Atzinums

Projekta ID
23-TA-496
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums atrodas Ādažu pagastā, Ādažu novadā, proti, lauku apvidū, lūdzam anotācijas 1.3.apakšsadaļas "Problēmas apraksts" otrajā rindkopā precizēt atsauci uz attiecīgu Meža likuma normu (Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta "a" apakšpunkts) un norādīt attiecīgās normas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir iekļauts secinājums, ka ir lietderīgi atļaut Būvju īpašniekam, privatizējot Zemesgabalu, privatizēt arī tajā ietilpstošo valsts meža zemi 1,3 ha platībā, pamatojoties gan uz Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3.punktā norādīto kritēriju - funkcionālā nepieciešamība, gan arī to, ka pēc nodalīšanas meža nogabalus nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai. Vienlaikus anotācijā nav iekļauts  Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā  noteiktā kritērija par nekustamā īpašuma sastāvā esošās meža zemes privatizāciju, ja sadale nav iespējama vai sadales rezultātā veidojas zemes starpgabals izvērtējums, lai secinātu, vai kritērijs izpildās vai neizpildās.

Kā jau iepriekš norādījām, ka saskaņā ar Ādažu novada administrācijas 2022.gada 25.februāra vēstulē Nr.ĀNP/1-12-4/22/319  sniegto informāciju, ir pieļaujama meža nogabalu nodalīšana 1,3 ha platībā. 

Vēršam uzmanību, ka Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā ir skaidri definēti kritēriji attiecībā uz gadījumiem, kad pieļaujama valsts meža zemes privatizācija., t.i. - ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3. punkta norma esošajā redakcijā neparedz vērtēt citus kritērijus, piemēram, sadales lietderību.

Ievērojot iepriekš minēto, un lai nodrošinātu tiesisku skaidrību, atkārtoti lūdzam iekļaut anotācijā detalizētu izvērtējumu par meža nogabala nodalīšanas iespējamību, vērtējot to kopsakārā ar tiesību normā noteikto:
- vai ir pieļaujama meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem  atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem;
-vai pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

Vienlaikus valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"  (turpmāk- VNĪ) konceptuāli pievienojas Ekonomikas ministrijas viedoklim, ka konkrētajā situācijā meža zemes atdalīšana būtu uzskatāma par nelietderīgu rīcību, ņemot vērā, ka jau rīkojuma projekta izstrādes brīdī ir noskaidrots, ka  atdalītie nekustamie īpašumi, nebūs nepieciešami valsts vai pašvaldības funkciju izpildei.Tāpat tiktu nevajadzīgi sadrumstalots nekustamais īpašums,  kas savukārt būtu pretēji Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta normas mērķim.

Informējam, ka  līdzīgā situācijā (rīkojuma projekta 22-TA- 315 saskaņošanas procesā ) VNĪ ar 08.11.2022. vēstuli Nr. 2/9-1/9508 vērsās pie Zemkopības ministrijas, kā vadošās valsts pārvaldes iestādes meža resursu ilgtspējīgas apsaimniekošanas politikas veidošanā, ar aicinājumu izvērtēt nepieciešamību virzīt grozījumus Meža likumā, kas, cita starp, ļautu precizēt Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3. un 5.punktā noteikto regulējumu, atbilstoši tās paredzētajam mērķim.

Zemkopības ministrija 23.11.2022. atbildes vēstulē Nr. 3.4-11e/1894/2022 norāda, ka tās ieskatā šādu nekustamo īpašumu saglabāšana valsts īpašumā nav lietderīga, tomēr šobrīd, ņemot vērā problēmsituācijas atsevišķa gadījuma raksturu, Meža likuma 44.panta tiesību normu spēkā esamības laiku, kā arī šī brīža politisko situāciju un sabiedrības sensitīvo attieksmi valsts meža zemes atsavināšanas jautājumos, nav paredzēts tuvākajā laikā iniciēt grozījumus Meža likumā, lai precizētu tiesību normās noteikto tiesisko regulējumu. Zemkopības ministrija, vienlaikus aicina informēt par problēmsituācijām, kas izriet no Meža likuma 44.panta normu piemērošanas, lai tad, kad tiks iniciēti grozījumi Meža likumā, Zemkopības ministrija varētu izstrādāt risinājumus saistībā ar valsts meža zemes atsavināšanas problemātiku.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" norādīta atsauce uz Ministru kabineta 2012.gada 10.janvāra noteikumiem Nr.48 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.48).
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumi Nr.48 ir zaudējuši spēku 2023.gada 28.martā un to vietā spēkā ir stājušiem Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumi Nr.116 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi".
Lūdzam attiecīgi precizēt anotācijā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-