Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-2417
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar likumprojektu paredzētā Zinātniskās darbības likuma 13.panta astotā daļa paredz, ka, īstenojot šā panta piektajā daļā noteiktās darbības (t.i., valsts zinātniskā institūcija tehnoloģiju pārneses un biznesa inkubācijas procesu rezultātā gūto peļņu var ieguldīt investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģijas īstenošanā) valsts zinātniskajai institūcijai ir tiesības intelektuālo īpašumu ieguldīt konkrētā uzņēmuma pamatkapitālā, vai nodot to uzņēmumam īpašumā vai lietošanā, vienojoties ar uzņēmumu par nodošanas noteikumiem. Valsts zinātniskā institūcija konkrētā uzņēmuma izvēli sadarbības īstenošanai veic bez atlases procedūras, bet, izvērtējot tā komercializācijas potenciālu ilgtermiņa atdevi valsts zinātniskā institūcijas turpmākas attīstības nodrošināšanai saskaņā ar investīciju un tehnoloģiju  pārneses stratēģijā noteikto.
Atbilstoši anotācijā norādītajam, likumprojekts izstrādāts ar mērķi noteikt kārtību, kādā valsts zinātniskās institūcijas var veikt ieguldījumus jaunu uzņēmumu veidošanā vai esošos uzņēmumos. Norādām, ka iepriekš minētā likumprojekta norma paredz tikai, ka valsts zinātniskajai institūcijai ir tiesības intelektuālo īpašumu ieguldīt uzņēmuma pamatkapitālā, bet nenosaka kārtību, kādā tas ir veicams. Vienlaikus, papildus anotācijā norādītajam saprotams, ka minētās darbības būtu skatāmas zinātības un tehnoloģijas tiesību komercializācijas ietvaros.
Ņemot vērā minēto, kā arī papildus paralēli virzītos grozījumus Zinātniskās darbības likumā (TAP Nr.23-TA-2275), t.sk. tajā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt par valsts, pašvaldības, Eiropas Savienības fondu vai citas publiskas ārvalstu finanšu palīdzības finansēta valsts zinātnisko institūciju zinātniska pētījuma rezultātā radītu tiesību uz zinātības, tehnoloģijas, izgudrojuma vai augu šķirnes komercializācijas un šo tiesību nodošanas atlīdzības noteikšanas kārtību, lūdzam pārskatīt likumprojektā paredzēto iepriekš minēto regulējumu (attiecīgi paredzot, ka tas tiek veikts Ministru kabineta noteiktajā kārtībā), kā arī attiecīgi precizēt anotācijas informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai neradītu liekas interpretācijas iespējas un apjukumu par biznesa inkubācijas procesiem valsts zinātniskajās institūcijās, aicinām Ekonomikas ministriju šī panta piektajā daļā svītrot vārdus "bzinesa inkubācijas", aizstājot tos ar vārdu "komercializācijas"

 
Piedāvātā redakcija
(5) Valsts zinātniskā institūcija tehnoloģiju pārneses un komercializācijas procesu rezultātā gūto peļņu var ieguldīt investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģijas īstenošanā.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai neradītu liekas interpretācijas iespējas, aicinām EM redakcionāli pārskatīt pirmās daļas redakciju, piemēram, no pašreizējās redakcijas nav skaidrs, kas ir saprotams ar valsts zinātnisko institūciju mērķgrupu, kā arī var tikt radīts maldinošs iespaids, ka valsts zinātniskās institūcijas izstrādā kādas atbalsta vai motivācijas programmas. Attiecīgi aicinām no pirmā punkta redakcijas svītrot vārdus "mērķagrupu" un "izstrādi".

 
Piedāvātā redakcija
(1) Valsts zinātniskā institūcija saskaņā ar stratēģiju īsteno inovāciju, uzņēmējspēju veicinošus, tehnoloģiju un zināšanu pārneses mērķtiecīgu procesu, ietverot gan atbalsta, gan motivāciju programmu ieviešanu, tā ietvaros paredzot gan finanšu, gan citu resursu ieguldījumus.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka valsts zinātniskās institūcijas tiek finansētas no publiskajiem līdzekļiem, attiecībā uz tām piešķirto finansējumu, kā arī gadījumā, ja tās šo publisko finansējumu vai tā izmantošanas rezultātā radītos resursus izmanto saimnieciskās darbības veikšanai vai nodod tālāk citiem saimnieciskās darbības veicējiem, tām ir saistoši komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi. Likumprojektā noteikts, ka valsts zinātniskajai institūcijai ir tiesības tās intelektuālo īpašumu ieguldīt uzņēmuma pamatkapitālā vai nodot to uzņēmuma īpašumā vai lietošanā, vienojoties par nosacījumiem, kā arī šo uzņēmumu izvēli sadarbības īstenošanai valsts zinātniskajai institūcijai veicot bez atlases procedūras, bet gan izvērtējot tā komercializācijas potenciālu ilgtermiņā. Skaidrojam, ka šāda publisko resursu izmantošana vērtējama komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.  Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojektu un tā anotāciju, norādot, ka, īstenojot 13.pantā minētās darbības, tiks ievēroti komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, kā arī attiecīgi precizēt likumprojekta 13.panta otro daļu, paredzot Ministru kabinetam noteiktajā kārtībā arī noteikt komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām Ekonomikas ministriju papildināt anotāciju ar informāciju, kāpēc valstij būtu izdevīgi atļaut valsts zinātniskajām institūcijām veikt ieguldījumus jaunu uzņēmumu veidošanā vai sniegt ieguldījumu esošos uzņēmumos (ieguvumi), tāpat īsi iekļaut citu valstu labo prasi un piemērus, piemēram, Skandināvijas valstu praksi, kas ir vieni no ES dalībvalstu līderiem inovāciju jomā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka, lai nodrošinātu valsts zinātniskās institūcijas finanšu kapacitāti, tā var piesaistīt investīcijas un aizņēmumus pētniecības un attīstības veicināšanai, t.sk. valsts finansējumu. Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu ar skaidrojumu par iespējamajiem valsts finansējuma avotiem.
Piedāvātā redakcija
-