs aktuāls.