Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2994
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
12.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu, nomainīt aizvietot vārdu "resursu" ar "adrešu apgabalu", jo tālāk dokumentā tiek lietots tieši šāds termins. Vajadzētu : 1.vienoties kāds termins tiek lietots un kāpēc
2.tos izskaidrot (papildus IPV6....)
Piedāvātā redakcija
Valsts vai pašvaldību institūcija (turpmāk – institūcija), kura vēlas pieteikties un saņemt IPv6 adrešu apgabalu, saskaņā ar šo noteikumu 4. punktu, valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – LVRTC) iesniedz brīvā formā rakstītu iesniegumu, kurā norāda institūcijas nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru, tālruņa numuru un elektroniskā pasta adresi, kā arī tehnisko kontaktpersonu, tehniskās kontaktpersonas tālruņa numuru un elektroniskā pasta adresi, pārstāvēttiesīgo vai pilnvaroto personu (atsevišķi pievienojot iesniegumam pilnvarojuma dokumentu).
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vārdu "demontē" aizvietot ar vārdu "atsavina" vai "anulē", jo virtuālā numura kontekstā tas izklausītos atbilstošāk.
Piedāvātā redakcija
Institūcijai 90 (deviņdesmit) kalendāro dienu laikā no ASN saņemšanas brīža ir jānodrošina tās darbība internetā, pretējā gadījumā RIPE NCC to anulē un noslēgtais līgums ar LVRTC par ASN piešķiršanu zaudē spēku.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šajā punktā tiek izmantots apzīmējums "apgabals", tādēļ 3. punktā arī tiek piedāvāts izmantot šo apzīmējumu
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu izteikt anotāciju šādā redakcijā
Piedāvātā redakcija
Pašreizējā situācija
Kopš 1998. gada, kad strauji pieauga interneta tīkla lietotāju skaits, radās neatkarīgo interneta protokola ceturtās versijas (turpmāk – IPv4) adrešu trūkums. Šobrīd IPv4 adreses praktiski vairs nav pieejamas, taču IPv6 adreses var iegūt ikviena iestāde, kas uztur savu autonomo sistēmu (turpmāk – AS). LVRTC ir reģionālā interneta reģistra Eiropā (RIPE NCC) biedrs - LIR, kuram RIPE NCC ir piešķīrusi IP adreses. LVRTC jau šobrīd veic LIR funkcijas: pārvalda, piešķir un uzskaita interneta protokola (turpmāk – IP) adreses un AS numurus. Tādējādi LVRTC var nodrošināt valsts un pašvaldību institūcijām neatkarīgas (Provider independent) IPv6 adreses.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieaugot interneta tīklam un pieprasījumam pēc interneta pakalpojumiem, valsts un pašvaldību institūcijas saskaras ar  IPv4 adrešu trūkumu. Šīs situācijas rezultātā elektronisko sakaru sniedzēji valsts un pašvaldību institūcijām var piedāvāt IP adrešu apgabalus, kas nav globāli maršrutējami, neļaut turpināt izmantot IP adreses, ja tiek mainīts interneta pakalpojumu sniedzējs vai var pieprasīt nomas maksu par IP adrešu izmantošanu, ja tiek mainīts interneta pakalpojumu sniedzējs. Tādējādi valsts un pašvaldību institūcijas saskaras ar situāciju, ka tām ir grūtības vai nav iespējas mainīt interneta pakalpojumu sniedzēju, palielinot tehnisku atkarību no sākotnēji izvēlētā interneta pakalpojumu sniedzēja. Tādā veidā tiek kropļots interneta pakalpojumu tirgus un ietekmētas interneta pakalpojumu cenas. Centralizēta LIR mērķis - izvairīties no tehniskām, birokrātiskām un finansiālām problēmām, kādas šobrīd izveidojušās IPv4 adrešu kontekstā, kā arī novērst šādas problēmas nākotnē. 
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts paredz dibināt centralizētu, stingri regulētu LIR, kura mērķi ir nodrošināt iespēju valsts un pašvaldību institūcijām saņemt globāli maršrutējamus IPv6 adrešu apgabalus, uzturēt informācijas sistēmu, kurā valsts un pašvaldību institūcijas var uzskaitīt savus IP resursus un veikt IP adresācijas plānošanu, nodrošināt valsts un pašvaldību institūcijām AS numerāciju. Tas mazinātu valsts un pašvaldību institūciju atkarību no sākotnēji izvēlētā interneta pakalpojumu sniedzēja.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?

Apraksts
Alternatīvais risinājums paredz to, ka elektronisko sakaru sniedzēji valsts un pašvaldību institūcijām turpina nodrošināt IPv4 adrešu apgabalus (kamēr tie nav beigušies), kas nav globāli maršrutējami, tādējādi būtiski ierobežojot valsts un pašvaldību institūciju iespējas mainīt interneta pakalpojumu sniedzēju. Situācijā, kad IPv4 resursi vairs nebūs pieejami, elektronisko sakaru sniedzēji būs spiesti rast ekonomisku un tehnisku risinājumu piedāvāt valsts un pašvaldību institūcijām IPv6 adrešu apgabalus. Katram elektronisko sakaru sniedzējam šī pāreja var notikt dažādos laika posmos, tādējādi valsts un pašvaldību institūcijas riskē ar iespēju kādu laiku palikt bez nepieciešamajiem IP resursiem (un interneta pakalpojumiem) un pēcāk ar papildus izmaksām, kuras elektronisko sakaru sniedzējs varētu noteikt par IPv6 resursu piešķiršanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

Apraksts
Atbilstoši LVRTC apkopotajai informācijai, pasaulē IPv4 adrešu noma pieejama, sākot no 512 EUR/mēn., iegāde biržas izsolē – sākot no 15 000 EUR, minimālais IPv4 adrešu skaits – 256 gab. 2021. gadā LVRTC aptaujāja  valsts un pašvaldību institūcijas, ar mērķi novērtēt to gatavību izmantot IPv6 adresāciju, kā arī lai identificētu nepieciešamās aktivitātes IPv6 adresācijas ieviešanas procesa īstenošanai. Analizējot aptaujas rezultātus, tika secināts, ka valsts iestādes kopā izmanto 4 111 IPv4 adreses, un potenciālais ietaupījums, pārejot uz IPv6 adresāciju, būtu sākot no 8 222 EUR/mēn. Savukārt pašvaldību (t.sk. pilsētu) iestādes kopā izmanto 6 024 IPv4 adreses, un potenciālais ietaupījums, pārejot uz IPv6 adresāciju, būtu sākot no 12 048 eur/mēn. Ņemot vērā, ka IPv4 adrešu apgabalu nomas vai iegādes maksai ir tendence pieaugt (to veicina IPv4 trūkums pasaulē un iespējas tās iegādāties tikai ar izsoļu starpniecību), valsts un pašvaldību institūciju izdevumi par papildus iegādātām IPv4 adresēm nākamo gadu laikā tikai palielināsies.