Atzinums

Projekta ID
23-TA-1071
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā informatīvā ziņojuma projekta 8.3. punktā minēto, vēršam uzmanību, ka, ja ir paredzēta iespēja finansējuma saņēmējiem izmaksāt avansu, informatīvajā ziņojumā ir jānorāda skaidri tā saņemšanas nosacījumi (kā piemēram, avansa apjoms un tā pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtība). Vienlaikus vēršam uzmanību, ka avansa maksājumu var plānot ne lielāku kā 30% no projektā paredzētā publiskā finansējuma apmēra, nosakot avansa maksājuma saņemšanas nosacījumus, t.i., sasaistot ar projekta sasniedzamajiem mērķiem un atskaites punktiem, kā arī avansa un starpposma maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90% no kopējā projekta finansējuma. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam atbilstoši papildināt informatīvā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam salāgot informatīvā ziņojuma projekta 6.2. un 6.4. punktos ietvertās atbalstāmās darbības un izmaksu pozīcijas, kuras saistītas ar būvniecību ar Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.pielikumu, un tajā ietverto izmaksu pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam korekti norādīt ziņojuma projekta 5.8.3. apakšpunktā atsauci, ņemot vērā, ka ziņojuma projektā nav tāda 5.6.2.6. apakšpunkta.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pievienot Informatīvā ziņojuma 5.8. punktam atsauci uz Informatīvā ziņojuma punktu, kurā ir minētas darbības, kurām piešķir komercdarbības atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma 5.8. punktu, ka Veselības ministrija izvērtē vai uzņēmums atbilsts komercdarbības atbalsta visām piešķiršanas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 5.8.3. punktā ir noteikts,  ka "Finansējuma saņēmējs projekta  iesniegumam pievieno vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanas pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, ka tas kontrolēs un pārskatīs šī ziņojuma 5.6.2.6. apakšpunktā minētos deleģēšanas līgumā paredzētos atlīdzības (kompensācijas) maksājumus, kā arī novērsīs un atgūs deleģēšanas līgumā paredzēto atlīdzības (kompensācijas) maksājumu pārmaksu, ievērojot Eiropas Komisijas lēmumā Nr.  2012/21/ES noteikto pārbaužu regularitāti, bet ne retāk kā reizi trijos gados un pilnvarojuma akta darbības perioda beigās". Vēršam uzmanību, ka minētais punkts, ir korekts, ja finansējuma saņēmēji šeit ir ārstniecības iestādes. Gadījumā, ja šis projekts ir divpakāpju, kur Veselības ministrija piešķir tālāk finansējumu ārstniecības iestādēm, tad šis punkts ir precizējamas atbilstoši situācijai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 8.3.punktā lūdzu norādīt, kuriem finansējuma saņēmējiem PVN ir attiecināms finansēšanai no valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 7.29.punktā lūdzu izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt atsauci uz 2.5.punktu (2.4.punkta vietā).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 7.27. un 7.28.punktos lūdzam precizēt atsauci uz 7.25.1.punktu (7.24.1.punkta vietā).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 7.15.punktā ir minēts: "Saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 17. panta 2. punkta prasībām projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šī ziņojuma 6.1. un 6.2.apakšpunktā noteiktajām atbalstāmo darbību un 6.23. un 6.4. apakšpunktā noteiktajām attiecināmo izmaksu pozīcijām un ir radušās sākot ar 2023. gada 1.novembri. Uz iekšējā normatīvā akta par projekta īstenošanu apstiprināšanas brīdi vai līguma slēgšanas brīdi nedrīkst tikt atbalstītas jau pabeigtas darbības, ar pabeigtām darbībām saprotot reformas vai investīcijas 3.1.1. un 3.3.1. apakšpunktā noteikto rādītāju sasniegšanu pilnībā."
Savukārt ziņojuma 3.10.punktā norādīts, ka ziņojuma 3.1.1.3.punktā minētais rādītājs jau ir sasniegts. Lūdzu precizēt attiecināmības nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 5.6.punktā ir norādīts, ka atbalsta pasākumi RSU investīcijas ietvaros ir vietēja rakstura. Ņemot vērā, ka RSU piesaista ārvalstu studentus, lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt ziņojuma 5.6.punktā minēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma 2.5.punktā noteiktais, ka finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes un augstākās izglītības iestādes, kas īsteno veselības aprūpes izglītības programmas, ir pretrunā AF plānā noteiktajam, atbilstoši kuram kā finansējuma saņēmējs un investīciju īstenotājs plānota Veselības ministrija, kas sadarbībā ar nozares iestādēm un organizācijām (augstākās izglītības iestādēm, profesionālajām nozares organizācijām), nodrošinās izvērtējuma veikšanu (izmantojot publisko iepirkumu) un simulāciju pieejas ieviešanu.
Izvērtēt nepieciešamību precizēt un papildināt informatīvā ziņojuma 2.5.punktā minēto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 7.29. punktu, norādot brīdi, no kura sākas 10 gadu tecējums.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta 7.24. punktā aizstāt vārdus "koordinējošo institūciju" ar vārdiem "koordinatoru", lai nodrošinātu atbilstību Ministru kabineta 2021. gada 10. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 6. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam salāgot informatīvā ziņojuma projektā lietotos terminus. Aicinām visā informatīvā ziņojuma projektā lietot terminus "iekšējais normatīvais akts par projekta īstenošanu" un "līgums par projekta īstenošanu" , lai būtu izsekojams un skaidri saprotams, uz kādu līgumu un iekšējiem normatīvajiem aktiem atsaucas. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no informatīvā ziņojuma projekta izriet, ka finansējuma saņēmējs var būt ne tikai 2.4. punktā noteiktais un Rīgas Stradiņa universitāte (turpmāk - RSU), bet arī citi, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 7.13. punktu, lai būtu skaidri saprotams, vai 7.13. punktā noteiktas pienākums attiecas tikai uz 2.4. punktā noteikto finansējuma saņēmēju un RSU.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktā ir definēti finansējuma saņēmēji. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 7.10. punktu, lai būtu skaidri saprotams, ka līgumus par projekta īstenošanu ar informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktā noteiktajiem finansējuma saņēmējiem slēdz Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Papildus lūdzam papildināt ar kārtību, kādā Centrālā finanšu un līgumu aģentūra uzzinās par potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, lai ar tiem slēgtu līgumu par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 7.7. punktu, nosakot, ka "Ja finansējuma saņēmējs neveic projekta precizējumus vadības informācijas sistēmā vai elektroniskā dokumenta veidā atbilstoši nozares ministrijas vērtējumam, vai šī ziņojuma 7.6. punktā noteiktajā termiņā .. ".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt informatīvā ziņojuma projekta 7.5.5. punktā skaitļus un vārdus "1.3 un 1.7 daļu " ar skaitļiem un vārdiem "1.3 un 1.7 daļu".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vienotu pieeju visiem finansējuma saņēmējiem, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 7.4. punktu, ka arī informatīvā ziņojuma projekta 2.4. punktā minēto finansējuma saņēmēju vērtē atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā ("Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu") noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 7.4. punktu, norādot iestādi, kura veic vērtēšanu. Attiecīgu precizējumu lūdzam norādīt arī pie informatīvā ziņojuma projekta 7.5. punkta.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kāda loma projektā ir RSU atbilstoši informatīvā ziņojuma projekta 5.3. punktam. Vai RSU ir finansējuma saņēmējs informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punkta ietvarā? No informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punkta izriet, ka ir paredzēti vairāki finansējuma saņēmēji, ne tikai RSU, attiecīgi lūdzam skaidrot, kādēļ informatīvā ziņojuma projektā ir norādīts tikai par RSU. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu izsekojamību, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā izdalīt informatīvā ziņojuma projekta 7.2. punkta 2. teikumu kā jaunu punktu, pārceļot to pirms 7.2. punkta, ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma projekta 7.2. punkta 1. teikumā ir noteikts pienākums finansējuma saņēmējam, bet 2. teikums attiecas uz nozares ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību Veselības ministriju turpmāk informatīvā ziņojuma projektā uzrunāt kā finansējuma saņēmēju. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktam ir arī citi finansējuma saņēmēji, attiecīgi turpmāk informatīvā ziņojuma projektā, lietojot terminu "finansējuma saņēmējs", būtu jāsaprot tikai finansējuma saņēmējs - Veselības ministrija. Attiecīgi tad ir nepieciešams precizēt informatīvā ziņojuma projektu, lai ir skaidri saprotams, kas attiecas uz finansējuma saņēmēju - Veselības ministriju, un kas attiecas uz citiem finansējuma saņēmējiem, bet kas - uz visiem finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, aicinām stratēģijas projekta 5.8.4.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Ja tiek pārkāptas komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasības vispārējās tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanai, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt nozares ministrijai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu".