Atzinums

Projekta ID
23-TA-611
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai korekti atspoguļotu ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu būtību atbilstoši tam, kā tas ir noteikts Komisijas paziņojuma
Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) 20.punktā, lūdzam 2.1.2.apakšpunktā atsauci uz noteikumu projekta 21.punktu aizstāt ar atsauci uz noteikumu projekta 2.5.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas paziņojuma Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) 20.punkta a) apakšpunkta i) apakšpunktam, lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.5.1.punktā noteikto par ar saimniecisko darbību nesaistītu izglītības pasākumu būtību. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.5.4.2.apakšpunktu, lai nodrošinātu atbilstību pētniecības organizācijas definīcijai, jo tajā lietots termins "pētniecības struktūra". 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atsaucoties uz FM iepriekšējā atzinumā minēto, atkārtoti  lūdzam sadalīt sasniedzamo rādītāju vērtības pa kārtām.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā plānoto finansējuma pārdali no 1.1.1.5.pasākuma 3.kārtas 15 milj. apmērā šī pasākuma īstenošanai un ņemot vērā to, ka  finansējuma palielinājums tiek novirzīts ne tikai saimniecisku projektu īstenošanai, bet arī nesaimniecisku projektu īstenošanai, aicinām pārskatīt arī rādītājus, kas attiecas uz pētniecības organizāciju sniegumu (MKN 7.1.1. un 7.2.1.apakšpunktu). Papildus, ņemot vērā augstākminēto, aicinām IZM iesniegt priekšlikumu grozījumiem Kohēzijas Politikas programmā 2021-2027 gadam attiecībā uz 1.1.1. SAM rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Komisijas paziņojuma Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) 20.punktā noteikto, ka par darbībām bez saimnieciska rakstura tiek uzskatītas pētniecības organizāciju veiktas pamatdarbības, nav skaidrs, kā, projektā iesaistot saimnieciskās darbības veicēju (skat. noteikumu projekta 23.punkta nosacījumus, kas attiecas arī uz 21.2.punktu un paredz kā sadarbības partnerus iesaistīt noteikumu projekta 2.17.1., 2.17.2. , 2.17.3. vai 2.17.4.apakšpunktā minētos saimnieciskās darbības veicējus), noteikumu projekta virzītājs ir plānojis nodrošināt to, ka šis projekts joprojām ir uzskatāms par ar saimniecisku darbību nesaistītu. Vēršam uzmanību, ka šādi nosacījumi potenciāli ietver nelikumīga komercdarbības atbalsta risku. Ievērojot izteikto iebildumu, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu. Lūdzam arī turpmāk noteikumu projekta ietvaros pārskatīt un precizēt punktus, kuros lietota atsauce uz noteikumu projekta 21.2.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā, kā saimnieciskās darbības veicēja projekts var būt īstenots individuāli, jo šajā punktā ir minēta sasaiste ar  pētniecības organizācijas projekta ietvaros iegūtiem pētniecības rezultātiem. Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā, kā šādu rezultātu sasniegšanu var individuāli nodrošināt, nesadarbojoties ar pētniecības organizāciju. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.1.punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam anotācijā norādīt MK noteikumu projekta 24.punktā noteikto rezultātu uzkrāšanas un uzraudzības mehānismu skaidri nosakot, ka rezultāti izveidoti nozares vajadzībām un tos uzrauga nozares ministrija. Papildus lūdzam izvērtēt, vai tie nebūtu definējami kā nacionālie rādītāji, par kuriem finansējuma saņēmējs ziņotu, iesniedzot maksājumu pieprasījumu.

Atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 11.panta trešās daļas 2.apakšpunktam, atbildīgajai iestādei ir pienākums atbilstoši plānošanas dokumentiem nodrošināt specifiskā atbalsta mērķa rezultātu sasniegšanu, tostarp iznākuma un rezultātu rādītāju sasniegšanas uzraudzību. Savukārt Vadības likuma 12.panta trešās daļas 7.apakšpunkts nosaka, ka sadarbības iestādei ir pienākums nodrošināt projektu īstenošanas uzraudzību un kontroli, projektu mērķu un iznākuma rādītāju sasniegšanas uzraudzību.
Šajā MK noteikumu projektā ir plānoti sasniedzamie rādītāji atbilstoši programmā iekļautajiem rādītājiem. Atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 5.punktam MK noteikumos norāda sasniedzamos rādītājus atbilstoši programmā iekļautajiem rādītājiem, ievērojot, ka ja atbildīgā iestāde plāno papildus programmas iznākuma un rezultāta rādītājiem noteikt nacionālos rādītājus, tā ir atbildīga par šo rādītāju uzraudzību.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 90.punktā definētā efektīvās sadarbības definīcija līgumpētījumus un pētniecības pakalpojumu sniegšanu neuzskata par sadarbības veidiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 31.2.punktā noteikto. 
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta ietvaros komercdarbības atbalsts fundamentālajiem pētījumiem paredzēts nav, attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu kopumā un šo punktu. Savukārt, ja tomēr noteikumu projekta virzītājs šādu pētniecības kategoriju ir paredzējis atbalstīt, tad nepieciešams atbilstoši papildināt noteikumu projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam konkrēti norādīt, kādas izmaksas tiek plānotas noteikumu projekta 34.2.punktā, vai arī šo punktu dzēst, ievērojot to, ka attiecināmās izmaksas ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem ir noteiktas noteikumu projekta 48.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35. punktu, atsakoties no vienotās likmes piemērošanas ar saimniecisku darbību saistītu projektu gadījumā, ņemot vērā, ka, piemērojot vienoto likmi nav iespējams noteikt konkrētu izmaksu piederību atbilstošai pētniecības kategorijai un attiecīgi piemērot korektu atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem lūdzam nodrošināt atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta 3.punkta e) apakšpunktam. Attiecīgi lūdzam precizēt šo noteikumu projekta punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka pasākuma ietvaros ar saimniecisko darbību saistītiem projektiem atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pantu, un attiecināmās izmaksas saskaņā ar to ir noteiktas šo noteikumu projekta 49.punktā, un 28.pantu, kur attiecināmās izmaksas ir noteiktas šo noteikumu projekta 54.punktā, lūdzam noteikumu projekta 36.punktu dzēst un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 35.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, sniedzot atbalstu ar Komisijas regulas Nr.651/2014, ir jānodrošina tas, ka nevis izmaksas ir attiecināmas pēc projekta iesniegšanas sadarbības iestādē, bet gan tas, ka darbības tiek uzsāktas pēc tam, kad projekta pieteikums, kurš atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteiktajam, ir iesniegts atbalsta sniedzējam. Ja darbi pie projekta uzsākti pirms projekta iesniegšanas atbalsta sniedzējam, viss projekts ir noraidāms. Atbilstoši izteiktajam iebildumam lūdzam precizēt noteikumu projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kā tas tiks īstenots praksē, ka šie projekti nebūs tieši izmantojami ienākumu gūšanai, taču vienlaikus tos varēs pārdot vai izmantot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā. Noteikumu projekta punkts šobrīd ir pretrunīgs. Vienlaikus lūdzam precizēt šo noteikumu projekta punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 45.punktā paredzēto un 23.1.2.apakšpunktā noteiktos sadarbības partnerus, lūdzam skaidrot anotācijā, kā 1.1.1.3.pasākuma ietvaros ir iespējami ar saimniecisku darbību nesaistīti projekti, kuros tiktu testēti produkti vai pakalpojumi, kuri ir izmantojami ražošanai. Attiecīgi aicinām izvērtēt un pārskatīt visu noteikumu projektu un skaidri nodalīt nosacījumus, kas attiecas uz ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem un ar saimniecisko darbību saistītiem projektiem, un komercdarbības atbalsta kontroles normas attiecināt uz ar saimniecisko darbību saistītiem projektiem. Vienlaikus lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu projekta 21.2.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumi sniedz labuma guvējs definīciju – subjekts (projekta iesniedzējs, sadarbības partneris vai līgumpētījuma pasūtītājs), kurš gūst intelektuālā īpašuma tiesības un ekonomiskās priekšrocības, kas izriet no subjekta projekta daļas vai līgumpētījuma ietvaros veiktās darbības. Proti, ir secināms, ka pasākumā komercdarbības atbalsta saņēmējs ne vienmēr būs arī labuma guvējs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka nelikumīgs komercdarbības atbalsts būs vienmēr, kad tiks pārkāptas Komisijas regulas 651/2014 prasības.
Lai viennozīmīgi būtu skaidrs, kas atmaksā nelikumīgu komercdarbības atbalstu, kā arī, lai tiktu nosegti visi iespējamie nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumi, lūdzam noteikumu 52.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā (vienlaikus svītrojot gadījumu uzskaitījumu): 
Piedāvātā redakcija
52.  Ja ar saimniecisku darbību saistīta projekta gadījumā tiek pārkāptas Komisijas regulas 651/2014 prasības vai ja, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (labuma guvējam) ir pienākums sadarbības iestādei atmaksāt projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta. 
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta VI sadaļu "Finansēšanas nosacījumi tehnoloģiju tiesību aizsardzībai" tā, lai no tās būtu nepārprotami skaidrs tas, ka tās ietvaros sniegtais atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 28.pantu attieksies tikai uz mazajiem un vidējiem komersantiem. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka šo noteikumu projekta 22.punktā nav minēti sīkie, mazie un vidējie komersanti. Attiecīgi lūdzam to precizēt, ietverot nosacījumu, ka 50% atbalsta intensitāte ir piemērojama sīkajiem, mazajiem un vidējiem komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumus papildināt ar normu, līdz kuram datumam var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 ar saimniecisko darbību saistītajos projektos. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu ievērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka atbalsta sniedzējs nodrošinās Komisijas regulas Nr.651/2014 9.panta 1.un 4.punktā minēto par atbalsta pārredzamības nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā lietoti termini "finansējuma saņēmējs", "labuma guvējs" un "sadarbības partneris", kas ar saimniecisku darbību saistītos projektos būs komercdarbības atbalsta saņēmēji. Lūdzam pārskatīt noteikumus un precizēt ar komercdarbības atbalstu saistītās normas tā, lai skaidrs, ka komercdarbības atbalsta nosacījumi ir jāievēro "finansējuma saņēmējam", "labuma guvējam" un "sadarbības partnerim", kā arī ka sadarbības iestāde komercdarbības atbalsta nosacījumus vērtē visiem šiem subjektiem. Lūdzam ar skaidrojumu papildināt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumus papildināt ar normu, kas nosaka atbildīgo iestādi par komercdarbības atbalsta nosacījumu ar saimniecisku darbību saistītos projektos vai komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu ar saimniecisku darbību nesaistītos projektos projekta dzīves ciklā un infrastruktūras attiecināmajā amortizācijas periodā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta ietvaros tiek paredzēts atbalsts pētniecībai, tai skaitā 48.3.apakšpunks paredz pētniecības infrastruktūras izmantošanu, ciktāl tas saistīts ar pētniecības projekta īstenošanu, nav skaidrs, kā noteikumu projekta virzītājs paredz noteikumu projekta 78.punktā ietvertā nosacījuma, ka pasākuma ietvaros atbalsts tiek izmantots ieguldījumiem investīcijām infrastruktūrā, īstenošanu. Ja šo noteikumu projekta ietvaros tiek paredzēti arī ieguldījumi investīcijām infrastruktūrā, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas III sadaļa "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" ir precizējama atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta 13. un 14.punktā norādītajam finansējuma apmēram. Papildus norādām, ka šobrīd ir 2024.gads, attiecīgi anotācijā ir precizējams kārtējais gads, kā arī informācija kolonnā “Turpmākie trīs gadi (euro)”.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai labuma guvēju subjektu lokā ir iekļaujams finansējuma saņēmējs, nevis projekta iesniedzējs. Papildus lūdzam skaidrot, kāda loma projekta īstenošanā ir līgumpētījuma pasūtītājam. 
Vienlaikus lūdzam precizēt noteikumu projekta 8. punkta ievaddaļu, ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir paredzēti labuma guvēji, nevis gala labuma guvēji.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 1.1.1.3.pasākuma mērķis ir praktiska pētījumu ievirzes veikšana, lūdzam anotācijā skaidrot, kā šīs aktivitātes ietvaros tiks noteikts projekta dzīves cikls, piemēram, cik ilgs tas būs un pēc kādiem principiem to noteiks.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 1.pielikuma pirmajā pantā sniegtajai definīcijai par uzņēmumu uzskata jebkuru saimnieciskās darbības subjektu neatkarīgi no tā juridiskās formas. Attiecīgi viss 2.17.apakšpunktos minētais uzskaitījums ir lieks un lūdzam apakšpunktus dzēst. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saimnieciskās darbības veicēja definīcija ir noteikta jau noteikumu projekta 39.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām IZM tehnoloģiju tiesību terminu izteikt tādā pašā redakcijā, kā to paredz Zinātniskās darbības likuma grozījumu projekts (TAP: 23-TA-2275):
Piedāvātā redakcija

2.18. Tehnoloģiju tiesības – atbilst Komisijas regulas Nr. 316/2014 1. panta “b” apakšpunktā definīcijai;
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai pasākuma ietvaros tiešām arī ar Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pantu ir plānots atbalstīt tikai sīkos (mikro), mazos vai vidējos saimnieciskās darbības veicējus. Tas ir pretrunā ar noteikumu projekta 50.punktā noteikto par atbalsta intensitātēm, jo tajā ir noteiktas atbalsta intensitātes lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem. Aicinām atbilstoši precizēt. 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot ar anotācijā minētajām jomām. Anotācijā un Viedās pecizalizācijas stratēģijā minētas šādas 5.2. punktam atbilstošās jomas: biomedicīna, medicīnas tehnoloģija, biofarmācija un biotehnoloģija
Piedāvātā redakcija
5.2. biomedicīna, medicīnas tehnoloģija, biofarmācija un biotehnoloģija
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz 8.12.- 8.14.apakšpunktiem, aicinām IZM sniegt informāciju, vai rādītāju ietvaros ir plānota datu vākšana arī dalījumā pa jaunajiem zinātniekiem, maģistrantiem un doktoranti un doktora grāda pretendenti, ko paredz starp FM, EM Un IZM savstarpēji saskaņotais RIS3 rādītāju saraksts. Vēršam uzmanību, ka rādītāji augstākminētajā dalījumā ir plānoti kā atsevišķi uzkrājamie rādītāji, savukārt 8.11.-8.14.punktos norādītie plānoti kā augstākminēto atsevišķo rādītāju kopsummas.

 
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijā nav šāds RIS3 rādītājs minēts. Lūdzam salāgot.
Aicinām visā MK noteikumu projekta tekstā lietot vienotu stilu, piem., 8.15.punktā norādīts WoS, bet 24.1.punktā- Web of Science. Aicinām izmantot pilnu nosaukumu, lai potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, it īpaši komersantiem, būtu saprotams.
Piedāvātā redakcija
8.15. publikācijas – Web of Science, SCOPUS vai ERIH+ datu bāzēs (kopā).
 
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt punktu ar vārdiem "un pieejamais" aiz vārda "plānotais", lai būtu skaidrs, ka noteiktais finansējums ir arī pieejamais finansējums pirmās atlases kārtas īstenošanai. 
Piedāvātā redakcija
16. Pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais publiskais finansējums...
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Scopus datu bāze neiedalās A un B.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt šo dokumentu iesniegšanas lietderību, ņemot vērā, ka saskaņā ar Eiropas Savienības tiesas spriedumā apvienotajās lietās C-164/21 un C-318/21 norādīto no šāda subjekta nevar prasīt, lai tas konkrētu proporciju no saviem ieņēmumiem gūtu no pētniecības un zināšanu izplatīšanas darbībām, kurām nav saimnieciska rakstura.
 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu noteikumu projektā ietvert tos nosacījumus, ko paredz Eiropas Komisijas paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" 26. punkta "b" apakšpunkts. Atsaukšanās noteikumu projektā uz vadlīnijām nav juridiski korekta. 
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai normas piemērotājam nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par piemērojamo regulējumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 31.3. apakšpunktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem, proti, atsaucoties uz normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 32.1.apakšpunktu ar nosacījumu, ka projekta iesniedzēja atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam tiek pārbaudīta ar apliecinājuma palīdzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību, kā tas pārliecinās par interešu konflikta (ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 61. pantā noteikto), krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā MK noteikumu projekta 35.punktā noteikto, līdz ar vienkāršotās izmaksas ieviešanu, šo proporciju sadarbības iestādei nav iespējams pārbaudīt. Līdz ar to, aicinām punktu dzēst.
Vēršam uzmanību, ka finansējuma saņēmēji sagatavojot maksājuma pieprasījumu, nesniedz izmaksu pamatojošos dokumentus par izmaksu izlietojumu, kas aprēķināts ar vienoto likmi. Izmaksas tiek matemātiski aprēķinātas ar vienotu likmi no likmes bāzes (tiešajām) izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbildīgās iestādes rīcībā ir vēsturiskie dati, lūdzam izvērtēt, vai personāla izmaksu segšanai nebūtu izstrādājama vienas vienības izmaksu likme (gadījumā, ja vienas vienības izmaksu likmi izstrādāt nav iespējams, lūdzam anotāciju papildināt ar argumentētu pamatojumu), kā arī papildināt noteikumu projektu ar nosacījumiem par personāla izmaksu ierobežojumiem (noslodze ne mazāk kā 30% no normālā darba laika un noteikt maksimālo ierobežojumu tiešajām projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām līdz fiksētajai summai), t.sk. ar saimniecisku darbību saistītajiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā redakcionāli precizēt (kā piedāvātajā redakcijā) gan 34.2.apakšpunktu, gan 36.2.apakšpunktu .


Piedāvātā redakcija
34.2. pārējās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai un kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus atbalstāmo darbību īstenošanai un rezultātu sasniegšanai.
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atibilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam anotācijā pie atbilstības izvērtējuma norādīt, ka 42.3.apakšpunktā paredzētā lēmuma piešķiršanas diena atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 28.punktā sniegtajai definīcijai. 
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām norādīt noslodzi saskaņā ar Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" IV norādīto administratīvā sloga mazināšanai un novēršot potenciālās neatbilstības projektu noslēgumos.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 48.1.2.punktu, ka ne mazāk kā 30% no normālā darba laika katrā mēnesī visā projekta īstenošanas periodā.

Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ņemot vērā MK noteikumu projekta 35.punktā noteikto, līdz ar vienkāršotās izmaksas ieviešanu, finansējuma saņēmēji sagatavojot maksājuma pieprasījumu, nesniedz izmaksu pamatojošos dokumentus par izmaksu izlietojumu, kas aprēķināts ar vienoto likmi. Izmaksas tiek matemātiski aprēķinātas ar vienotu likmi no likmes bāzes (tiešajām) izmaksām. Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" 34.punktā norādīts, ka MK noteikumu anotācijā AI arī skaidro vienotās likmes apjoma pamatojumu, atbalstāmās darbības/izmaksu pozīcijas. Līdz ar to aicinām dzēst no MK noteikumu projekta 38.punktu un 48.2. līdz 48.5.punktus. Savukārt MK noteikumu anotāciju papildināt ar šajos punktos norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidrāku Komisijas regulas Nr.651/2014 normu atspoguļošanu noteikumu projektā, lūdzam 50.punkta 50.1., 50.2.un 50.3.apakšpunktos norādīt tiešu atsauci uz to, ar kuru Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta punktu ir noteikta atbalsta intensitāte un tās palielinājums. 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt punktu ar vidusposma izvērtēšanu.
Piedāvātā redakcija

58. Lai nodrošinātu neatkarīgu projektu īstenošanu un novērstu iespējamo interešu konfliktu, katra projekta iesnieguma izvērtēšanā, vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanā, Latvijas Zinātnes padome iesaista ne mazāk kā divus ārvalstu ekspertus. Iesaistot ārvalstu ekspertus, ievēro šādus nosacījumus:
51.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt punktu ar vidusposmu vērtēšanu.
Piedāvātā redakcija
59. Īstenojot projektu iesniegumu starptautisko ekspertīzi Latvijas Zinātnes padome nodrošina, ka, izvērtējot projekta iesniegumus, to vidusposma un gala rezultātus, tiek izstrādāta kārtība, kādā projekta iesniegumu izvērtēšanas procesā tiks nodrošināta konfidenciālitātes prasību ievērošana un interešu konflikta prasību ievērošana, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija regulas (ES, Euratom) 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. pantam, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projektu īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts, kā arī, īstenojot projektu, paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību. Latvijas Zinātnes padome pārliecinās, ka ārvalstu ekspertu atlasē iesaistītie Latvijas Zinātnes padomes darbinieki un ārvalstu eksperts ir iepazinies ar attiecīgo kārtību un parakstījis apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
52.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 60. punktu, jo tādējādi lēmums būtu jāpieņem par katru projekta iesniegumu atsevišķi. Vadoties pēc iepriekšējās pieredzes, šajā pasākumā ir sagaidāms konkurss uz finansējumu, kas nozīmē, ka katra projekta vērtējuma rezultātam ir nozīme, lai pārliecinātos par finansējuma pietiekamību. Gadījumā, ja punkts netiek svītrots, lūdzam skaidrot, kāds ir plānotais projektu iesniegumu apstiprināšanas process, ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 60. punkta izriet, ka projektu iesniegumi tiek izvērtēti tiklīdz tie saņemti, taču pasākums tiek īstenots atklātas projektu iesniegumu atlases veidā. Vēršam uzmanību, ka piemērojams sacīkstes princips, un visiem projektu iesniegumiem jābūt apstiprinātiem pēc vienādiem nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
53.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projekta 65. punktu, lai būtu skaidri saprotama normas būtība, konkrēti nosakot, vai tiek paredzēta iespēja izmaksāt avansa maksājumu finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
Vēršam uzmanību, ka attiecīgās prasības mērķis ir nodrošināt, lai projektā īstenotās darbības netiek finansētas dubultā ne citu valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentu ietvaros, ne konkrētā projekta ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
55.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai konkrēts horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājs nebūtu nosakāms jau Ministru kabineta noteikumos, lai atvieglotu darbu projektu iesniedzējiem.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu ievērošanu attiecībā uz dokumentu glabāšanu, lūdzam noteikumu projekta 78.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
Ja atbalsts sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, atbalsta sniedzējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu, un finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 12.panta 1.punktam.
57.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam salāgot definīcijas par izmaksām anotācijā un MK noteikumu projekta 34. un 36.punktā noteikto. 
 
Piedāvātā redakcija
Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
1) tiešās attiecināmās personāla izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
1.1.1.3.pasākumā paredzēts, ka citas attiecināmās izmaksas, veidojas no vienotās likmes 40 % apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, ...
58.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu par pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas statusa noteikšanas kārtību, tostarp norādīt avotus, kādi izmantojami šī statusa noteikšanai un kas liecina par atbilstību tam, ka galvenais mērķis ir neatkarīgi veikt pētījumus vai izplatīt pētījumu rezultātus.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām aiz rādītāja nosaukuma norādīt arī rādītāju ID kodus, lai tie būtu vieglāk identificējami.
 
Piedāvātā redakcija
-
60.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ņemot vērā MK noteikumu projekta 35.punktā noteikto, līdz ar vienkāršotās izmaksas ieviešanu, finansējuma saņēmēji sagatavojot maksājuma pieprasījumu, nesniedz izmaksu pamatojošos dokumentus par izmaksu izlietojumu, kas aprēķināts ar vienoto likmi. Izmaksas tiek matemātiski aprēķinātas ar vienotu likmi no likmes bāzes (tiešajām) izmaksām. Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" 34.punktā norādīts, ka MK noteikumu anotācijā AI arī skaidro vienotās likmes apjoma pamatojumu, atbalstāmās darbības/izmaksu pozīcijas. Līdz ar to aicinām anotāciju papildināt ar MK noteikumu projekta 38.punktā un 48.2. līdz 48.5.punktos norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
61.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar noteikumu, ka
Rādītāji RCO 07 ''Pētniecības organizācijas, kas piedalās kopīgos pētniecības projektos'' un RCO 10 “Uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām” tiks uzskaitīti 1.1.1.3. pasākumā un 1.1.1.9. pasākumā “Pēcdoktorantūras pētījumi”, sadarbības iestādei pa abiem pasākumiem kopā uzskaitot unikālo pētniecības organizāciju un uzņēmumu skaitu.

Piedāvātā redakcija
-
62.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.1.13.pasākuma ietvaros paredzēts, ka finansējuma saņēmējam un tā sadarbības partnerim plānotajiem iepirkumiem projektu ietvaros ir jāparedz sociāli atbildīgs [2] un/vai inovatīvs publiskais iepirkums[3], kā arī jānodrošina to atbilstība normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;

Lūdzam ņemt vērā, ka šāda obligāta prasība uzliek papildus administratīvo slogu finansējuma saņēmējiem, kuriem jau spēkā esošie lielie materiālu iepirkumi neatbilst šīm prasībām. Un jaunu, sociāli atbildīgu iepirkumu sludināšana piem. reaģentiem sadārdzinās piegādes un kavēs projektu īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
1.1.1.3.pasākuma ietvaros paredzēts, ka finansējuma saņēmējam un tā sadarbības partnerim, ja vien tas iespējams, plānotajiem iepirkumiem projektu ietvaros ir jāparedz sociāli atbildīgs [2] un/vai inovatīvs publiskais iepirkums[3], kā arī jānodrošina to atbilstība normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;
63.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas rindkopā, kas sākas ar vārdiem "2) netiešās attiecināmās izmaksas" salāgot ar Ministru kabineta noteikumu 34.2. un 36.2.apakšpunktiem, attiecīgi precizējot izmaksu veidu uz "pārējās attiecināmās izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-