Atzinums

Projekta ID
23-TA-1205
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par noteikumu projekta 4., 5., 8. un 9. punktu, skaidrojot ne vien attiecīgo grozījumu būtību, bet arī nepieciešamību un mērķi (piemēram, bet ne tikai, skaidrojot pamatojumu Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk - noteikumi Nr. 198) 141.5 apakšpunktā noteiktajam termiņam, līdz kuram saglabājams zālāju pasējs (līdz 31. oktobrim) u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka kritēriji aktīva lauksaimnieka noteikšanai ietverti Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulā (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (sk. 4. panta 5. punktu), lūdzam, pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar izvērstu skaidrojumu par minētās regulas 4. panta 5. punktā ietverto kritēriju ieviešanu noteikumu projekta 1. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 3. punktā vai tā anotācijā skaidrot, vai attiecīgajā normā (noteikumu Nr. 198 137. punktā) ietvertais regulējums attiecināms uz situācijām, kad noteikumu Nr. 198 133.3. apakšpunktā minētajās teritorijās katrai ir noteiktas atšķirīgas prasību robežvērtības, nepieciešamības gadījumā vienveidojot noteikumu projektā ietverto normu izteiksmi. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 3. punktā, salīdzinot ar, piemēram, noteikumu projekta 6. punktā paredzēto regulējumu, paredzēts svītrot norādi, ka katrai teritorijai ir noteiktas atšķirīgas prasību robežvērtības, tomēr no noteikumu projekta un tā anotācijas nav gūstama pārliecība, vai minētā grozījuma mērķis ir precizēt gadījumus, kad noteikumu Nr. 198 137. punktā ietvertais regulējums ir piemērojams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 2., 3. un 6. punktā skaidri norādīt vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kāda konkrēti prasība tiek uzskatīta par izpildītu un vai šī prasība ir izpildīta attiecībā uz visām saimniecības aramzemes platībām, kā arī - kas ir saprotams ar augstāko augsnes pārklājuma robežvērtību. Norādām, ka noteikumu projekta anotācijā minēts, ka saimniecībai kopumā aprēķināma un piemērojama vidējā svērtā prasības robežvērtība situācijās, kad saimniecības platība atrodas dažādās teritorijās. Tādējādi lauksaimniekam ir dota iespēja plānot saimniecības darbību un augu maiņu saimniecībā, ļaujot lauksaimniekam izvēlēties platību, uz kuras tiek nodrošināts augsnes pārklājums, ja saimniecības lauki atrodas teritorijās ar atšķirīgām prasību robežvērtībām. Tomēr vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav ietverts atbilstošs regulējums (tai skaitā noteikumu projektā tiek paredzēta augstākā augsnes pārklājuma robežvērtība, nevis vidējā svērtā), tādēļ nepieciešams papildināt anotāciju vai precizēt noteikumu projektā ietverto regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 9. punktu vai papildināt noteikumu projekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu par minētajā punktā ietvertā regulējuma nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka tiesiskās drošības principam varētu neatbilst izņēmumus no noteikumu Nr. 198 prasību piemērošanas attiecināt uz noteiktu laiku (2023. gadu), atbalsta samazināšanu personām piemērojot vienīgi atkarībā no informācijas iesniegšanas datuma, ja šādus izņēmumus nepamato konkrēti un juridiski pamatoti apsvērumi. Tā vietā, ja pastāv šaubas par atbalsta samazinājumu pamatotību, tai skaitā atbilstību samērīguma principam v.tml., ierosinām sistēmiski pārskatīt noteikumus Nr. 198 un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu Nr. 198 256. punktā ietverto regulējumu, piemēram, paredzot, ka atbalsta samazinājumu (ja to nenoteic kā obligātu Eiropas Savienības tiesību aktu vai citas prasības) var noteiktos gadījumos piemērot, nevis tas obligāti jāpiemēro (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā skaidrojot kādos gadījumos atbalsta samazinājumu varētu (ne-)piemērot).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 1. punktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domuzīme, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 11. punktā robežas starp konkrētām noteikumu Nr. 198 5. pielikuma 2. tabulas vienībām formulēt nepārproti, piemēram, "Liellopi vecumā no 6 līdz 12 mēn. (ieskaitot)."
Piedāvātā redakcija
-