Projekta ID
24-TA-767Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
11.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
DAIF Latvija pēc sarunām ar Ekonomikas ministriju ir precizējusi 08.04.2025.iesniegto iebildumu.
DAIF Latvija norāda, ka nebūtu atbilstoši, ja informācija par drošības un aizsardzības privātā sektora investīciju projektiem (īpaši tieši militārās ražošanas jomā) tiks apstrādāta līdzšinējā veidā, tai skaitā, tieši arī izmantojot LIAA pārziņā esošo portālu www.business.gov.lv un apkopojot informāciju arī kopējos investīciju projektu sarakstos (kā minēts šobrīd: "iekļaujot komersantu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv publicētajā Sarakstā"). Šāda prakse noteikti neatbilst drošas informācijas aprites nosacījumiem.
Ja projekti atbildīs aktuālajām drošības un aizsardzības vajadzībām un par tiem būs saņemti Aizsardzības ministrijas atzinumi, tad šāda informācija pirmšķietami būtu nodalāma atsevišķā informācijas un komunikācijas plūsmā.
Jāmin arī, ka iesaistīto iestāžu (publisko pakalpojumu nodrošināšanā "zaļā koridora" ietvaros) neierobežota piekļuve drošības un aizsardzības investīciju projektu informācijai nav pieļaujama.
DAIF Latvija norāda, ka nebūtu atbilstoši, ja informācija par drošības un aizsardzības privātā sektora investīciju projektiem (īpaši tieši militārās ražošanas jomā) tiks apstrādāta līdzšinējā veidā, tai skaitā, tieši arī izmantojot LIAA pārziņā esošo portālu www.business.gov.lv un apkopojot informāciju arī kopējos investīciju projektu sarakstos (kā minēts šobrīd: "iekļaujot komersantu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv publicētajā Sarakstā"). Šāda prakse noteikti neatbilst drošas informācijas aprites nosacījumiem.
Ja projekti atbildīs aktuālajām drošības un aizsardzības vajadzībām un par tiem būs saņemti Aizsardzības ministrijas atzinumi, tad šāda informācija pirmšķietami būtu nodalāma atsevišķā informācijas un komunikācijas plūsmā.
Jāmin arī, ka iesaistīto iestāžu (publisko pakalpojumu nodrošināšanā "zaļā koridora" ietvaros) neierobežota piekļuve drošības un aizsardzības investīciju projektu informācijai nav pieļaujama.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
DAIF Latvija pēc sarunām ar Ekonomikas ministriju ir precizējusi 08.04.2025.iesniegto iebildumu.
DAIF Latvija norāda, ka būtu jānosaka aizsardzības jomas prioritāro atbalstu kopumā šī regulējuma ietvaros un būtu jābūt plašākam šim tvērumam, kā, piemēram, iepriekš arī Aizsardzības ministrija tika sniegusi savā atzinumā par prioritārajiem projektiem, kuri attiecas uz komersantu, kurš ir iesaistīts aizsardzības industrijas projektos, kas nodrošina piegādes drošību un atbilst būtiskām valsts drošības interesēm. Aktuālajā redakcijā pievienotais 4.4.punkts attiecas tikai ar militāro ražošanu.
Šāds paplašināts tvērums būtu arī saskaņā ar Ekonomikas ministrijas iepriekš izziņā pausto - “Saskaņā ar Ministru prezidentes 2025. gada 11. marta rezolūciju Nr. 2025-1.1.1./9-9, kas ar mērķi veicināt aizsardzības industrijas attīstību un kopējo investīciju piesaisti Latvijā, uzdod Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar nozares ministrijām attiecīgajos normatīvajos aktos noteikt, ka aizsardzības industrijas projektiem "zaļā koridora" ietvaros ir iespēja saņemt paātrinātā kārtībā valsts pārvaldes pakalpojumus būvniecības, ietekmes uz vidi novērtējuma, teritorijas plānošanas un migrācijas jomās”. Attiecīgi, aizsardzības industrija nenozīmē tikai militāro ražošanu, bet arī citas būtiskas aizsardzības spēju attīstības jomas, kur industrijas darbojas vai var darboties.
Būtiski, ka Aizsardzības ministrijas izstrādātajās vadlīnijās aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā kā prioritāro investīciju jomas tieši arī attiecībā uz vietējās industrijas iesaisti identificētas tādas jomas kā ekipējums, transporta nodrošinājums, bezpilotu sistēmas un citas drošības un aizsardzības jomas, kurām arī ir fundamentāli svarīgi izmantot "zaļā koridora" piedāvātās priekšrocības, kas identificētas jau šajā regulējumā.
Jāmin, ka arī saskaņā ar apstiprināto Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025.-2036. gadu, "zaļais koridors" attiecas ne tikai uz militāro, bet arī duālo jomu aizsardzības industrijas kontekstā. Attiecīgi, "EM pilnveidos “zaļā koridora” saņemšanas nosacījumus, lai paātrinātu divējāda un militāra lietojuma produktu un tehnoloģiju izstrādi. “Zaļais koridors” ļauj uzņēmumiem daudz īsākā laikā saņemt nepieciešamo dokumentāciju plānoto aktivitāšu īstenošanai.".
DAIF Latvija norāda, ka būtu jānosaka aizsardzības jomas prioritāro atbalstu kopumā šī regulējuma ietvaros un būtu jābūt plašākam šim tvērumam, kā, piemēram, iepriekš arī Aizsardzības ministrija tika sniegusi savā atzinumā par prioritārajiem projektiem, kuri attiecas uz komersantu, kurš ir iesaistīts aizsardzības industrijas projektos, kas nodrošina piegādes drošību un atbilst būtiskām valsts drošības interesēm. Aktuālajā redakcijā pievienotais 4.4.punkts attiecas tikai ar militāro ražošanu.
Šāds paplašināts tvērums būtu arī saskaņā ar Ekonomikas ministrijas iepriekš izziņā pausto - “Saskaņā ar Ministru prezidentes 2025. gada 11. marta rezolūciju Nr. 2025-1.1.1./9-9, kas ar mērķi veicināt aizsardzības industrijas attīstību un kopējo investīciju piesaisti Latvijā, uzdod Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar nozares ministrijām attiecīgajos normatīvajos aktos noteikt, ka aizsardzības industrijas projektiem "zaļā koridora" ietvaros ir iespēja saņemt paātrinātā kārtībā valsts pārvaldes pakalpojumus būvniecības, ietekmes uz vidi novērtējuma, teritorijas plānošanas un migrācijas jomās”. Attiecīgi, aizsardzības industrija nenozīmē tikai militāro ražošanu, bet arī citas būtiskas aizsardzības spēju attīstības jomas, kur industrijas darbojas vai var darboties.
Būtiski, ka Aizsardzības ministrijas izstrādātajās vadlīnijās aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā kā prioritāro investīciju jomas tieši arī attiecībā uz vietējās industrijas iesaisti identificētas tādas jomas kā ekipējums, transporta nodrošinājums, bezpilotu sistēmas un citas drošības un aizsardzības jomas, kurām arī ir fundamentāli svarīgi izmantot "zaļā koridora" piedāvātās priekšrocības, kas identificētas jau šajā regulējumā.
Jāmin, ka arī saskaņā ar apstiprināto Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025.-2036. gadu, "zaļais koridors" attiecas ne tikai uz militāro, bet arī duālo jomu aizsardzības industrijas kontekstā. Attiecīgi, "EM pilnveidos “zaļā koridora” saņemšanas nosacījumus, lai paātrinātu divējāda un militāra lietojuma produktu un tehnoloģiju izstrādi. “Zaļais koridors” ļauj uzņēmumiem daudz īsākā laikā saņemt nepieciešamo dokumentāciju plānoto aktivitāšu īstenošanai.".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
DAIF Latvija aicina precizēt regulējumā vai tā anotācijā konkrētu kārtību, kādā tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas atzinuma saņemšana, ietverot arī informāciju par pieteikuma iesniegšanu šāda atzinuma saņemšanai un arī izvērtēšanas procesu (termiņi, forma, kritēriji).
Tas ir, no šī brīža regulējuma nav saprotams, kādu informāciju Aizsardzības ministrija izmantos, lai šādu atzinumu sniegtu, kādā termiņā tas tiks darīts un kāds resursu apjoms tam būs nepieciešams.
Tas ir, no šī brīža regulējuma nav saprotams, kādu informāciju Aizsardzības ministrija izmantos, lai šādu atzinumu sniegtu, kādā termiņā tas tiks darīts un kāds resursu apjoms tam būs nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
